achterlicht roco hle 20

Gestart door TBCédric, 14 september 2013, 18:06:05 PM

TBCédric

Ik wil mijn achterlicht van mijn 2018 uitschakelen. Ik heb al gekeken in de handleiding maar niks. Ze zeiden CV 269  en dan staat er niks meer op.
Heeft er iemand ervaring met een loksound?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

itchy

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

OlivierV

#2
Volgens mij is het gelijkaardig aan het probleem dat Erwin onlangs had met zijn Piko HLE28's.

Je zal dan op de een of andere manier een van de funcieuitgangen van je decoder moeten gebruiken om het achterlicht apart te kunnen schakelen.

Kleine toevoeging/edit:
Ik weet niet van buiten hoe het zit met de 20's die voorzien zijn van stekker maar ik denk wel dat je één paar van de rode achterlichten zal moeten kunnen schakelen, ik zal maandag eens op de club kijken bij één van mijn 20's op de locprogrammer. Zo is er bv de groene draad die in de stekker van je decoder zit, je zou eens moeten uitzoeken waar die heen leidt en dan kan je zo een functie toewijzen aan die draad.

Edit: op de groene zit der op de print van mijn 2024 geen verdere (direct zichtbare) verbinding, maar meen lokpilot 3 en 4 etc moet het sowieso wel lukken denk ik, ik ga maandag even wat experimenteren.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

ERVIN

klopt wat OlivierV zegt.  ;)
Ook mijn achterlicht brandt nog steeds van mijn Piko Reeks 28. :-[

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

ERVIN

Nee van mijn Reeks 20 hetzelfde , alleen mijn Crossrail en Captrain hebben in - en uit schakelbare sluitlichten , maar die functie heb ik door iemand anders laten doen die er wel de nodige ervaring mee had.

krispy

sluitlicht schakelbaar maken ( 20 minutjes werk max )
mits klein beetje soldeerwerk en handigheid , kan goed gedaan worden door iemand met geduld

Bij mijn HLE 2018 ( reeks met lampjes) gebruik makend van 2 extra  aux uitgangen

aan stuurstand 1

wit van decoder aan de - van het witte lampje ( achterkant lamp )
paars decoder aan de - van de rode lampje

Blauw gaat naar de gezamelijke verbinding van beide lampjes ( midden behuizing )

stuurstand 2

groen decoder naar - rode lampje
geel decoder naar - witte lampje

blauw naar de gezamelijke verbinding van beide lampjes

mapping in esu loksound v3.5

FL(f) front
FL(r) rear
F4(f) aux1
F4(r) aux2

Voor de piko HLE28 werden er 4 auxen gebruikt omdat ik er kabineverlichting ingebouwd heb

Kant 1
geel van ledprint naar FL
wit van ledprint naar aux2
Blauw ledprint naar U+ decoder

extra led voor kabine verlichting  aux3

Kant 2
geel van ledprint naar Aux1
wit van ledprint naar Rl
blauw ledpint naar u+ decoder

extra led kabine verlichting aux4

mapping van loksoundv3.5

Fl(f) front
Fl(r) rear
F4(f) aux1
F4(r) aux2
F11(f) aux 3 kab verlichting stuurstand 1
F11(r) aux4 kab verlichting stuurstant 2

Zo ik hoop dat julie hiermee geholpen zijn .
veel plezier dermee


MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Binco

Dat is inderdaad niet moeilijk te doen!
Heb dat ook al vaak gedaan bij enkele modellen.

Ik voeg er dan nog wel het volgende aan toe:

F(getal naar keuze) - (forward) en (reverse) - Front (geel) en Rear (wit)
Met andere woorden, de witte lampen zowel voor als achter aan en dit zowel vooruit als achteruit.
Dit dient als rangeerlicht!

Jurgen

Je kan het nog zo makkelijk laten klinken, als je er niets van afweet blijf je er beter af. Ik laat mijn locs dus bollen zoals ze zijn. Zo'n lichtje gaat mijn dag niet om zeep helpen.  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

TBCédric

Citaat van: Jurgen op 15 september 2013, 11:34:12 AM
Je kan het nog zo makkelijk laten klinken, als je er niets van afweet blijf je er beter af. Ik laat mijn locs dus bollen zoals ze zijn. Zo'n lichtje gaat mijn dag niet om zeep helpen.  :)
Inderdaad. danku voor de soldeertips maar ik blijf liever van die decoder af.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

krispy


[/quote]
Inderdaad. danku voor de soldeertips maar ik blijf liever van die decoder af.
[/quote]

Je moet niet aan die decoders solderen , bij die decoders komen normaal volgende 2 draadjes voor ( groen en paars ) dit zijn aux1 en 2 , bij de lokprinten (bvb hle2018 ) moet men enkel een kleine onderbreking maken aan de lampjes ( rode lampjes achterste midden contact onderbreken op printje en de aux1 of aux2 aansluiten , klaar is kees , dan enkel de instelling in decoder aanpassen en rijden  maar , met of zonder sluitlicht zoals je zelf wil. ;)
Zonder deze kleine ingreep zal je nooit bij deze machines de sluitlichten schakelbaar kunnen maken , hun interne print is er stand niet voor voorzien vandaar de nodige aanpassing hierop.
Ik heb dit bij al mijn loks al toegepast ( roco (metwitte en rode lampjes/ledjes vb hle20,bolneuzen,zwevende kabine ) , mehano ( hld51,hle26,hld77,class66) , LSM(hle13,hle30,hle18reeks1) , marklin ( reeks 55),piko hle28
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m