Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

LT spice

Gestart door bumper, 21 september 2013, 22:37:47 PM

bumper

hallo,
Naar aanleiding van vorig draadje LT spice op mijn computer geïnstalleerd. Ik geraak echter niet gestart. Op google gezocht naar een nederlandse handleiding, maar niets gevonden. Is er onder jullie iemand die mij een nederlandse handleiding kan bezorgen?
 

conducteur

Een Nederlandse handleiding zal denk ik moeilijk/niet te vinden zijn. Ook ik probeer het programma onder de knie te krijgen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Grofweg:
- als je het programma start krijg je een blanco scherm, dit is je werkvlak waarop je schakelingen kan tekenen
- je kan R, C, L direct kiezen met de knoppen bovenaan Er zijn 2 knoppen om te spiegelen en te roteren
- andere componenten kan je plaatsen door op de logische poort te klikken, dan krijg je een lijst met wat je kan kiezen: opamp, transistor etc Staat beetje van alles in maar de opamps, comparatoren etc zijn uiteraard allemaal Linear Technology componenten.
- als je componenten plaatst kan je ze verbinden met wire (F3)
- je kan ook wires een naam geven en als die dezelfde is "hangen die aan elkaar"
- het GND symbool (of toets g) plaatst je 0V, in de spice met tekst interface was dit node 0
- als je op een component rechts klikt kan je de waarde instellen of spanning of een bepaalde transistor kiezen
- je moet dan het "simulation command" editeren en dan een DC, AC, OP of transient invullen
- met run start de simulatie en dan splitst je scherm in 2 stukken: de grafiek en het schema Als je een OP gevraagd hebt krijg je de listing met de spanningen
- als je in het schema op een node/wire klikt komt in de grafiek de spanning

- knippen die je met de schaar
- je kan copiëren
- er is een mogelijkheid om 1 enkele component te verplaasten of een stuk schema bij het ene blijven de verbindingen, bij het andere niet. Ik moet dat ook iedere keer opnieuw uitzoeken :D

Ik ben momenteel te druk met andere zaken om echt meer uitvoeriger te schrijven en heb ook niet direct een windows pc bij de hand. Maar als er vragen zijn wil ik best een antwoord zoeken. De volgende week zal het echter niet simpel zijn om tijd te vinden.

Het is niet eenvoudig om zelf componenten aan te maken. Voor eenvoudige componenten (transistoren, diodes, opamps) is er een tussenweg. Moet ik eerst even terug testen voor ik dat kan uitschrijven.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

bumper

Johan,
Bedankt voor de uitleg. Toch weeral wat bijgeleerd.
Groeten.
Ludo
 

Cedric

Is Engels een probleem ? Indien niet moet je eens google'en op 'lt spice tutorial' of 'lt spice getting started', ikzelf vond ondermeer dit al: http://cds.linear.com/docs/en/ltspice/LTspiceGettingStartedGuide.pdf

Er is alleszinds heel veel info te vinden over dit programma op internet, ook om bv componenten die niet in de standaard library's zitten toe te voegen.

Groeten
Cedric

bumper

Toch al enkele eenvoudige schakelingen kunnen invoeren en uittesten. Daarna op een experimenteerbordje nagebouwd en de schakeling deed wat ze moest doen.Dat was dus een meevaller. Het simuleren van het op en ontladen van een condensator lukt mij niet. Is er iemand die mij hiermede kan op weg zetten.
Dank bij voorbaat.
Ludo.
 

Havoc

CiteerToch al enkele eenvoudige schakelingen kunnen invoeren en uittesten. Daarna op een experimenteerbordje nagebouwd en de schakeling deed wat ze moest doen.

Eigenlijk is het omgekeerd: de simulatie deed wat de werkelijkheid doet. Je mag dat echt niet omdraaien, een simulatie is maar zo goed als de modellen.

Als je iets simuleert en het werkt niet in het echt moet je beginnen met na te denken over wat er ontbreekt in je simulatie. (OK, foute bedrading is iets anders en moet je eerst uitsluiten) Er ontbreken altijd capaciteiten van je draden en contacten, inductantie van de draden, geen enkele component is perfect, connectoren worden helemaal niet gesimuleerd, de invloed van de behuizing van componenten ook niet etc. Voor een simpele schakeling valt het meestal mee. Maar eenmaal je met grote versterkingen, terugkoppeling, oscillatoren en hoge frequenties begint is simulatie soms moeilijker dan het gewoon doen.

CiteerHet simuleren van het op en ontladen van een condensator lukt mij niet.

Wat wil je eigenlijk simuleren? Het opladen en ontladen kan je enkel bekijken met een tijdsanalyse, niet met AC, DC of OP. De eenvoudigste schakeling om dat te bekijken is:
- spanningbron met 1 kant aan GND
- van de andere kant een R
- van de vrije kant van de R een C naar GND
- kies voor de spanningbron bvb advanced -> Pulse
- laat de spanning varieren van 0V tot 5V, kies een frequentie bvb 1kHz
- stel een R in van 1K en C van 1U
- doe een tijdsanalyse van bvb 10ms

Kijk na afloop naar de spanning over de C. Misschien moet je wat inzoemen maar het opladen en ontladen moeten goed te zien zijn. OK, de waarden zijn zomaar uit mijn *** gehaald maar met wat experimenteren moet je toch iets zien.

Als je geen R zet dan laadt de cap onmiddelijk op want de spanningsbron kan een oneindige stroom leveren. Je kan ook ipv een R te plaatsen een inwendige weerstand aan de spanningsbron toekennen. Komt op hetzelfde neer maar is niet zo goed zichtbaar (staat wel in het schema). Dat zijn zo van die details die simulatie gevaarlijk maken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

bumper

Johan,
Ik heb uw aanbevelingen toegepast, en het werkt. Het systeem met een pulserende spanningsbron was mij onbekend. Ik zit nog maar in de kleuterklas moet je weten. Maar met wat zoekwerk om de juiste instellingen te vinden is het dus gelukt. Waarvoor dank.
Groeten.
Ludo.
 

Havoc

AC analyse is niet geschikt om veranderingen in de tijd te zien en kan ook heel misleidend zijn. Bij AC analyse wordt het OP (operating point) berekend. Dat is de DC instelling van de schakeling. Daarna worden caps en spoelen voor de berekening vervangen door equivalente impedanties. Dus als bvb je signaal zo traag verandert dat je DC instelling zou veranderen dan zie je dat niet. Daarom ook dat je met een AC analyse ook geen opladen van een cap kan zien.
Met vakantie voor onbepaalde duur.