Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Spoor Om AR SNCV- CNC staat klaar!

Gestart door conducteur, 11 september 2013, 12:12:40 PM

conducteur

Naast m'n eindwerk nog een project dat al lang aansleept, en hoop die binnenkort ook verder te kunnen afwerken. Hier een sneakpreview

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

conducteur

Nee, de gewone twee-assige dieseltram van de Buurtspoorwegen/ Chemin de fer vicinaux. Meterspoor in spoor 0 dus. Ik wacht op nog op een foto van David om het ganse verhaal achter dit project verder uit te schrijven...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

TBCédric

succes met je project! ben benieuwd naar de verdere afwerking.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

conducteur

#6
Voila het complete verhaal achter dit project:


Het begint, ondertussen, ik denk Januari 2011 (mogelijk vroeger, het sleept al veel te lang aan). Ik ben ingeschreven voor de minibaantjeswedstrijd. Een foto van het baantje in opbouw

Op m'n minibaantje had ik een stuk tramspoor voorzien. Rechts zie je de wissels die geplaatst moesten worden. Daarvoor heb je dus voertuigen nodig. Het ging niet zo goed bij Jocadis. Trams nauwelijks te leveren, dus maar zelf aan de slag gegaan.


Ik wou tegen de expo zelf m'n schaalmodel hebben in H0m van de tweeassige dieseltram van de Vicinal/buurtspoorwegen.
Hier in de ASVI, Association pour la souvegarde du vicinal, in Thuin nabij Charleroi. Persoonlijk vind ik dit een van de mooiste foto's die ik heb van rijdend materieel:

Er was ook een versie ART (Autorail Tracteur), die goederen sleepte... Hier bij de TTA, een echte ervaring om daar eens mee te rijden. Je moet wel vragen om mee te rijden met de trambestuurder, anders heb je er niets aan. Gewoon het geluid van die motor van de Sherman tanks, samen met het heen en weer schudden, zalig. (aan het einde van de rit ben je doof, maar ja dat neem je er wel bij)





Leuke anekdote: deze tram 'ART 50' heeft een tijd bij de ASVI gestaan, omdat ze daar problemen hadden met de versnellingen van hun AR86. Kort het leven van deze schetsen 1/08/1933 lijnen Turnhout Arendonck en Turnhout Poppel. In 1950 omgebouwd om goederen te slepen, april 1952-1955 Antwerpen-Boom-Mechelen-Duffel-Lier. 1955 Moll-Donck, buiten dienst in 1971 en later verkocht aan TTA. De ART 50 heeft op het einde van zijn dienst zandtreinen/trams gesleept nabij Mol. Hiervoor hebben ze de tram moeten verzwaren.


Na de opendeurdag van de treinclub met enkele leden op uitstap geweest voor een weekend naar de ardennen, eerst festival in Treignes, en zondag TTA in de voormiddag en ASVI in de namiddag.


Eigenlijk is de ART 50 te zwaar om op die sporen bij de TTA te rijden. We maakten de bestuurder daar attent op. Een vriendelijke tramchauffeur uit Gent die in z'n vrije tijd met de oude trams gaat rijden... Die zij geen probleem..
Een week later vernemen we dat ie 'door de sporen gezakt is'. Of het echt waar is, ik weet het niet, maar toch.




Ok nu naar het model:
Eerst en vooral, plannen en afmetingen en informatie nodig. Voor trams van de buurtspoorwegen, één adres: Mupdofer.

Musée privé de Documentation ferroviaire, die hebben plannen, boeken, en véél meer. Ik dus een email naar hen voor een plannenboek. Die verwezen me door naar een niet nader te noemen treinwinkel hier in de buurt. Uiteindelijk dus plannen gevonden.


Omdat ik een totale 0 ben met snijmesje en styreen, wou ik 'moderne technieken' gebruiken. Ik heb op school leren tekenen in Solid Edge, en dat dus gebruikt om in 3D een schaalmodel te ontwerpen. De onderdelen zou ik dan laten laseren bij Paul. Zo een aantal keer een proto laten snijden. Terwijl ik met het project bezig ben, heb ik ook de vraag gekregen of het mogelijk was dit in spoor 0 te maken. Nu wordt duidelijk wellicht voor sommigen wat die proto deed in een van de MSM nrs, waarom ik regelmatig vragen had over Om hier,...


Géén probleem, dat is enkel de tekeningen 2 maal groter maken. De dikte van de materialen waren ook verkrijgbaar dubbel zo dik. Uiteindelijk bleek dat niet zo efficiënt te werken. Details in spoor 0 waren niet te maken in H0, en stijlen in H0 waren veel te groot in 0.


Ondertussen dus het H0m model 'van me afgezet'. Die maak ik dus niet meer. Ik ga enkel verder met het spoor 0 model. Dat laat me toe alles heel mooi uit te werken tot in de details.
Een probleem wel, is dat ik voor het maken van prototype's en teststukjes dus afhankelijk was van Paul (en ook David). Dat kost hen de nodige tijd, een postpakketje, nogal wat e-mailverkeer en een week tijd. Daarom Paul telkens aan het werk gezet voor een grote tentoonstelling, waar ik ook aanwezig ben. Maar aan een tempo van een week ontwerpen, net voor een tentoonstelling om iets te laten fabriceren, dat twee maal per jaar is niet zo heel erg efficient. Zeker als je dan door een misverstand verkeerde onderdelen krijgt...


Om dat probleem op te lossen heb ik me dus een machine aangekocht, ik moet hem nog eens ophalen als ik en pa tijd vinden, en het voor David goed is, om zelf m'n prototypes en testjes te maken. Ik ben alvast zéér tevreden dat ik zo'n machine heb kunnen aanschaffen...





Dit draadje heb ik dus opgestart, in de hoop dat het mij zal helpen dit project 'sneller' af te werken. Het sleept al véél te lang aan. Ik hoop ook dat de aankoop van de machine, die ik gekocht heb oa om dit project af te werken en dat dit draadje niet het minst populaire draadje wordt, zoals ik soms wel eens het gevoel heb met m'n GIP project. Dus allemaal stoppen naar die spoorwegmodellen te kijken! Van zodra ik meer nieuws heb, hoor je van me!

Zo goed als géén enkel exemplaar van deze trams in het echt, waren hetzelfde. Ik ga beginnen met de reizigersuitvoering te bouwen, met lijnfilm als bord op de kast, daarna kunnen andere versies volgen, de ART, die met kopbord, die met filmkast, die met weet ik veel welk ander verschil, er bestaat ook een bijwagen gebaseerd op deze tram die ik nog kan maken, we zien wel. Eerst dit afwerken en dan de rest!

De grootste struikelblok die ik heb voor de moment is een aandrijving.
SB-modellbau --> duur
Hollywoodfaundry weigert m'n bestelling te leveren
--->Andere opties?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Een H0 slopen? Zelf ontwerpen (en maken)? Voor dat laatste heb je nu toch wel het gerief.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Ik denk dat je moe bent geworden tijdens het lezen, ofwel begrijp ik je berichtje niet goed Johan.


Ik ben begonnen in H0 dit project te realiseren, dan heb ik er even aan gewerkt in H0 en 0. Nu heb ik de machine gekocht en werk ik het af in 0
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

0m, dat komt niet overeen met een H0 onderstel qua spoorwijdte.
Zou het haalbaar zijn om de assen van een H0-onderstel te verlengen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Ik moet op 22,5mm komen, en de sporen zullen wellicht ook zelf te bouwen zijn.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Kris

Rian ,
Met uw nieuwe freesmachine kan dit geen probleem zijn
Een voorproefje

Trambogie

Aangedreven , gekocht : adi model dacht ik maar zeer gemakkelijk zelf te maken
Los onderstel , zelfbouw


Kris

conducteur

Met zo'n blok messing staan je wielen toch in kortsluiting, of hoe gaat dat?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

TBCédric

Volgens mij zijn het dubbel geïsoleerde wielen. Je ziet de stroomafname aan de zijkant van het blok.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

conducteur

Dubbelzijdig geïsoleerde wielen, en dan de stroomafnemers op een stukje kunststof monteren?
En waar haal je dan de (tand)- en vliegwielen en de motor?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum