Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Le Varoney

Gestart door Koen, 04 september 2013, 11:40:38 AM

Dirky

Citaat van: Dirky op 14 februari 2020, 17:00:01 PM
Koen, veel beterschap vooreerst...

ben je zeker dat de juiste kleur aan de juiste kant staat? reflectoren langs de weg zijn rechts rood, links wit, dacht ik?

De groen/rode verlichting in tunnels schijnt volgens een Franse vriend toegepast te worden in tunnels waar de rijrichting kan gemanipuleerd worden. In de ene richting kan bvb zowel links als rechts op groen gezet worden en de andere richting op rood. Iets i.v.m. mogelijke evacuatie?

Koen

@Dirk,

Dat zou inderdaad wel eens kunnen. Ik zal eens informeren bij onze Franse collega's. Misschien weten zij dit.


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

Citaat van: Koen op 23 februari 2020, 20:02:34 PM
Vandaag de tunnel ingebouwd. Alleen ben ik niet zo tevreden over de kleuring van de muren. Het moeten oude muren voorstellen maar ik vind ze te donker. De mossen ed moeten nog wel aangebracht worden. En bij het bekijken van de foto's, zie ik nog een aantal fouten (zoals spleten aan de aansluitende muur) die weggewerkt moeten worden. Graag jullie mening en ideeën.
Citaat van: 59erke op 23 februari 2020, 20:15:15 PM
ik zou er een lichtgrijze wash overzetten

Een wash gaat in de voegen lopen en de koppen van de stenen gaan donker blijven, terwijl je net het tegenovergestelde wil bereiken.
Dus geen wash maar een dry-brush over de stenen zetten.
Ook niet met lichtgrijs, maar eerder met heel zachte beige en gelige tinten in een lichtgrijze basis.
Je kan er zelfs een beetje variatie in krijgen door hier en daar een klein tikje roze en blauw bij je dry-brush te voegen.

Een andere oplossing is dat je de stenen eerst allemaal gaat aanstippen met een specifieke kleur uit het voorgaand aangehaalde mengsel. En daarna nog een iets lichtgrijze wash om de schildering te blenden en daarna terug een donkere wash om de voegen terug in te kleuren.

Mos en kalkuitwassen kan je daarna aanbrengen. Mos met washes en poeders. Kalkuitwassen met zowel dry-brushes en heel lokale washes.

Een hele boterham dus, maar daar zal je wel doorbijten zoals je als met elke situatie hebt gedaan.
Succes Koen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Koen

Bedankt voor de gedetailleerde uitleg. Ik ga dit toch even op een los stukje uitproberen voordat ik dit uitprobeer op de baan. Ik ken mezelf  ;D.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

Na heel wat denkwerk, tips van jullie en met lood in de schoenen, ben ik vanavond er toch aan begonnen. Eerst heb ik met een sponsje licht grijze verf aangebracht. Het zag er niet uit  ;D. Daarna terug opnieuw een paar washes zwart, geel en groen aangebracht (geel en groen maar op bepaalde plaatsen).
Daarna heb ik de gouden tips van Frans ter harte genomen en geheel gedry-brushed met "stone grey" en oker geel.
Dit is het resultaat. Ik ben er eigenlijk wel tevreden over 8). Nu jullie nog overtuigen  ::).
Graag jullie oprechte mening. Ik kan er alleen maar uit leren  :).
De bomen, grassen en planten naast de tunnelingang komen later.

Groetjes,
Koen

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr

Nooit te oud om te leren

Gerolf

Mag ik (erg) vervelend doen?
Ik heb het idee dat die oude natuurstenen muur niet "klopt" met een moderne tunnelpijp.
Er ontbreekt volgens mij minstens een overgang (krans?) van muur naar tunnel
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Niet alleen de overgang van natuursteen naar een betonnen pijp.
Ook de drukboog in kantstenen ontbreekt. nu vallen de stenen van de wand gewoon naar beneden.

Dat euvel is evenwel snel op te lossen door aan de binnenkant van de book een strook van ongeveer 5mm tot 10mm dikte te plaatsen en deze in een licht verweerde beton tint te schilderen.
2 vliegen in 1 klap: De drukboor is vervangen door een betonnen latei en de overgang naar de betonnen tunnel is gemaakt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Koen

Citaat van: Gerolf op 27 februari 2020, 09:14:34 AM
Mag ik (erg) vervelend doen?
Ik heb het idee dat die oude natuurstenen muur niet "klopt" met een moderne tunnelpijp.
Er ontbreekt volgens mij minstens een overgang (krans?) van muur naar tunnel

Jij mag dat absoluut  ;). Uit de commentaren probeer ik te leren hé. Dat is toch de bedoeling van dit forum  :).

Citaat van: SuSke op 27 februari 2020, 10:01:35 AM
Niet alleen de overgang van natuursteen naar een betonnen pijp.
Ook de drukboog in kantstenen ontbreekt. nu vallen de stenen van de wand gewoon naar beneden.

Dat euvel is evenwel snel op te lossen door aan de binnenkant van de book een strook van ongeveer 5mm tot 10mm dikte te plaatsen en deze in een licht verweerde beton tint te schilderen.
2 vliegen in 1 klap: De drukboor is vervangen door een betonnen latei en de overgang naar de betonnen tunnel is gemaakt.

Dat lijkt mij inderdaad een goed idee.

@Frans en Gerolf,
Jullie hebben blijkbaar toch nog veel meer oog voor detail dan ik.
Ik heb heel wat tunnels op foto bestudeerd maar dit was mij echt niet opgevallen.
Bedankt voor jullie commentaren en tips!

Groetjes,
Koen

Nooit te oud om te leren

Koen

Citaat van: SuSke op 27 februari 2020, 10:01:35 AM
Niet alleen de overgang van natuursteen naar een betonnen pijp.
Ook de drukboog in kantstenen ontbreekt. nu vallen de stenen van de wand gewoon naar beneden.

Dat euvel is evenwel snel op te lossen door aan de binnenkant van de book een strook van ongeveer 5mm tot 10mm dikte te plaatsen en deze in een licht verweerde beton tint te schilderen.
2 vliegen in 1 klap: De drukboor is vervangen door een betonnen latei en de overgang naar de betonnen tunnel is gemaakt.

@Frans,

Ik heb al heel wat foto's op internet opgezocht en bekeken maar ik het nergens deze constructie gevonden.
Wordt dit toegepast of is dit eerder zeldzaam?


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Koen

#1240
Fantastisch Michiel. Uwe Google werkt precies beter dan de mijne  ??? ;D
Waarschijnlijk doordat ik de Franse zoekterm gebruikt hebben.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

En feitelijk zal je ergens wel iets tegenkomen dat buiten de lijntjes van het "normale" kleurt.
De vraag is of de "norm van het normale" moet onderdoen voor de "functionaliteit".

Waar ik in mijn antwoord aan dacht: Die bestaande tunnel werd vergroot, dus de bestaande tunnelmonden moesten aangepast worden en de ingenieur vond het zonde de bestaande gemetste gevelmonden te slopen en ze te vervangen door "normaal" beton.

De foto's die Michoel boven water tovert, zijn sprekende voorbeelden van dat soort bedenkingen.

8) 8) 8) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Koen

Citaat van: SuSke op 28 februari 2020, 20:56:06 PM
En feitelijk zal je ergens wel iets tegenkomen dat buiten de lijntjes van het "normale" kleurt.
De vraag is of de "norm van het normale" moet onderdoen voor de "functionaliteit".

Waar ik in mijn antwoord aan dacht: Die bestaande tunnel werd vergroot, dus de bestaande tunnelmonden moesten aangepast worden en de ingenieur vond het zonde de bestaande gemetste gevelmonden te slopen en ze te vervangen door "normaal" beton.

De foto's die Michoel boven water tovert, zijn sprekende voorbeelden van dat soort bedenkingen.

8) 8) 8) 8)

Inderdaad Frans. Misschien. Moet ik wat meer buiten de lijntjes leren kleuren  ;) :D
Nooit te oud om te leren

Koen

Vandaag nog wat verder gedaan aan de afwerking van de tunnel en jullie goede raad opgevolgd  :).
Het asfalt heeft een eerste laag gekregen. De verwering moet nog aangebracht worden (zowel op het beton als op het asfalt). Tussendoor heb ik ook nog wat muren gegoten.

Groetjes,
Koen

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr
Nooit te oud om te leren

ERVIN

Dat ziet er al stukken beter uit hé Koen. ;)