MINTARD look-a-like

Gestart door Dirky, 05 september 2013, 22:16:28 PM

Dirky

Dus nog maar eens een seinhuis:

Ditmaal heb ik gekozen voor een look-a-like van het MINTARD STELLWERK.
In een oude MIBA zag ik tijdens het verlof een bouwverslag van een seinhuisje op schaal H0. Dus, schetsen gemaakt, uitgewerkt in 2D Draftsight en naar de laserboer... (sorry Paul  ;))
Foto's van het mooie seinhuis lijken zeer schaars te zijn... Mocht er iemand nog iets hebben dat niet direct met google tevoorschijn kan getoverd worden, altijd welkom!

De eerste stukken heb ik vanavond samengeplakt:

Wanden zijn onder 45° gefreesd na het laseren waardoor ik nagenoeg onmogelijk zichtbare naden kan hebben. Samenbouw d.m.v. magneten en haakse V-blokken. Naad aan de buitenkant met sekondenlijm laten vollopen, aan de binnenkant UHU hart.





Trappen zijn van het type "dyniMo" dus opgebouwd uit meerdere stukken van 3mm.



Het vakwerk ook volgens eigen recept klaargemaakt:



Morgen doen we er nog een kleef-sessie bij.

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirky

Vandaag maar een half uurke kunnen verder werken:



conducteur

Vakwerk! BTW je vakwerk, is dat een combinatie van 2 & 3 mm mdf?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirky

In dit geval niet Rian:

Eén van de thema's tijdens mijn verlof was "vakwerk". In Duitsland en Oostenrijk heb ik kilo's vakwerkhuizen bekeken... ;)
Twee belangrijke punten vallen op; Als het houtwerk gevuld is met baksteen dan is het vlak van de baksteen "flush" met de vlakken van het houtwerk of valt het er een klein beetje binnen (paar cm's)
Als het echter vakwerk is dat ingevuld is met leem kom je van alles tegen. Soms ligt de inleg centimeters diep maar in de veel gevallen komt het plakwerk buiten het houtwerk. 5 cm uitspringen is geen uitzondering.

Bij het Sighelsheim seinhuis heb ik 2mm in 3mm gelegd maar dat was nogal omslachtig want ik moest de uitgesneden 3mm stukken verdunnen naar 2mm.

Nu heb ik de kanten van de inlegstukken schuin gezet waardoor de randen "binnen" het vakwerk liggen en het vlak toch een uitspringende indruk geeft. Het is gewoon een veel snellere manier om het vakwerk af te werken en ziet er voldoende realistisch uit.

Dirky

neemt vorm aan:



nog een beetje aan het "vechten" met de kleuren... :(

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Dirky


Steven123

Ziet er weer subliem uit Dirk!  ;)
Mooi mooi!
Groeten
steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

philippe_007


Dirky

bedankt!

Stapke verder gedaan vandaag...


Herwig

@ Dirk,

...een pareltje:      strak gebouwd, geschilderd en afgewerkt.                                   ..., Herwig.

Dirky

Bedankt Herwig...

Vandaag een boordsteentje aan en op het perron gezet. Historisch zal het wel onjuist zijn maar ik verwerk eerst graag de afgietsels die hier al jaren liggen. Het accent van de module zal trouwens liggen bij het seinhuis en de slagbomen (die nog in de maak zijn). De rest is opvulling  ;)


Dirky

De onderbouw gestart vandaag. Module wordt 1,5m lang en 60 cm breed. Aansluitbaar op standaard spoor 1 modules mits een klein beetje aanpassingen... ;)


Dirky

messing around...

de slagbomen in wording: