Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Men zegt..........

Gestart door argilla, 19 september 2013, 14:00:21 PM

argilla

iets totaaaaal anders .......

Is het zo dat men kippeneieren ( in de streektaal hier zegt men ook "gatballen") , niet mag afwassen onder stromend koud water ? Er zou zich een natuurlijke waslaag opzitten die het ei tegen snel bederf  behoed ?
Onze eitjes zijn dikwijls ( met dit regenweer) beklat met dinges en modder. Kan me voorstellen als je s'morgens een lekker eitje wil..maar met besmeursel niet echt dat dat .
Maar is dat wel zo , mag men eieren niet ontdoen van dinges gewoon met koud stromend water ? ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

dani

een lauw sopje en een zachte microvezeldoek  :-) :-)

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Eerste keer dat ik daarvan hoor. Maar even googelen op "eieren wassen" levert toch wel wat resultaat.

- blijkt dat consumptie eieren niet gewassen worden. Reden is dat er een laagje is (de cuticula) die een eerste verdediging is tegen besmetting (met oa salmonella). Ook is het beter dat eieren droog bewaard worden.
- maar onderzoek toont aan dat "goed" wassen geen gevolg heeft voor die cuticula en dus eigenlijk nog beter is. Is bvb verplicht in de US en in Zweden.

Enig detail is dat er nergens staat hoe je eieren goed moet wassen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Paulogic

In uw vaatwas en daarna in de droogkast...  :o ;D ;D

Alle gekheid op een stokje. Mijn grootmoeder waste die ook. Gewoon in een vergiet, stromend water erover en even met de hand voorzichtig omwentelen.
Nadien even drogen met keukenrol en dan gingen die in de ijskast.
mvg,
Paul(ogic)

argilla

Citaat van: Havoc op 19 september 2013, 14:26:21 PM
Eerste keer dat ik daarvan hoor. Maar even googelen op "eieren wassen" levert toch wel wat resultaat.

- blijkt dat consumptie eieren niet gewassen worden. Reden is dat er een laagje is (de cuticula) die een eerste verdediging is tegen besmetting (met oa salmonella). Ook is het beter dat eieren droog bewaard worden.
- maar onderzoek toont aan dat "goed" wassen geen gevolg heeft voor die cuticula en dus eigenlijk nog beter is. Is bvb verplicht in de US en in Zweden.

Enig detail is dat er nergens staat hoe je eieren goed moet wassen.


bedankt voor de info.  :)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Citaat van: Havoc op 19 september 2013, 14:26:21 PM
Eerste keer dat ik daarvan hoor. Maar even googelen op "eieren wassen" levert toch wel wat resultaat.

- blijkt dat consumptie eieren niet gewassen worden. Reden is dat er een laagje is (de cuticula) die een eerste verdediging is tegen besmetting (met oa salmonella). Ook is het beter dat eieren droog bewaard worden.
- maar onderzoek toont aan dat "goed" wassen geen gevolg heeft voor die cuticula en dus eigenlijk nog beter is. Is bvb verplicht in de US en in Zweden.

Enig detail is dat er nergens staat hoe je eieren goed moet wassen.

Johan bedankt voor de info  :)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PietB

Citaat van: dani op 19 september 2013, 14:01:46 PM
een lauw sopje en een zachte microvezeldoek  :-) :-)
En dan goed drukken, zeker?
Maar er zit wat in, wassen voor het koken is de oplossing om de shit en andere dingen er af te krijgen.
Eieren ook zeker niet in de koelkast (frigo) bewaren, daar droogt de schil van uit.
Met het zelfde gevolg.

grt Piet.

Kautenbach

hoe doet zo'n kip dat, het ie in zn eileider een stel kwastjes zitten ;D ???

dani

wat een verhaal zeg, over een gatkogel :-) :-) -)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007

Ik heb ook gehoord dat een ei onder stromend water houden niet goed zou zijn voor het ei te bewaren, maar ik doe het toch...
Ik heb liever een proper ei'ke ipv een langer bewaar-ei vol smeuri   ;D ;D ;D ;D

Johnnytrein

Ik bewaar kippen eitjes gewoon in de koelkast in een afdekbaar deur vakje. Geen idee of het goed of slecht is.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

dani

ik koop eitjes van Delhaize kippen, die plakken er geen str.... aan.

Of zouden die dan al gewassen zijn ?   :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

ben ik hier de enige die die eieren KOOKT? Dat zorgt wel voor de nodige ontsmetting denk ik ;D

Gerolf

Eieren koken is niet genoeg om een Salmonella tegen te gaan.
Industrieel worden die aan straling onderworpen, dacht ik.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

Citaat van: Huugooke op 20 september 2013, 09:32:00 AM
ben ik hier de enige die die eieren KOOKT? Dat zorgt wel voor de nodige ontsmetting denk ik ;D


En ik doe er de schaal ook nog af vooraleer ik ze opeet.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.