Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Wielen van loc maken vonken.

Gestart door ERVIN, 09 september 2013, 21:38:01 PM

conducteur

Ik denk dat je dit een beetje kunt vergelijken met booglassen met beklede elektrode.


Zolang je elektrode op het metaal staat gaat de stroom er vlot door, geen probleem. Trek je de elektrode weg ontstaat er een vlamboog (soort 'vonk'). De vlamboog is héél heet en doet metaal smelten. Verwijder je de vlamboog voldoende ver, of hou je hem terug tegen het metaal, dan stopt de vlamboog...


cfr je loc


Zolang de wielen links en rechts contact maken, gaat de stroom vlot erdoor. Vanaf er een van de wielen niet perfect contact maakt, krijg je ook een vonkboog. Echter minder spectaculair dan bij lassen, de spanning is véél lager en de afstand mag niet te groot zijn. Maakt het wiel terug contact dan stopt de vonk.


Zoals Gerolf zij, maakt de vonk vuil, en vuil maakt vonken...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Hoi Erwin,

"meten is weten."

Als de loc vonkt aan de wielen en het contactvlak met de rails, dan treedt de stroomonderbreking ook daar op.   ::)

Je zegt dat de bewuste loc met alle wielen stroom neemt. Is dat in theorie, of heb je dat werkelijk ook gemeten of per experiment geconstateerd. Mogelijk dat niet alle sleepcontacten goed tegen de wielen aandrukken, of ze slepen tegen verf of kunststof deel van het wiel.

Een intern gebroken draadje tussen draaistel en motor kan al meteen 2 wielen uit de stroomopname kan halen, waardoor er maar twee wielen overblijven (per kant). Als eentje dan nog anti-slipbandjes heeft, dan loopt je loc echt nog maar op 1 wiel, met de onvermijdelijke vonken.

Een andere mogelijke oorzaak is dat de wielen niet voldoende vertikale vrijheid hebben. Ben je zeker dat de draastellen niet ergens mechanisch knellen, waardoor de loc nog maar op 4 wielen rijdt? Onwaarschijnlijk maar ík zou het toch eens checken.

Een hoop spuculaas bij elkaar, maar ik geloof niet de LS op dit model ander wielen zou plaatsen (met andere legering of zo) dan op haar andere modellen. Ik stel voor dat je je loc eens aan een aandachtig elektrisch onderzoek onderwerpt.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

#17
Citeerik geloof niet de LS op dit model ander wielen zou plaatsen

Het kan altijd:  Erwin heeft, als ik me goed herinner, een LSM reeks 13 (gehad??) waar de beschermlaag van de wielen direkt helemaal afgesleten was (losgelaten) en waar LSM toen geen vervangwielen voor kon/wou leveren. In hoever dit opgelost is weet ik niet.

@Erwin,

Heb je eigenlijk nog antwoord/service van LSM gekregen? want modellen verkopen is 1 ding, maar service hoort daar eigenlijk ook bij.
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

Citaat van: Michiel op 10 september 2013, 10:22:31 AM
Hoi Erwin,

"meten is weten."

Als de loc vonkt aan de wielen en het contactvlak met de rails, dan treedt de stroomonderbreking ook daar op.   ::)

Je zegt dat de bewuste loc met alle wielen stroom neemt. Is dat in theorie, of heb je dat werkelijk ook gemeten of per experiment geconstateerd. Mogelijk dat niet alle sleepcontacten goed tegen de wielen aandrukken, of ze slepen tegen verf of kunststof deel van het wiel.

Een intern gebroken draadje tussen draaistel en motor kan al meteen 2 wielen uit de stroomopname kan halen, waardoor er maar twee wielen overblijven (per kant). Als eentje dan nog anti-slipbandjes heeft, dan loopt je loc echt nog maar op 1 wiel, met de onvermijdelijke vonken.

Een andere mogelijke oorzaak is dat de wielen niet voldoende vertikale vrijheid hebben. Ben je zeker dat de draastellen niet ergens mechanisch knellen, waardoor de loc nog maar op 4 wielen rijdt? Onwaarschijnlijk maar ík zou het toch eens checken.


herhaling maakt duidelijk.
wim

ERVIN

Even de stand van zaken , wielen zijn gepolijst en de loc heeft gisteren reeds meerdere rondjes gedaan met een zeer goed resultaat , nu maar hopen dat dit zo blijft??  :-\

Jurgen

Ik weet niet hoe vaak je de wielen kuist, maar misschien moet je eens een tussentijdse controle uitvoeren. Het kan nooit kwaad en kost bijna geen moeite.  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Rangeerduivel


Ik doe dit met een wattenstaafje met wasbenzine en dat gaat héél goe,en het schuurt niet,dus geen beschadiging mogelijk. ;)

argilla

Citaat van: Gerolf op 10 september 2013, 00:53:05 AM
Een 1300 is volgens mij een Bo-Bo Loc. Dus steeds minstens 4 wielen op de rails.
Ik kan me immers slecht voorstellen dat ook de bogies een stugge ophanging hebben

Wat de stroomvoorziening nog benadeelt: de slepers op de wielen
Als die vuil zijn kan het zijn dat de loc toch maar op twee wielen efficiënt stroom afneemt

Wordt vaak vergeten: men reinigt wel de wielbanden,
maar niet de slepertjes die de stroom van de wielen naar de "binnenkant" brengen.

Die gedachte gang had ik ook Gerolf. Zekers wat betreft die slepers de stroom afname van de wielen wordt al te vaak vergeten en maakt ook bij mij onderdeel uit van het reinigen van een loc. Met een watten staafje kan je al heel wat doen en reinigen.

Wat betreft Ysbeer zijn argumenten. Het kan wel zijn,   maar  dit lijkt me heeel ver gezocht en onwaarschijnlijk. Verende rails ? ? heb mijn vragen bij. Maar goed . Kan je evengoed zeggen de fabrikanten moeten hun boogies maar verend maken op schaal H0 ( bij grotere schalen kan dit  en is dit ook) of betere stroomafnemers moeten installeren kan ook.




PS : Wim verende lijm ? ? hoe ga dat door de spuitmond krijgen met al die veertjes  8) ;) :-\
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

ysbeer


[/quote]

Die gedachte gang had ik ook Gerolf. Zekers wat betreft die slepers de stroom afname van de wielen wordt al te vaak vergeten en maakt ook bij mij onderdeel uit van het reinigen van een loc. Met een watten staafje kan je al heel wat doen en reinigen.

Wat betreft Ysbeer zijn argumenten. Het kan wel zijn,   maar  dit lijkt me heeel ver gezocht en onwaarschijnlijk. Verende rails ? ? heb mijn vragen bij. Maar goed . Kan je evengoed zeggen de fabrikanten moeten hun boogies maar verend maken op schaal H0 ( bij grotere schalen kan dit  en is dit ook) of betere stroomafnemers moeten installeren kan ook.




PS : Wim verende lijm ? ? hoe ga dat door de spuitmond krijgen met al die veertjes  8) ;) :-\

[/quote]

Ja geloof kan ik niet geven,en verende lijm met veertjes dat moet jij je met al je fantasie toch wel kunnen voorstellen.

wim