Peco draaischijf: indexering, aandrijving en digitale aansturing

Gestart door Michiel, 16 september 2013, 09:27:22 AM

Cozzy

Hoi Michiel,
Fijn dat je de schijf aan 't draaien hebt gekregen, klasse!
Succes met de verdere afstelling/finetuning.
Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Sattrickske

Da's pas een kardan koppeling zeg :o.  Kost dat niet teveel ruimte onder je baan?
Maar proficiat met de superdeluxe draaischijf die je nu hebt; dat zal een serieuze blikvanger worden op jouw baan.

Michiel

Ik heb de stappenmotorschokjes merkelijk kunnen reduceren door de stappenmotor in half-step aan te sturen. De positionering gebeurt nog wel op de hele stappen om de positieprecisie te behouden. Best of both worlds, lijkt me. Werkt perfect.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

inderdaad half-step is vloeiender maar heeft iets minder koppel beschikbaar.   aangezien zo een draaischijfje waarschijnlijk vlotjes draait is dat meer dan voldoende.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Waarom tel je de halve stapjes niet? Dubbele precisie toch?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

op halve stap kan je moeilijk correct stoppen.  De rotor zit dan net "tussen 2 stoelen" en zal soms naar de ene of de andere overslaan.  dus de positionering is minder nauwkeurig
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

De Arduino heeft z'n plaast gekregen onder de draaischijf, met op z'n rug gebonden de stappenmotordriver en de 2 weestanden voor de optocoupler. Voorlopig gaat dit project in de koelkast, totdat de aansluitende sporen zijn gelegd. Dan kan ik verder met de programmatie van de exacte posities van de brug.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

cool !  Die is dus klaar voor inbouw.

Als je interesse hebt in de DCC decoder source als voorbeeld, ik kan je die altijd bezorgen..  (zie mijn draadje)

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,17326.msg234735.html#msg234735
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Hoi Dani,

ik had het DCC monitor project voor Arduino vroeger ook al ontdekt, en ben natuurlijk verleid om het te gebruiken, maar dat zal voor later zijn. Het is niet essentieel voor de goede werking van de draaischijf, en ik heb echt tijd te kort om te doen wat moet gedaan worden om een presenteerbaar baantje te maken tegen volgend jaar. Maar DCC voor Arduino staat wel op mijn verlanglijst van dingen te doen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

no worries, mate ...

Als je ooit plannen hebt in die richting, laat maar horen.  Tegen dan sta ik wslk ook al weer een stuk verder :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Thanks, want het zal er wel van komen. Want dat zou me een schakeldecodermodule uitsparen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Henk Kooiman

Beste allen,

Op zoek naar wat anders en toen kwam ik dit draadje tegen. Heel interessant onderwep.

Echter las ik in het begin dat de Draaischijf HK veel te groot is voor een N-schijf. "32x32 cm !!!" staat er. Hier wil ik toch even op reageren. Inderdaad worden de schijven standaard geleverd met genoemde afmetingen , echter functioneel heb je minimaal rond 25cm (met een puistje voor de motor)onder je baan nodig. De rest kan je (naar dat je ruimte onder baan hebt) er afzagen.
Als ik bovenstaande foto bekijk had hij er gemakkelijk onder gekund. :D
Maar daarnaast begrijp ik de lol van de uitdaging heus wel hoor. Zelfs leuk om het enthousiastme er in "mee te beleven".
Verder veel succes toegewenst bij de verdere ontwikkelingen.

mvg
Henk Kooiman

Michiel

Hoi Henk,

allereest mijn complimenten met jouw draaischijfoplossing en deze als kit aan te bieden. Ik ben echt gecharmeerd door jouw HK-draaischijf, en had het gebruikt indien ik er plaats voor zou hebben gevonden. Ik heb ook de basisplaat van de HK-draaischijf onderzocht en gezien dat ze tot ongeveer 25cm in te krimpen was, maar dat was in mijn geval nog steeds te groot. De mechaniek moest passen tussen dalende schaduwsporen, en daar is amper 20cm beschikbaar.

Maar langs de andere kant ben ik toch wel trots op mezelf dat ik met dit project een aantal persoonlijke taboes heb doorbroken: stappenmotoren en microcontrollers. Of mijn draaischijf ook in praktijk probleemloos werkt moet nog bevestigd worden.

bedankt voor je reactie, en jouw HK-draaischijf blijft een uitermate interessante en beproefde oplossing met veel meer mogelijkheden dan mijn Peco-zelfbouwding.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Henk Kooiman

Hoi Michiel

Dank voor positieve woorden. Juist van de week had ik het nog even nagekeken maar mijn demo schijf heeft nu rond de 1100 uren probleemloos gedraaid. (2รก3 draaiingen per minuut) Precies hou ik het niet meer bij. Dat heb ik tot de 1000 gedaan. Een soort mijlpaal.

Daarnaast denk ik dat de stappenmotor de toekomst krijgt. Dus wat dat betreft ben je een "Koploper". Wordt het wat gangbaarder dan wordt het m.i. ook wel geintegreerd in de software programma's.

En inderdaad blijft het mooiste dat je iets presteert waar je trots op kan (en mag) zijn.

Nogmaals succes en mvg
Henk