Ombouw Märklin 3576 naar digitaal

Gestart door dani, 17 september 2013, 11:44:41 AM

dani

Ik heb afgelopen weekend een leuk treinstelletje van Märklin op de kop kunnen tikken:   De 3576    (ook gekend als de  BR 628)


(bron : http://p2.la-img.com/308/23804/8507675_1_l.jpg)

Voor 99 euro, inclusief de originele verpakking, alle originele papieren, het oorspronkelijke  (en nog niet gebruikte) decals-velletje, de  explosietekeningen, en zelfs het garantiebewijs, kon ik dit niet laten liggen.  En dat ding weegt een TON !

Ik ging daar "snel even een decodertje in gooien", maar 't werd even een koude douche bij het open maken van het treinstel.
Er zit in elke wagen een langwerpige print, verschillende lampjes en dan in de motor wagen 2 (jawel, 2) printjes.

Het ene printje lijkt op eerste zicht heel sterk op een "normaal" omschakelprintje  (dat de mechanische relais vervangt), het andere is eentje met 1 IC'tje er op en wat draadjes naar de verlichting.   Aan de motor  (trommelcollectormotor met 5 polig anker en 2 extra draadjes aan de magneetspoel, 1 wit en 1 paars)


Na wat opzoekwerk ben ik er achter gekomen dat ....


1. de witte en paarse  eigenlijk gewoon aan elkaar mogen worden gezet bij gebruik van een decoder.   Deze dienen voor de optrekvertraging en snelheidsinstelling   (die op het omschakelprintje zitten). 
2. het omschakelprintje wel een heel specialleke is, met o.a. de optrekvertraging en snelheidsregeling, en dat voor op een analoge baan !
3. de verlichting een heel ingewikkeld zooitje is met "rijstkorrel lampjes" in verschillende formaten en kleuren (wit / rood) en 'tig printjes en weerstandjes.
4. ik een decoder ga nodig hebben met minstens 1 extra functie uitgang voor het schakelen van de interieurverlichting.  Eigenlijk liefst 2 uitgangen zelfs....  (voor interieur en stuurcabine apart)   Met 4 uitgangen zou het helemaal tof zijn....    stuurcabine vooraan en achteraan apart en verlichting van de interieurs ook apart.   


Nu wil ik liefst de motor behouden zoals hij is en dus geen permanent magneet inbouwen.  Dan kom ik terecht bij volgende alternatieven
A. een Tams  LD-W-33 decodertje (zo heb ik er al enkele rondrijden en heb er nog eentje op voorraad denk ik. Die heeft de "normale" uitgangen en nog eens F1..F4, meer moet dat niet zijn).     

B. een  ESU LoPi 4 met bijhorende permanentmagneet (heeft maar F1 en F2 dacht ik, maar kan uitgebreid worden naar F3-F4 ?).     

C. een combinatie van 2 decodertjes uit mijn 'voorraadkast', zijnde een  LD-W-32  voor het sturen van de motor en rijverlichting (frontlichten en sluitseinen), en dan nog een FD-R extended functiedecoder.   Die laatste heeft in totaal 6 functie uitgangen en ... kers op de taart : geluid !   (niet van top kwaliteit en heel beperkt maar toch leuk meegenomen voor 19 €)

Het spreekt voor zich dat als ik  optie C ga kiezen, dat ik dan eigenlijk even veel geld ga spenderen als voor optie 2, maar met het verschil dat het hier "in voorraad" is, en ik er wat geluidjes bij krijg.   (fluitje, deuren sluiten, belgerinkel en nog wat...)


De verlichting zou ik liefst vervangen door LEDjes, denk dat dat moet kunnen zonder veel ingrijpende wijzigingen.  Als ik dat niet doe, dan ga ik een paar transistortjes moeten gebruiken voor het aansturen van de verlichting....


Hier kwam ik al één en ander aan de weet.  http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/motorola/vt628_maerklin_3576_auf_mfx/vt628_2_maerklin.html
En voor de rest ga ik er rustig de tijd voor nemen en deze ombouw helemaal documenteren en posten, wie weet is er ooit iemand die het ook es wil proberen.

Misschien is er hier iemand die de ombouw al heeft gedaan en tips heeft ?  Die zijn altijd welkom.   En zoniet, dan maak ik er wel een leuk potje van :-)



To Be Continued !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Hoi Dani,
ik zal je even per email de explodedview opsturen van het stel.
Dan kun je zien dat de grootste print de elektronik umschalter is(zeg maar een solid state relais) en de kleine gewoon een connector printje is.
Dus het betere kniptang werk en de decoder inbouwen, plus de motor reinigen en ombouwen.


grt Piet.

dani

bedankt voor de snelle reaktie, Piet !!

Ik heb net m'n post aangepast, de originele explosietekeningen (geen stroom schema's helaas)  zaten nog in de doos.  Maar de elektronische versie is welkom.  Ik geloof zelfs dat ik ze al van je heb gekregen een hele tijd geleden toen je me de link gaf naar de "grote reeks".

Eerlijk gezegd denk ik ook dat het zeker doenbaar is....  een beetje creatief knip- en soldeerwerk en dat komt in orde.   En uiteraard de motor in bad steken (wasbenzine in de ultrasoonreiniger)  zodat die netjes is, hoewel hij ziet er uit als nieuw.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Vergeet de collector niet te reinigen.
Die zijn vaak heel vuil en geven lekkere vonken, zodat deze alleen maar vuiler wordt.
En het tandwieltreintje smeren, dan loopt het weer fraai!
grt Piet.

PietB

Citaat van: dani op 17 september 2013, 11:44:41 AM
Nu wil ik liefst de motor behouden zoals hij is en dus geen permanent magneet inbouwen. 
Waarom? Als je een echt mooi rijgedrag wilt hebben dan zou ik voor de perm magneet gaan.

Citaat van: dani op 17 september 2013, 11:44:41 AM
A. een Tams  LD-W-33 decodertje (zo heb ik er al enkele rondrijden en heb er nog eentje op voorraad denk ik. Die heeft de "normale" uitgangen en nog eens F1..F4, meer moet dat niet zijn).
Is een heel goed alternatief, maar ik zou toch  de LD-G-33 en permanent magneet combi nemen. 

Citaat van: dani op 17 september 2013, 11:44:41 AM
B. een  ESU LoPi 4 met bijhorende permanentmagneet (heeft maar F1 en F2 dacht ik, maar kan uitgebreid worden naar F3-F4 ?).
kijk even in de nederlandse handleiding naar hoofdstuk 12.2.2 daar is de definitie van function mapping uitgelegd.
Je kunt zelfs een rangeer seinbeeld onder een F toets creeren.
En het is ook mogelijk om de licht wisseling in en uit te laten faden.
Maar dat vereist het betere tweakwerk.

grt Piet.

dani

De keuze was gevallen op de combinatie van  LD-W-32 met en FD-R Extended, maar het ging een zooitje worden met al die verbindingen....

Dus is het uiteindelijk toch de LD-W-33 geworden, ik had er gelukkig nog eentje in de schuif liggen , want blijkbaar zijn ze niet meer te koop.

Eerst maar eens de boel ontmantelen en leeg roven.
in de "bijwagen" viel dat reuze mee...


En dan de sloop van de motorwagen.













De decoder klaar maken om te monteren...  draadjes er aan solderen, dit was nog de LD-W-32.





En dan een kousje er over heen



past netjes




De FD-R_Ext  lag klaar...





Maar dan toch beslist de LD-W-33 te nemen omdat die meer functies heeft en dus de verlichting apart kan schakelen



Het gat is iets meer gevuld maar toch past alles er nog propertjes in .



En hij rijdt als een zonnetje .  Vandeweek nog eens nieuwe koolkorsteltjes en klaar !

http://www.youtube.com/watch?v=RxL-PdkcpoE&feature=youtu.be

*edit : SH*T,  zie ik net op het filmpje dat er 1 van de interieur lampjes niet brandt....  dat wordt re-work.
Ach, ik zal er dan meteen ok wat "poppetjes in plakken"
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

en de LD-W-32  decoder die ik had gebruikt, die wordt dan wel ten gepasten tijde ingezet in deze  (vandeweek gekocht via het WWWeb) maar dat is dan een ander  onderwerp.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

by the way , indien iemand interesse zou hebben in die printjes.....  dat kan geregeld worden.
Al was't maar voor een reserve setje bij iemand die ook zo een treinstel heeft en analoog rijdt.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.