bycic-led model

Gestart door Peter, 08 september 2013, 11:59:03 AM

Peter

Een tijdje geleden een  politie-motorrijder in H0 gekocht van de bycic-led.
Het model is wel mooi doch de verlichting is veel te hel, ondanks het feit dat er origineel al een weerstand aan zit.
Kan ik er nog een weerstand bijhangen om de verlichting wat af te zwakken?
Met vriendelijke groeten
Peter

PeterC

Peter je kan er weerstanden in serie bijzetten tot de led niet meer brandt (de spanning over de led wordt dan te laag).  Probeer misschien eens met een weerstand tussen de 470 Ohm en 1K.
Groetjes, Peter


Gerolf

Een weerstand erbij kan nooit kwaad, en zal zeker helpen.
IK weet niet wat de huidige weerstand is en voedingsspanning is,
maar tussen de 470 en 3300 Ohm (experimenteren met krokodilleklemmetjes) zal het gewenste effect geven.

EDIT PeterC was een fractie sneller  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janieburton

#3
Mischien de led aansturen met een DCC decoder.

De led aansluiten op de uitgang voor de "front verlichting" en deze regelen via de desbetrefende CV.

Of is dit enkel mogelijk voor de  front en achter verlichting in locs?
 

bellejt

bij de nieuwste leds moet ik hier zelfs 6800 ohm in serie zetten of het zijn schijnwerpers.Als je die regelmatig nodig hebt doe zoals ik : bestel een serie in hong kong.100 stuks per waarde voor amper 1.19 euro of de ganse reeks voor ongeveer 12 euro.

conducteur

Citaat van: janieburton op 08 september 2013, 12:37:00 PM
Mischien de led aansturen met een DCC decoder.

De led aansluiten op de uitgang voor de "front verlichting" en deze regelen via de desbetrefende CV.

Of is dit enkel mogelijk voor de  front en achter verlichting in locs?
Ofwel veel te veel geld uitgeven. Een decoder kost 20-30 euro, een weerstand een paar cent.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

janieburton

Citaat van: conducteur op 08 september 2013, 12:53:47 PM
Citaat van: janieburton op 08 september 2013, 12:37:00 PM
Mischien de led aansturen met een DCC decoder.

De led aansluiten op de uitgang voor de "front verlichting" en deze regelen via de desbetrefende CV.

Of is dit enkel mogelijk voor de  front en achter verlichting in locs?
Ofwel veel te veel geld uitgeven. Een decoder kost 20-30 euro, een weerstand een paar cent.

Das juist maar met een weerstand kan men niet precies de lichtsterkte instellen en bij mijn weten kan men de lichtsterkte ook niet dimmen met een regelbare weerstand.
 

bellejt

met de juiste weerstand kan dat wel.Met een kleine potmeter ook maar die moet je dan wel beveiligen met weerstandjes.Als er een decoder wordt gebruikt zou dat dan best een functiedecoder zijn zonder motoraansturing zoals de Brelek FD410.

ysbeer

Citaat van: bellejt op 08 september 2013, 13:35:53 PM
met de juiste weerstand kan dat wel.Met een kleine potmeter ook maar die moet je dan wel beveiligen met weerstandjes.Als er een decoder wordt gebruikt zou dat dan best een functiedecoder zijn zonder motoraansturing zoals de Brelek FD410.

Hoe moeilijk kun je het maken.
Paar weerstandjes motorfiets op tafel even proberen en binnen 10 min is het klaar.

conducteur

Ik zou niet weten waarom je de lichtsterkte nadien nog wil regelen. Eenmaal instellen met de juiste weerstanden en dan inbouwen in de baan!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

janieburton

Citaat van: ysbeer op 08 september 2013, 14:28:25 PM
Citaat van: bellejt op 08 september 2013, 13:35:53 PM
met de juiste weerstand kan dat wel.Met een kleine potmeter ook maar die moet je dan wel beveiligen met weerstandjes.Als er een decoder wordt gebruikt zou dat dan best een functiedecoder zijn zonder motoraansturing zoals de Brelek FD410.

Hoe moeilijk kun je het maken.
Paar weerstandjes motorfiets op tafel even proberen en binnen 10 min is het klaar.

En waarom kan er dan gewoon geen regelbare weerstand(of potmetertje) tussen geplaatst worden?
 

Klaas Zondervan

Dat kan heel goed, maar wat heeft dat voor meerwaarde? Gewoon wat experimenteren met weerstanden, en eens de goede gevonden, dan zo laten.

janieburton

Citaat van: Klaas Zondervan op 08 september 2013, 19:59:17 PM
Dat kan heel goed, maar wat heeft dat voor meerwaarde? Gewoon wat experimenteren met weerstanden, en eens de goede gevonden, dan zo laten.

Dan heb ik iets bijgeleerd want ik had altijd gehoord dat leds niet te dimmen zijn met een simpele regelbare weerstand.
 

Klaas Zondervan

Een regelbare weerstand is toch gewoon een weerstand die je op een bepaalde waarde instelt?

janieburton

Citaat van: Klaas Zondervan op 08 september 2013, 22:18:44 PM
Een regelbare weerstand is toch gewoon een weerstand die je op een bepaalde waarde instelt?

juist ja.