Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Peco draaischijf: indexering, aandrijving en digitale aansturing

Gestart door Michiel, 16 september 2013, 09:27:22 AM

dani

klopt, maar hoe onthoudt je controller in welke positie je brug staat (dat bedoelde ik met niet-vluchtig geheugen).  je zou kunnen opslaan op een memory kaartje of zo maar dan wordt je kost weer hoger

of je kan weer gaan optisch of mechanisch/magnetisch elke positie detekteren, wat net niet nodig was
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirky

'k Heb duidelijk gene kaas gegeten van microprocessors en programmeren... :(

Wat kost zo'n memorykaartje?

... en wie weet, misschien komt er nog spul op de baan waarvoor je geheugen nodig hebt en dat via het zelfde systeem loopt? of niet?

Michiel

Sorry dat jullie even mijn handje moeten vasthouden, maar ik ken er dus niets van. Wat als ik volgende spulletje zou kopen?

Arduino Uno R3, samen met Stepper motor + driver Arduino

Dani, heeft de Arduino geen permanent geheugen? Ik bedoel, wanneer je een getal in geheugen schrijft, en de spanning valt uit en komt later terug, is het getal nog steeds aanwezig en uitleesbaar?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

zo een kaartje kost enkele euro's  (is zelfde als bvb een gsm of digitaal fototoestel) en het lezertje ervoor kost ook zo'n 8 a 10 euro  (Hong Kong orders).   Vandaar dat het de kost wel weer op drijft  met zo'n 15 euro.   Maar je krijgt dan inderdaad heel veel mogelijkheden.    Mijn "Master Arduino"  die gaat duren voor het aansturen van al de andere "slaves", die krijgt de "full option" kit.   Ethernet kaartje,  SD kaartje,  LCD display, en 4  seriële poorten plus nog wat andere uitbreidingen.   Dan zit je al snel aan wat centen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: Michiel op 19 september 2013, 12:42:13 PM
Sorry dat jullie even mijn handje moeten vasthouden, maar ik ken er dus niets van. Wat als ik volgende spulletje zou kopen?

Arduino Uno R3, samen met Stepper motor + driver Arduino

Dani, heeft de Arduino geen permanent geheugen? Ik bedoel, wanneer je een getal in geheugen schrijft, en de spanning valt uit en komt later terug, is het getal nog steeds aanwezig en uitleesbaar?


Dat is een prima start, Michiel !     Ik gebruik ook die steppertjes.   Heel sterk zijn ze niet, maar je hebt wel alles om te starten!

Handje vasthouden is geen probleem, ik ben er zelf helemaal alleen door geworsteld, dus ik weet hoe lastig het kan zijn.  Als er iets is, vraag gerust !

Dat permanent geheugen daar zou ik niet op rekenen.  Hij heeft wel geheugen voor zijn programma code, maar of je echt "RAM" kan gebruiken stel ik toch even in vraag...

De arduino heeft naargelang zijn  uitvoerin 1K tot 4K  EEPROM dat je kan gebruiken.  Hoewel.....   toch emt de nodige voorzichtigheid.

http://arduino.cc/en/Tutorial/Memory

http://www.arduino.cc/en/Reference/EEPROM
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Misschien heb ik erover gelezen, maar is het de bedoeling om die schijf autonoom te gebruiken, of in een digitaal systeem?

Michiel

De draaischijf zou gestuurd worden door een besturingssysteem (Lenz LZV100, DCC, met Koploper of ander), met een volledig geautomatiseerd treinverkeer.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

Citaat van: Michiel op 19 september 2013, 13:05:15 PM
De draaischijf zou gestuurd worden door een besturingssysteem (Lenz LZV100, DCC, met Koploper of ander), met een volledig geautomatiseerd treinverkeer.
Dan zou ik het met een elektromechanisch systeem met terugmelders doen. Maar ik zoek dan ook de eenvoud... ;D

Michiel

Daar dacht ik ook aan: het digitaal systeem stuurt via gewone schakeldecoders de draaischijf, en de brugpositie en activiteit wordt via gewone RS-terugmelders teruggestuurd naar het besturingssysteem.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

#40
dat worden leuke uurtjes en dagen :-)

Als je aan de slag gaat met die stepper, kan je best "half step" sturen, dat is nauwkeuriger en levert ook meer  koppel op de motor.  Als het zo ver is, geef maar een seintje en ik zet je op weg...

Dit is gemaakt met zo een stuurprintje en motortje  ( danwel met een ATTiny85 maar dat is in principe een mini mini mini arduino)  en gebruikt half stepping.  Het geeft een idee van de grootte  (of klein'te) van zo een motortje, het motorfietsje dat op de as staat is H0, dus vrij klein

http://www.youtube.com/watch?v=Zn86X1FfdX8
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.


Michiel

Bedankt voor de links, Rian, maar ik heb niet meteen zin in het zelf ontwerpen en etsen van µProcessorprints wanneer ik niet eens weet wat ik aan het doen ben!  :o Ik vind die kant-en-klare Arduino wel zo prettig om mee te starten, en kwa prijs niet onoverkoombaar.

@Dani, ik ga eerst proberen te kruipen. Wanneer dát lukt, kom ik met de halve pasjes bij je, ok?  :D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)