Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Diorama Ruhefeld

Gestart door Pol, 05 september 2013, 08:35:15 AM

Pol

Een hele tijd geleden heb ik me eens een kast gemaakt voor op mijn bureaukamer; ik heb toen een foto gepost in het draadje "waar zijn we nu mee bezig".


Wel sindsdien ben ik niet zo bezig meer geweest met het hele modelbouwgebeuren gezien ik sinds begin mei in een burnout beland ben om U tegen te zeggen. Gisteren eindelijk nog eens energie gehad en een bruggetje ineengeknutseld uit plasticard en profielen:








Natuurlijk moet het een en ander nog worden afgewerkt: een likje verf, wat verwering etc. En natuurlijk is er nog heel wat werk aan het landschap. Ook de brugpijlers moeten nog gemaakt worden; de brugdragers (van Vollmer) zijn besteld en daar wacht ik eerst op zodat ik het geheel mooi op de juiste hoogte kan zetten.

Voor een eerste eigen creatie ben ik er best al wel fier op. Voor de klinknagelimitatie op de zijkanten heb ik nog niet meteen een idee; misschien gaat dat gewoon nog een beetje boven m'n pet, maar eigenlijk valt dat gebrek aan klinknagels nog niet zo erg op. Tips en kritieken zijn natuurlijk welkom!

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

GVL

Goede (door)start alvast met dat bruggetje!
Afwezigheid van klinknagels zal meer opvallen na het schilderen en verweren, vrees ik.  Er bestaan klinknagelstrips (zowel in messing als in kunststof) die op de ribben zouden passen maar ik kan me niet direct de naam van een producent voor de geest halen.  Slaters?
Groeten.

Dirky

Ziet er best goed uit...
Er bestaan ook gelaste "Blechträgerbrücken". Klinknagels is dus niet echt een "must"...
Bij het verweren kan je mooie accenten leggen in de hoeken/naden van je brug...

Pol

#3
Tja ... Ik vrees dat klinknagels in deze eigenlijk wel zouden moeten gezien het diorama in de jaren '30 is gesitueerd. Ik vermoed dat toen alles nog "geklinknageld" werd ...?

Zou ik die klinknagelimitatie nu nog kunnen aanbrengen? Of is er een andere manier om dit nog te simuleren? Ik heb hier zo'n plaat van Slaters liggen (de bovenkant is hiermee bedekt), maar ik heb de indruk dat het dan allemaal nogal breed en dik wordt?!

Ik ga overigens al eens een experimentje doen met alluminium denk ik ... Eens zien wat dat geeft.

Bedankt alvast voor de aanmoedigingen!

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Dirky

De strips waarvan Gino spreekt zijn zeker bruikbaar maar zullen naar mijn mening het geimiteerde hoekijzer nog een zwaardere look geven.
Aangezien ik hier toch een beetje de naam heb van (ambetante) rivettenteller gooi ik er een beetje rekenwerk bij:
Een kop van een klinknagel is zowat 15mm dik wat zich op 1/87 vertaalt in builtjes van 0.18mm. Die dingen bestaan bij mijn weten niet in de handel. Ik zou dus eerder geneigd zijn om met een fijn pijpje ringetjes te duwen in het oppervlak en ervoor te zorgen dat die dan door weathering zeer geaccentueerd zichtbaar worden. Voor mij dus liever een zichtbare ring van 0mm dik, dan een te zware buil van 0.5mm dikte.

Toch zou je er in de toekomst moeten aan denken al die moeilijker dingen te doen vooraleer je alles samenkleefd Pol. Dat had je een hoop prutswerk bespaard!






Martin Welberg

Micromark verkoopt klinknagel decals..

Pol, hoop dat je op de goede weg terug bent, burn out is nie niks...goed om je weer bezig te zien..

philippe_007

ziet er goed uit,
inderdaad, de klinknagels zullen het wel afwerken...

Gerolf

Goed dat je er terug bent, Pol  8)
Ik heb wel eens gelezen op ons forum dat iemand druppels niet te vloeibare lijm aanbracht.
Na droging krijg je een bultje dat goed op een klinknagel lijkt.
Dosering en plaatsing vraagt waarschijnlijk wel wat oefening  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pol

Citaat van: Dirky op 05 september 2013, 10:22:08 AM
Toch zou je er in de toekomst moeten aan denken al die moeilijker dingen te doen vooraleer je alles samenkleefd Pol. Dat had je een hoop prutswerk bespaard!

Hihi! Daar ben ik het helemaal mee eens! Ooit hoorde ik eens iemand hier spreken over het "leergeld" dat je moet betalen als je zelf begint te bouwen. Wel ... ik heb mijn leergeld bij deze weer betaald en weer wat bijgeleerd. Overigens kan ik nog alle kanten uit want ik heb het model maar aan één kant volledig afgewerkt. Draai ik dus het bruggetje om, dan kan ik nog gewoon opnieuw beginnen. De achterkant van de brug zie je toch niet op het diorama.

Maar dus concreet: kan je klinknagels vormen door met een scherp voorwerp door zo'n styreenstrip te duwen? Ze zijn wel erg fijn om mee te werken ... Ik heb ondertussen wel zo'n klinknagelvormer besteld via Ebay en ga daar dus eens vlot mee experimenteren. Ik ben persoonlijk alvast content van de algemene constructie van de brug en daar was het me in eerste plaats om te doen!

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

evan

#9



Knap werk Pol;  Geniet van je zoektocht ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Pol

Citaat van: evan op 05 september 2013, 21:47:04 PM



Knap werk Pol;  Geniet van je zoektocht ;)

De reis is belangrijker dan het doel hé!  ;D ;D ;D
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

PeterC

Pol,

Blij dat je de draad weer opneemt en mooi werk!

Zo'n burnout/depressie heb ik aan de lijve ondervonden en is geen pretje.  Het belangrijkste is dat je er bovenop geraakt! 

Rivetten? Eén van de zaken die ik geleerd heb is dat het ook mooi/realistisch kan zijn zonder (onmogelijke) details!

Groetjes, Peter


Pol

Tja ... Daar was ik eerst ook vanuit gegaan, maar nu twijfel ik toch over die rivetten hoor! Ik ga de andere kant eens helemaal afwerken en dan het model schilderen en zien wat het geeft.
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

TBCédric

Echt een mooie brug! Ik volg.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.