Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Le Varoney

Gestart door Koen, 04 september 2013, 11:40:38 AM

evan

Erik,

De damplanken dienen als beschoeiing van het talud en niet als waterkering.  De naden lijken toch OK? in het echt zijn deze in V-Groef en tussen de 5 a 6 cm dus een 0,§ a 0,7 mm in HO.

Koen,

Uit je fundering, komt daar ook nog wachtwapening in?  Uitstekende wapening zoals je voorzetwanden die je hebt gemaakt.  normaal staat de betonnen voorzetwand ook wat dichter tegen de damplanken, maar dat is een detail ;)

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Koen

Citaat van: erik de noorman op 05 januari 2019, 17:42:36 PM
Mooi resultaat Koen maar moeten de damplanken niet voor de betonmuur staan om alles droog te houden.
Betonmuur in aanbouw vind ik zeer geslaagd enkel de voegen vind ik nogal groot uitvallen.

Erik.

Ik had daar ook enige twijfels rond maar ik heb heel wat foto's bekeken en vond daar toch wel behoorlijke verschillen in. Vooral bij grotere constructies lijken de voegen mij wel vrij diep.

@Evan,

De wapening van de fundamenten moet ik nog aanbrengen, ook deze van de betonnen voorzetwand (onderaan). Stap voor stap begint alles wat vorm te krijgen.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Jef

Die voegen zijn goed hoor, Koen. Niks mis mee.
Voor de rest: mooi project!  ;)
Tuut zei de trein en de statie vertok.

Koen

Bedankt Jef.
Het is een begin maar er is nog een lange weg af te leggen voor dat het project is wat het moet worden. Er zijn nog heel wat plannen die verwezenlijkt moeten worden  :).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

Ik vind het mooi, én goed gedimensioneerd, Koen.
De damplaten zou ik persoonlijk nog wat aanpakken, met gebruikssporen van onzachte behandeling:
  de roest is nogal homogeen, ik zou hier en daar tonen waar de roest geschraapt werd  (zelfs blank metaal)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pierre

Mooi project met een mooi resultaat Koen. Ga zo door.  ;)
Groet Pierre.


Koen

Citaat van: Gerolf op 06 januari 2019, 12:08:38 PM
Ik vind het mooi, én goed gedimensioneerd, Koen.
De damplaten zou ik persoonlijk nog wat aanpakken, met gebruikssporen van onzachte behandeling:
  de roest is nogal homogeen, ik zou hier en daar tonen waar de roest geschraapt werd  (zelfs blank metaal)

Bedankt voor de tip. Ik ga dit zeker nog aanpassen. Momenteel ben ik bezig de wapening in de fundamenten aan te brengen.

@Pierre,
Bedankt. Ik hoop dat ik kan creëren wat ik voor ogen heb.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

Koen,

Geen blank metaal aan de damplanken. Elke beschadiging roest terwijl je er naar staat te kijken. Dus eerder gaan voor de oranje en roodbruine tinten van roest.
Voor een wand die nog getrokken wordt na het afwerken van de betonnen wand is het verloop van de bovenkant van de planken nog te "egaal". Zowat elke plank zal op een ander niveau staan, zeker als het recuperatieplanken zijn (wat meestal het geval is bij wanden die terug getrokken worden).

Over de betonwand, en de voegen...
Evenveel meningen als er oplossingen zijn.
Normaal wordt zo'n muur in verticale moten gestort en worden horizontale voegen vermeden omwille van krimpscheuren in de wand bij opstorten.
Een beetje rekening houden met het tijdperk wat je wil uitbeelden, moet je even de hoeveelheid beton narekenen die effectief gestort kan worden. Vroeger werden storten tot 200m³ op 1 dag verwerkt, waarna de volgende stort zich enkele dagen later manifesteerde. Tijdens het uitharden wordt de bekisting opgezet en de wapening aangebracht van de volgende moot. De kopse kist wordt 's anderendaags al weggenomen, terwijl de binnen- en buitenkist een paar dagen langer blijven staan.
Binnen een stort heb je geen stortvoegen, alleen de afdruk van de plaatranden in de wand of de "tekening" die op de kist wordt aangebracht (structuurbekisting).
Echte voegen heb je in een beton wand zowat elke 50 à 60m en dat zijn voegen van 20 tot 30mm breed [in 1/1]

De fundering is volgens mij niet echt representatief.
Een keermuur heeft een voorteen en een achterteen om de kantelstabiliteit te garanderen. Die funderingszool is in functie van de te keren belasting snel 5m breed.
De aanwezigheid van funderingspalen laat ik in het midden, maar dan zou je met een smallere zoom kunnen werken.

Zie maar wat je er mee kan doen.
Je bent in ieder geval bezig aan een moie baan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske


Toch tof als Frans alles in de goede richting duwt...

Koen

Ja Frans,
Zoals ze in het Antwerps zeggen, GODV.... MILJAAR...DEJU ;D ;D ;D

Als ik jou uitleg lees (wat ik trouwens boeiend vind), vrees ik dat ik de bal volledig verkeerd geslagen heb. Ik ben helaas niet zo thuis in grote bouwprojecten. Ik zie meestal het eindresultaat  ::).
Als ik destijds Mechelen voorbij reeds, zal ik wel de bekistingen aan de gegoten betonnen muren staan maar ik heb niet de kans gehad om het hele constructieproces mee te maken (spijtig genoeg).
Ik ga kijken wat er nog aangepast kan worden maar zonder de constructie af te breken, zal het niet zo evident zijn.
Dit moet ik nog even laten bezinken.
Alvast bedankt voor de al deze info.
Ondertussen nog een foto van de aangepaste vervuiling.

@Eric,
Je moet het positief bekijken. Ik ben blij dat ik deze info krijg. Het zijn de mensen met kennis van zaken die je kunnen sturen. Als leek in de bouwkunde is alle info welkom. We zien wel wat we ermee gaan doen. Ik denk er over na om de muur eventueel vervangen maar eerst ga ik nog eens mijn licht in Mechelen opsteken. Alleen met de fundering weet ik niet wat te doen. De damplanken zijn een ander paar mouwen. Het verschil in hoogte moet ik creëren door het opkleven van stukjes en het probleem is dat je de naden niet echt kan maskeren. Afwachten dus.


Groetjes,
Koen

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr
Nooit te oud om te leren

SuSke

#1150
Koen,
Die naden in de damplanken krijg je alleen weg door te schuren, te schuren en te schuren met telkens een fijnere korrel.
De planken inkorten kan je nog doen met een kleine vijl of een dremel of dergelijk "oncontroleerbaar onding"  ;)
De bovenkanten mogen zelfs licht gekarteld en schuin zijn. De planken worden immers gewoon met een snijbrander "op ongeveer de juiste lengte" gezet.
Ook de gaten zijn gebrand en dus dikwijls eigenlijk ovaal. Sommige zijn zelfs doorgesleten of open gescheurd.
Zit een plank toevallig iets te laag, dan worden er gewoon een paar houten kepers achter gestoken om de grond te keren.

Kijk maar wat je er verder mee doet.
Je hebt iets op je baan staan waar velen toch al jaloers op zijn.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Koen

Bedankt voor de gouden tips, Frans.
Ik denk dat ik het risico ga nemen en met een vijltje te werk ga gaan. Wie niet waagt, die niet wint hé. Is het niet goed, dan breken we het terug af en beginnen we opnieuw. We zien wel waar we uitkomen.
Ik hou jullie op de hoogte.,


Groetjes
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

#1152
Na de interessante opmerkingen van Frans en na het gaan bekijken van het grote voorbeeld, heb ik na lang twijfelen de betonnen muur uitgebroken.
Met de nieuwe inzichten ben ik opnieuw aan de slag gegaan en heb ik een nieuwe betonnen muur klaargestoomd.
De onderstaande foto geeft een idee maar de muur is nog niet klaar. Ook de vervuiling is nog niet wat het moet zijn.
De gaten in de damplaten zijn nu ovaal gemaakt.
Alle opmerkingen en tips zijn welkom.

Groetjes,
Koen

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr
Nooit te oud om te leren

Koen

Ik was nog steeds niet tevreden. Dus maar een derde keer een nieuwe kleursetting uitgeprobeerd.
En dit keer komt het al veel beter in de buurt van wat we moeten hebben. Alleen is de belichting niet zo ideaal bij het maken van de foto's. Vandaar een versie met flash en eentje zonder zodat de kleurschakering zichtbaar wordt.
Oordeel zelf. Alle commentaar is welkom  :).

Groetjes,
Koen

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr


Nooit te oud om te leren

SuSke

Die kleuren zitten goed Koen.
Ook de vervuiling, aanhangend zand aan de damplanken is realistisch.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.