Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Meten van spanning en wisselprobleem

Gestart door Nonkelronnie, 25 februari 2006, 11:42:16 AM

Nonkelronnie

Ik zit met het probleem dat mijn locs niet over mijn wissels rijden. (ik rij digitaal en op gelijkstroom) Daarom heb ik er een multimeter bijgehaald om de spanning overal tussen mijn 2 rails te meten, maar deze geeft overal 0V aan. (hoeveel moet dat eigenlijk normaal zijn?)
Nu las ik op een site :"Op het gelijkspanningsbereik zal de meter bij DCC en bij FMZ nul aanwijzen omdat daar het aandeel van positieve en negatieve pulsen even groot is"
(bron: http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html#meet )

Nu is mijn vraag: hoe meet ik dan wel de spanning? Is de enige manier zoals op die site gezegd om een oscilloscoop te gebruiken, of mijn multimeter gelijk te richten?
Of is het lampje met de 2 draden echt wel de simpelste oplossing?
Zoja, hoe sterk moet dat lampje zijn?

Het 2e deel (namelijk locs die niet rijden over wissels) kan ik natuurlijk pas oplossen als ik weet hoe ik de spanning overal moet meten

dank bij voorbaat voor jullie hulp,

Ruben

Gerolf

Een 16volt lampje is het eenvoudigst. Het vermogen van het lampje speelt nauwelijks een rol. Met 1 watt zal het al goed oplichten. Je kan het lampje ook monteren op een wagonnetje, dat stroom neemt van de wielen.
Normaal gesproken moet je met een multimeter in het wisselspanningsbereik ook al ??n en ander kunnen meten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Vraag een

Waar rij je eigenlijk nu op, gelijkstroom of digitaal
Ik ga maar uit van digitaal.
Digitaal is te meten op het wisselspanningsbereik van je meter(AC)
Je meet dan ongeveer 23 volt.
Testen gaat volgens mij met een lampje veel simpeler,neem een lampje van 16 of achttien volt ,zoals gemonteerd in je loks.
GEEN LED lampjes gebruiken.
Voordeel als het lampje gaat branden dan kun je toch gewoon naar de rails blijven kijken en voorkom je kortsluiting.
Bij een meter moet je altijd opzij naar het scherm kijken.

Digitaal is ALTIJD een soort wisselspanning,wie puur digitaal rijdt heeft niets meer te maken met gelijkspanning.
Drie rail of twee rail heeft alleen betrekking op de manier van spannings toevoer.NIETS met de spannings soort.
Twee rail wisselspanning zou ook kunnen

wim



Nonkelronnie

citaat:
Geplaatst door ysbeer


Digitaal is ALTIJD een soort wisselspanning,wie puur digitaal rijdt heeft niets meer te maken met gelijkspanning.



wist ik niet. Bedankt voor je antwoord, met de multimeter op AC lukt het inderdaad wel.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Nonkelronnie

.....wist ik niet......

Je hebt op mijn site gezien hoe je digitale spanning kunt meten.
Daarboven op dezelfde pagina staat voor diverse protocollen hoe de spanningsvorm er uit ziet. Dus als je iets verder had gekeken had je het kunnen weten.
Het is precies zoals Wim zegt, bij digitaal gaat het helemaal niet meer over gelijkspanning of wisselspanning.

Nonkelronnie

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Nonkelronnie

.....wist ik niet......

Je hebt op mijn site gezien hoe je digitale spanning kunt meten.
Daarboven op dezelfde pagina staat voor diverse protocollen hoe de spanningsvorm er uit ziet. Dus als je iets verder had gekeken had je het kunnen weten.
Het is precies zoals Wim zegt, bij digitaal gaat het helemaal niet meer over gelijkspanning of wisselspanning.



mea culpa

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Nonkelronnie
mea culpa
iedereen maakt fouten, missen is menselijk, ... Het is goed dat je geholpen bent!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw