Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Le Varoney

Gestart door Koen, 04 september 2013, 11:40:38 AM

vyncky

Citaat van: Koen op 07 september 2013, 16:20:37 PM

Die omwisseling had ik in de eerste poging. Alleen zijn de lange wissels van Peco nog niet slank genoeg. De tip van Wim kan daar eventueel een oplossing bieden.
We gaan straks nog wat experimenteren.

Ik ben benieuwd  :D

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Koen

@Evan,

Bedankt voor de aanmoediging. We gaan proberen om een zo hoog mogelijke afwerkingsgraad te bereiken (natuurlijk binnen mijn mogelijkheden want ik moet nog veel leren).

@Yannick,

Ik heb vanavond nog wat zitten experimenteren en ga mogelijk het concept van het station wijzigen. Ik ben aan het denken om een asymmetrische opstelling te maken. M.a.w. een dubbel doorlopend traject met extra nevensporen aan stationszijde. Ik moet alleen nog nagaan of dit in realiteit voor komt.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

PeterC

Koen,

Ik volg!  Alles wat ik wou zeggen is al gezegd (vooral die rechte lijn in de sporen die wat 'storend' over kwam - maar je bent ermee bezig).

Knap werk en hou ons op de hoogte van je vorderingen (vooral met veel foto's - daar houden wij van ;) ).

Groetjes, Peter


Koen

Peter,

Bedankt voor de aanmoediging. Vandaag ga ik nog wat verder puzzelen. Als ik een oplossing gevonden heb, zal ik nog een foto plaatsen.
Jullie commentaren zijn in ieder geval heel nuttig en leerzaam. Bedankt.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

doomslu

Koen, je schrijft "De poortzijde draait af naar rechts, de andere zijde naar links (als je naar de poort kijkt).".
Dus begrijp ik dat jouw station eigenlijk in een "S" ligt. Dan zou ik de sporen ook zo leggen.
Ik weet het, het is kort door de (S-)bocht, dit antwoord en misschien makkelijker gezegd dan gedaan...

Volg je ook de reeks in MSM over het sporenverloop in stations? Misschien vind je daar wat inspiratie?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Koen

@Luc,

Ik heb de reeks in MSM al een paar keer door gelezen en daar vind ik zeker inspiratie. Het probleem is dat ik beperkt ben in plaats. Ik ben al wel aan het overwegen om misschien toch nog een extra module te besteden aan het station zodat het allemaal niet te compact wordt.
Deze morgen heb ik opnieuw sporen uitgelegd maar het is nog steeds niet 100% naar mijn zin. Ik zou zeggen, oordeel zelf even over het traject en geeft gerust jou mening hierover. Ik heb nog maar langs één kant de wissels uitgelegd. Ik ben van mening dat het wisselcomplex goed zit maar dat de lengte van de perrons hierdoor teveel worden ingekort.


Mvg
Koen




Nooit te oud om te leren

doomslu

De S ligt er. Het is nu een stuk 'vlotter'.
Hoeveel perronlengte heb je nu?
En wat is de bedoeling wat betreft treinlengtes, met andere woorden: hoe zie je jouw treinsamenstellingen?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterC

Koen,

Misschien een kleine tip: snij grofweg uit wat wit papier je gewenste perrons (wit voor contrast met je sporen) en zet eens een stel op je sporen.  Jij hebt je idee in je hoofd, wij zien alleen maar de foto's en beschrijvingen.
Groetjes, Peter


Binco

Je wisselstraat is niet slecht, ik zie alleen 1 mankement, treinen rijden links in België. Je gaat dus nooit op het meest rechtse spoor kunnen komen als je langs deze kant je station binnen rijdt, ...

Ik zou opteren om nog meer naar onder, op dat smaller stukje hout, 2 rechtse wissels te leggen (als een verbinding tussen de 2 hoofdsporen), uw meest linkse engelse wissel te laten liggen, de linkse wissels die daarop aansluit vanop het hoofdspoor vervangen door een engelse, en dan nog een linkse die vertrekt op het meest rechtse hoofdspoor. (misschien maak ik beter een tekening  ;D )

Op deze manier word je wisselstraat slanker, en verleng je je perrons weer een beetje.

vyncky

Citaat van: Koen op 07 september 2013, 20:47:09 PM

Ik heb vanavond nog wat zitten experimenteren en ga mogelijk het concept van het station wijzigen. Ik ben aan het denken om een asymmetrische opstelling te maken. M.a.w. een dubbel doorlopend traject met extra nevensporen aan stationszijde. Ik moet alleen nog nagaan of dit in realiteit voor komt.


hier een paar voorbeeldjes. Ik weet niet welke grootte van station je in gedachte hebt

  • meer een landelijk station met loskade : http://www.lijn-12.be/heide1940.php  Sommige stations hadden ook meerdere nevensporen op de "goederenkoer". Kalmthout had er bvb 2. Waarvan 1 gebruikt werd door een bouwmaterialenfabriek. (staat nog niet op de site, ben nog info aan het verzamelen  :P)
  • Dit is een schets van station Kapellen. Nevensporen aan de kant van het station, alleen aan de andere kant van de overweg. Ikzelf vindt het wel een leuk sporenplan, maar ik vrees dat het een grote lengte wordt... (bij interesse wil ik een gedetailleerder plan bezorgen (het is alleen wat groot)
  • Misschien zit hier iets tussen? http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/nmbs/nmbs_schaal/start.html

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Peter

Citaat van: Koen op 07 september 2013, 11:05:28 AM
Na alle voor en nadelen even te hebben bekeken, heb ik besloten om met code 100 verder te gaan.
Ik heb de strakheid van het station aangepast en dit eerder in een bocht gelegd (op jullie aanraden). Eerlijk gezegd voelt dit zeer onwennig aan doordat ik over het algemeen een zeer strakke lijn volg. Graag jullie mening hierover.
De sporen zijn net zoals vorige keer improvisoir gelegd. Eens dat het basis idee naar wens is, ga ik een sjabloon in autocad tekenen en laten uitprinten waardoor bochten correct kunnen aangelegd worden.

Mvg
Koen





Koen, ik vind het sporenplan zoals op de onderste foto nog altijd het mooiste. Langzame bocht  en niet te overladen met rails.
Ik zou dat zo laten (maar ik hou dan ook van eenvoud)
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Ik moet Peter bijtreden:
Hou je doorgaande sporen parallel in het midden, inhaalsporen langs beide kanten voor lokale (stoppende) treinen. Eventueel in de wisselstraat er voor wat overloop-mogelijkheden, om de plaats als eindhalte te kunnen gebruiken (en eventueel een loc te laten omlopen)
Op de inhaalsporen kan je nog een aftakking of opstelspoortje of kopspoor aan goederenloods of ... aansluiten

Je vorige plan lijkt me meer iets voor een splitsing op een dubbelsporige hoofdlijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Koen

@Luc,

De lengte van de perrons zijn nu 1m70 en 2m20.
In de onderstaande foto vind je een voorbeeld van een treinsamenstelling dat ik wens te maken.

@ PeterC,
Ik heb even uitgevoerd zoals gevraagd. Je krijgt inderdaad een veel beter zicht van wat het moet worden. Bedankt.

@Binco,
Dit moet ik even bekijken. Het was initieel de bedoeling om de eenvoud van het station te vrijwaren. Wanneer je te veel wissels legt, krijg je een veel te complex traject en ben je niet meer met een klein tussenstation bezig. Hierin kan ik Gerolf en Peter zeker bijtreden.

@Yannick,
Ik heb al veel plannen van Belgische stations gedownload. Ideeën genoeg. Alleen moeten ze te verwezenlijken zijn op een beperkte lengte. Toch bedankt voor het aanbod.


@Peter en Gerolf,
De eenvoud was initieel de bedoeling. Geen complexe spoortrajecten. Je loopt heel snel het gevaar om je traject te "overladen". Na mijn complexe baan die nu afgebroken is, wil ik een mooi maar eenvoudig traject maken dat mij voldoening geeft.


Ik ga alle foto's nog eens rustig bekijken en zien welke de beste oplossing biedt. In ieder geval allen bedankt voor de ideeën.


Mvg
Koen







Nooit te oud om te leren

Binco

Ik heb toch even een tekeningetje gemaakt,
er zijn geen wissels bijgekomen! enkel verlegt!
Boven jouw opstelling, beneden mijn voorstel  ;)


Ik denk als eenvoud belangrijk is voor je, dat mijn aanpassing dan beter is maar je doet er natuurlijk mee wat je wilt! Het belangrijkste is dat jij er je goed bij voelt!

conducteur

Moet je van op elk spoor, elk spoor kunnen bereiken? In het echt is dat volgens mij toch ook niet altijd? Of wel? In Brugge stoppen de treinen richting Gent-Brussel doorgaans kant St-Michiels, en in de andere richting kant station (of was het omgekeerd, het is al een tijdje geleden dat ik weggeweest ben met den trein), of is dat zuiver om praktische redenen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum