Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Diorama Ruhefeld

Gestart door Pol, 05 september 2013, 08:35:15 AM

Pol

Weer even verder gewerkt: decals van Archer (die dure uit Amerika ja ... dankzij de douane!):



'k Ben benieuwd wat dat geven na schilderen .... Achteraf gezien heb ik zo de indruk dat ik beter eerst al een laag verf in de juiste kleur gedaan had ... maar ja ... we leren altijd bij hé! (Voor een eerste poging met decals ben ik alvast nog niet ontevreden).

In elk geval heb ik nog wel wat "ramen" te doen eer ik klaar ben ... maar voor vandaag is het wel genoeg geweest: 'k ga de spaghettisaus opwarmen en eerst eten ...  8)

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

marimon

Ik vind dit al niet mis. Benieuwd naar het eindresultaat.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Rangeerduivel

Pol,
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat je inderdaad eerst beter een laag verf gegeven had.
Ik meen te weten dat decals niet zo stevig op kunststof kleven,maar best op een verflaag.
Wat ik wou vragen,zijn die decals in relief?anders zal er na het verven of spuiten niet veel meer van te merken zijn!
Hopelijk heb ik ongelijk...

;)

Pol

#18
Die decals zijn inderdaad in reliëf ...  ;) maar het is erg miniem. De stukken plastic zijn wel erg glad dus qua hechting mag het niet veel problemen geven ook werk ik duchtig met microset om alles goed te laten passen. Op de gebruiksaanwijzing van Archer zelf staat dat eerst de decals worden aangebracht en dat men daarna moet verven; ik vermoed echter dat ik dan best met verdunde verf of zo werk en in dunne lagen om de details niet helemaal te laten verdwijnen ... :-\ of zou het interessanter zijn om met een spuitbus te werken (ik heb (nog) geen airbrush)? Tips of hints zijn welkom!

Zoals al eerder aangegeven is dit mijn eerste eigen bouwsel en ben ik dus ook niet bang om het helemaal te verknoeien: het is een leerschool voor verdere projecten. Ook is de achterkant van het bruggetje nog helemaal maagdelijk dus daar kan ik altijd opnieuw experimenteren als het mis loopt; op het diorama is toch alleen maar de voorkant te zien en wat de voorkant is, kies ik nog altijd zelf hé!  ;D ::) ;D
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

GVL

Pol, ziet er goed uit. Heb dergelijke decals al bevestigd gezien op blanke messing dus zou me geen zorgen maken over de hechting. Verf zal trouwens helpen om de rivetten op hun plaats te houden. Spuiten (in dunne laagjes) zal een veel strakker resultaat geven dan borstelen. Groeten.

Pol

Zou ik dat eventueel kunnen spuiten met een spuitbus hoogglansverf en hier achteraf met matte vernis over kunnen spuiten om het mat te maken? Of denk ik nu te simpel?  :o
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Dirky

Doe ik ook maar de hoogglans moet 100% droog zijn alvorens er de Matt vernis over te spuiten...

DIORAMABOUWER

Hallo,deze klinknagels op de foto heb ik gemaakt met het indrukken met een stompe naald op de achterzijde van plakband of een sticker waardoor er dan een "bultje ontstaat,deze methode is ooit eens beschreven in MSM maar weet niet meer in welk nr(in de beginjaren van MSM denk ik)  ,nu zou ik het met een nog fijnere naald doen maar dit diorama is dan ook al van zo'n 10 jaar geleden gemaakt voor de1ste dioramawedstrijd vandaar ook de lelijke bult onder de brug in het plasticarte die is door warmte (zonlicht ) bol komen te staan,gr Marc
Diorama's: museumlijn 62, de oostmolen, duinhelm.
Modelbanen:HALTE STRAND, STATIE GHISTEL ANNO 1942

Pol

Citaat van: Dirky op 27 november 2013, 21:54:36 PM
Doe ik ook maar de hoogglans moet 100% droog zijn alvorens er de Matt vernis over te spuiten...

Bedankt voor de tip: ik houd er rekening mee! Welke lak gebruik jij; iets van Tamiya of zo?

Citaat van: DIORAMABOUWER op 27 november 2013, 23:04:49 PM
Hallo,deze klinknagels op de foto heb ik gemaakt met het indrukken met een stompe naald op de achterzijde van plakband of een sticker waardoor er dan een "bultje ontstaat,deze methode is ooit eens beschreven in MSM maar weet niet meer in welk nr(in de beginjaren van MSM denk ik)  ,nu zou ik het met een nog fijnere naald doen maar dit diorama is dan ook al van zo'n 10 jaar geleden gemaakt voor de1ste dioramawedstrijd vandaar ook de lelijke bult onder de brug in het plasticarte die is door warmte (zonlicht ) bol komen te staan,gr Marc


Die techniek wil ik in de toekomst ook eens proberen, maar door slechte planning van m'n bouwwerk was het hier niet opportuun. Bij een volgende brug pak ik het vast weer anders aan! ;)
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...