Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Piko baureihe 82

Gestart door Peter, 19 september 2013, 16:31:25 PM

Peter

Beter laat dan nooit zullen jullie wel denken, want deze lok is an een paar jaar in mijn bezit, maar pas nu heb ik er eindelijk de tijd voor genomen om al die kleine onderdelen aan te brengen

De baureihe 82 was bij de Deutsche Bundesbahn een van de laatste stoomloks die gebouwd werden.
Oorspronkelijk gedacht als zware rangeerlok, werd hij ook zeer dikwijls ingzet voor het trekken van lokaaltreinen.

Het Piko model ref. 50044 is een van hun betere modellen.
Zeer fijne details, welke met de bijgeleverde kleine onderdeeltjes en decals, nog verfijnert kan worden.
Voorweg: het aanbrengen van die onderdeeltjes is een zenuwslopend werkje, maar het model wordt en nog wel door opgewaardeerd.
Zeer goede rij-eigenschappen en praktisch geen motor of rijgeluiden
Nadelen: de front en sluitverlichting is ondermaats en bijna niet waarneembaar.
Het inbouwen van een decoder is een prutswerkje, welks je beter op een zeer rustig moment kan doen.
Goedkoop is deze lok nu bepaald niet: Afhankelijk waar je hem koopt variert de prijs tussen 165 en 185 euro.

De lok zonder onderdelen:



En helemaal afgewerkt:

Met vriendelijke groeten
Peter

Stieven76


Metpetergaathetbeter

fraaie loc die alle momenten dreigt te ontsporen !  :)
Groeten Peter ;)

Rangeerduivel



Die 'goesting om te ontsporen in bochten gaat er wel uit als hij een tijdje gereden heeft,het drijfwerk moet wat roderen.
5 assen,dat vraagt héél wat speling.
Ik vind dat mijn Bachmann-Lillyput die ik te koop staan heb er als 2 druppels water op lijkt,

Het is nochtans een br84001

Was daar enig verschil op in grootbedrijf?

gr
Rudy

(sluikreclame) ;)

Mattias

Citaat van: Rangeerduivel op 19 september 2013, 19:08:46 PM
Die 'goesting om te ontsporen in bochten gaat er wel uit als hij een tijdje gereden heeft,het drijfwerk moet wat roderen.

Ik denk dat Peter (gaat het beter) het heeft op het feit dat de loc op de eerste foto met 1 as niet op de rails staat...

Wel mooie loc, Peter (zwartewoud)!  :)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Peter

Ja, die eerste foto kan ik helaas niet veranderen. Want die is (vermoed ik) ongeveer twee jaar geleden opgenomen.
De lok rijdt bij mij soepel door alle wissels, ook dubbelkruiswissels, en door alle bochten op mijn baan. Eerlijkheids halve moet ik er aan toevoegen dat niet kleiner zijn dan een radius van 52 cm
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

Citaat van: Rangeerduivel op 19 september 2013, 19:08:46 PM

Het is nochtans een br84001

Was daar enig verschil op in grootbedrijf?

gr
Rudy




Niet zo heel veel ,het was een  zeer sterke lok die goed kon klimmen.
Het grootste verschil was dat het middelste wielstel geen flens had.
Sommige modellen (ho en n)hebben dat wel en zijn dus fout.

wim

Rangeerduivel

Citaat van: ysbeer op 19 september 2013, 22:41:44 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 19 september 2013, 19:08:46 PM

Het is nochtans een br84001

Was daar enig verschil op in grootbedrijf?

gr
Rudy




Niet zo heel veel ,het was een  zeer sterke lok die goed kon klimmen.
Het grootste verschil was dat het middelste wielstel geen flens had.
Sommige modellen (ho en n)hebben dat wel en zijn dus fout.

wim


Die br82 (Piko)van Peter en die br 84 (Bachmann-Lillyput) van mij hebben beiden een flens op het middenste wiel,dus welke is fout?
Ik vermoed dat het bij een model zonder flens niet zou werken...

Gr,Rudy


OlivierV

Rudy, ik vermoed dat Wim het over het grote voorbeeld heeft. In het echt zal dat misschien niet zoveel uitgemaakt hebben bij die middelste as omdat daar nooit van die enorm scherpe bochten voorkomen. In model waar sommigen R1 bochten op hun modelbaan hebben lijkt mij dat dan maar best dat er overal flenzen opzitten.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Citaat van: OlivierV op 19 september 2013, 23:02:16 PM
Rudy, ik vermoed dat Wim het over het grote voorbeeld heeft. In het echt zal dat misschien niet zoveel uitgemaakt hebben bij die middelste as omdat daar nooit van die enorm scherpe bochten voorkomen. In model waar sommigen R1 bochten op hun modelbaan hebben lijkt mij dat dan maar best dat er overal flenzen opzitten.

Dacht ik ook wel,man! ;)

Peter

Even dit draadje weer opgehaald.

De baureihe 84 heeft op de middelste wielen geen flens. Het Liliput model is dus fout, en je kan bij hen een as bestellen met twee wielen zonder flenzen.
De "eigenaardige" redenering bij Liliput was dat mogelijke kopers het model zouden laten liggen in de winkel omdat ze denken dat het een wiel zonder flens een produktiefout zou zijn.

Het meer dan 30 jaar geleden, door Hruska, geproduceerde model van de 84 had wel al middelste wielen zonder flens
Hieronder een foto van mijn Hruska 84 model. (helaas niet inzetbaar (geen ruimte voor decoder, en te hoge wielflenzen die niet afgedraaid kunnen worden)

Met vriendelijke groeten
Peter