gedaan met examens !

Gestart door dani, 04 september 2013, 14:44:42 PM

Koen

Hey Dani,

Er bestaand veel verschillende gebarentalen. Een Vlaming mag geen Franse doventolk worden. De Franse gebarentaal verschilt wel degelijk van de Vlaamse.
Er zijn net zoals in het Nederlands zelfs dialecten  ::).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

OlivierV

Citaat van: Koen op 09 september 2013, 09:47:29 AM
@Olivier,

Waar volg je deze opleiding?
Mijn dochter begint binnen 2 weken het eerste jaar voor Frans en doventolk aan de Thomas More in Antwerpen.


Mvg
Koen
Taal -en Letterkunde Engels-Spaans aan Universiteit Gent. ;)

[
Citaat van: dani op 09 september 2013, 09:57:13 AM
Citaat van: Koen op 09 september 2013, 09:47:29 AM
eerste jaar voor Frans en doventolk

Voor nen dove maakt het niet uit of je frans of nederlands of engels "gebaart" .... 




(of, nu ik er over nadenk,eigenlijk toch wel .)
Sorry, niet de bedoeling om met je dochter of de opleiding de draak te steken, maar zo ne voorzet kon ik niet laten liggen, zeker niet in een draadje als dit...
Respect voor iemand die die opleiding wil meedoen,  goed dat er zich nog jonge mensen inzetten hiervoor.  Dove mensen zijn geen "minderwaardige" leden van onze maatschappij, integendeel.
Dani zoals Koen zegt, er zit wel degelijk verschil in in de verschillende gebarentalen van verschillende landen. Er zijn zelfs dialecten in gebarentaal te bespeuren, wat ook logisch is aangezien gebarentaal een volwaardig taal -en communicatiesysteem is.

Wel heeft men ooit eens iets zoals een universele gebarentaal willen invoeren (zoals dat van de normale sprekende mensen het Esperanto zou zijn), maar dat werkte niet zo goed.

Ook is er een onderling verschil in bv. Nederlands met gebaren of de Nederlandse gebarentaal. ;)

Zo even uit mijn kop wat ik mij 1-2-3 kan herinneren uit het stukje over gebarentalen van Inleiding tot taal -en tekststructuren.

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Pol

Citaat van: OlivierV op 09 september 2013, 09:40:15 AM
Voor het middelbaar eventueel wel nog, maar wat voor rare parcours zouden er dan wel niet afgelegd worden? Volgens mij ben je in het middelbaar echt nog te jong om op die manier je opleiding af te leggen. Velen aan de hoge scholen en universiteiten slagen er niet in wat van te bakken en dan heb ik het niet over het gros dat in hun eerste jaar verkeerd kiest of nog geen weg kan met de vrijheid.

Het is gewoon een andere manier van kijken. In Vlaanderen werken we nu eenmaal met een jaarklassensysteem: omdat je in een bepaald jaar geboren bent, zit je in een bepaald leerjaar. Nadeel hierbij is dat de jongste leerlingen van de klas bijna een jaar jonger zijn dan de oudsten en dat maakt in de lagere school nog veel verschil (Dat noemt men het "relative age effect"). Hierdoor zijn het vaak de jongere kinderen die een jaartje moeten overdoen. Uit onderzoek komt naar voor dat veel van die zittenblijvers uiteindelijk afhaken.

Moest je met competenties werken zoals in hogescholen en universiteiten, dan zou je dat niet zo hebben. De organisatie daarvan is natuurlijk niet zo makkelijk, maar het kan wel. Een leerling die nog niet goed kan lezen, maar voor rekenen helemaal mee is, zou dan al het vervolg van dat rekenen kunnen krijgen i.p.v. op 1 september terug te beginnen met het getal 1. Ik weet wel dat leerkrachten tegenwoordig al heel wat "differentiëren", maar toch blijven er heel wat zittenblijvertjes bestaan. Als je weet dat zowat 15% van onze leerlingen zonder diploma of getuigschrift de school verlaat wegens "schoolmoe", dan kan je het een en ander wel met elkaar gaan verbinden hé!

Zelf heb ik door omstandigheden in het secundair onderwijs een jaar overgedaan; ik was gebuisd voor wiskunde, fysica en nog wat. Voor Frans, Nederlands en al de rest had ik zeer goede punten. Wel dom dat je dan het hele programma terug moet volgen. Mijn motivatie heeft daar destijds ook sterk onder geleden en mijn zin om nog lang naar school te gaan was een beetje over. O.a. om die reden ben ik op mijn 36 jaar terug gaan studeren ...

En nu terug on topic naar het grappige hé!  ;) ;D ;D ;D
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

dani

Citaat van: Koen op 09 september 2013, 10:21:48 AM
Er bestaand veel verschillende gebarentalen.

Citaat van: OlivierV op 09 september 2013, 10:51:34 AM
Dani zoals Koen zegt, er zit wel degelijk verschil in in de verschillende gebarentalen van verschillende landen.

INderdaad, mannen, ik besef dat wel degelijk (en haal de het ook even aan, tussen de haakjes).  Maar dit topic was geplaats in het grappenhoekje, dus ik kon die voorzet toch niet laten liggen.  Ik tikte dat er dan ook meteen bij.

Wat de universele gebarentaal betreft, zijn er inderdaad wel een aantal dingen die "standaard" zijn, maar zoals gezegd ook veel "lokale" gebaren.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Citaat van: dani op 09 september 2013, 11:10:56 AM
Citaat van: Koen op 09 september 2013, 10:21:48 AM
Er bestaand veel verschillende gebarentalen.

Citaat van: OlivierV op 09 september 2013, 10:51:34 AM
Dani zoals Koen zegt, er zit wel degelijk verschil in in de verschillende gebarentalen van verschillende landen.

INderdaad, mannen, ik besef dat wel degelijk (en haal de het ook even aan, tussen de haakjes).  Maar dit topic was geplaats in het grappenhoekje, dus ik kon die voorzet toch niet laten liggen.  Ik tikte dat er dan ook meteen bij.

Wat de universele gebarentaal betreft, zijn er inderdaad wel een aantal dingen die "standaard" zijn, maar zoals gezegd ook veel "lokale" gebaren.
Maar die universele doen het niet zo heel goed, toch niet het "Esperanto van de gebarentalen" betreft omdat gebarentaal heel lang niet als taal werd gezien tot de jaren '60 of '80 (ik wil er nu vanaf zijn), vandaar de vele verschillen erin.

Dit even terzijde.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

eventjes terzijde gebarentaal is helaas niet internationaal, helaas kunnen doven van verschillende nationaliteiten schijnbaar niet gemakkelijk praten(lees gebaren)

Groeten Peter ;)

dani

en toch ken ik een paar gebaren (ook al zijn dat misschien geen officieel erkende)  die je in EENDER WELK LAND  in de problemen kunnen brengen :-) :-) :-)

Check :  http://www.youtube.com/watch?v=7QT-vFD8qV8   vanaf 30 sekonden
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Metpetergaathetbeter

van jou verwacht ik geen andere, daarvoor hoefde je geen filmpje te plaatsen !

Groeten Peter ;)

PS sommige gebaren zijn in sommige landen totaal verschillend !

Metpetergaathetbeter

Olivier,

misschien een idee mocht je bv voor een vak iets minder gedaan hebben,dan kan je nog steeds de music-industrie in luister maar eens welke geluiden gebruikt worden om een wereldhit te maken :  ::) 8)
http://www.youtube.com/watch?v=AUXoFGopZnQ


groeten Peter ;)

OlivierV

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 10 september 2013, 09:43:14 AM
Olivier,

misschien een idee mocht je bv voor een vak iets minder gedaan hebben,dan kan je nog steeds de music-industrie in luister maar eens welke geluiden gebruikt worden om een wereldhit te maken :  ::) 8)
http://www.youtube.com/watch?v=AUXoFGopZnQ


groeten Peter ;)
Ringelingeling, tsjingtsjintsjing, klopklop op mijn buizen. :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

conducteur

Citaat van: OlivierV op 10 september 2013, 09:54:47 AM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 10 september 2013, 09:43:14 AM
Olivier,

misschien een idee mocht je bv voor een vak iets minder gedaan hebben,dan kan je nog steeds de music-industrie in luister maar eens welke geluiden gebruikt worden om een wereldhit te maken :  ::) 8)
http://www.youtube.com/watch?v=AUXoFGopZnQ


groeten Peter ;)
Ringelingeling, tsjingtsjintsjing, klopklop op mijn buizen. :D


Of deze, maar dan moet je er wel voldoende hebben, omdat instrument te maken
http://www.youtube.com/watch?v=QvBAu0PJ7A8
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum