Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Le Varoney

Gestart door Koen, 04 september 2013, 11:40:38 AM

Koen

@Wim,

Ik ga inderdaad Belgisch en Frans rijden. Ik vind de Franse locs en stellen ook wel iets hebben (maar dat kan natuurlijk iets te maken hebben met de roots  :)). Wat code 100 betreft, zal ik eens moeten informeren of ik een koper vind. De vraag is wat je er nog van kan krijgen.


@Herwig,
Inderdaad. Rhône in België. Mijn hart ligt nog steeds in Frankrijk. Mocht mijn echtgenote niet zo gehecht zijn aan ons landje, had ik al lang alles in België verkocht en zou ik naar de afkomststreek verhuisd zijn. Er wonen daar nog steeds familie leden waarbij het verwantschap bewezen is aan de hand van een DNA-test. Deze dragen de naam op Franse wijze (Vaganey).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

OlivierV

Koen, als die code 100 jou niks uitmaakt, gewoon gebruiken, zo lelijk is dat nu ook weer niet.
Maakt het je wel iets uit, leg dat dan in je schaduwstation, er zijn wel overgangsstukjes van code 83 naar code 100. ;)

Kopers zijn er altijd voor te vinden;)

Groet,
Olivier zonder hoed.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Koen

@Olivier,

Ik ga gewoon eens een stukje code 70 leggen, vergelijken en beslissen.
Zoals eerder beloofd, een volledig overzicht van de modules.


Mvg
Koen

Nooit te oud om te leren

Anarchy

Succes Koen! Deze volg ik ;)

Gerolf

Knap project, Koen  8) Succes er mee !

Met een goeie verwering kan je die railprofielen waarschijnlijk wel slank laten lijken.
Het is vooral op (macro-) foto's dat je verschillen zal zien.

Een lichte boog in rails (en "Rhône") zou ik ook verkiezen. Gebruik je flexibels waar ze voor dienen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

philippe_007

Persoonlijk zou ik ook gaan voor de code 70 ipv code 100. Je ziet toch wel duidelijk het verschil.
In de club zijn ze een finescale baan aan het bouwen met code55. eens je dit hebt gezien da ge je ook niet twijfelen hoor....

Koen

@Jeroen,

Bedankt. Ik hoop dat ik jullie niet teleurstel.

@Gerolf, Philippe,

Die lichte buiging ga ik zeker uitproberen. De lichte buiging ga ik zeker eens testen. Na het station volgt er een bocht van 90°, opgebouwd door modules dewelke steeds onder een hoek van 22,5° gezet worden. Op deze wijze zal het bochtenwerk niet te krap worden.
Ik ga ook nog een test uitvoeren met de code 70 van Peco. Daarna neem ik een beslissing.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Kautenbach

top dat je toch gaat proberen,

Ik vindt overigens de opbouw wel erg geslaagd :), komt er ook nog een weg, of rivier voorlangs op dat lagere stuk,

Koen

Inderdaad Wim. Zowel een weg als een deel van de rivier.
Vanaf de bocht zal er meer plaats komen voor de rivier (of dat is toch de planning  ::)).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

Gisteren heb ik code 83 rails naast de code 100 rails gelegd en 3 leken gevraagd om hun mening te geven. Slechts 1 persoon wist mij te zeggen dat er een verschil wat in het type spoor.
Ik zie natuurlijk het verschil maar ik stel mij de vraag of anderen dit zien en of het de moeite loont om van spoor type te veranderen. We spreken toch al snel over 200 à 300€ voor het station.
Hier heb ik al menig meningsverschillen gezien en blijf twijfelen  :-[. Heeft niemand doorslaggevende argumenten  ::) ?

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Peter

Koen een grote meerderheid zal het verschil niet opmerken. Op mijn baan heb ik Roco line  liggen, behalve op mijn bahnbetriebswerk, waar Roco messing rails (2,5 mm) liggen. Niemand van de bezoekers heeft daarover ooit een opmerking gemaakt. (of durven ze niet??? :))
Dus hou (volgens mij) gewoon je code 100.
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Met welke oplossing ben JIJ het meest gelukkig?

Je bouwt de baan in de eertse plaats voor je eigen plezier. Het is leuk meegenomen dat er af en toe een "waauw" en een "oh!" uit het publiek komt, maar de hoogte van je sporen zal dáár niet veel invloed op hebben.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Stieven76

Als ik zoveel code 100 zou hebben zou ik dat gebruiken.
Het geld dat je aan de code 83 of 75 zou uitgeven kan je dan weer aan iets anders besteden..  ;)

Koen

@ Michiel, Peter,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot een paar dagen geleden overtuigd was om code 100 te gebruiken. Na de verschillende commentaren ben ik gaan vergelijken en beginnen te twijfelen.
Ik ben nogal perfectionistisch ingesteld en wil nu eindelijk eens aan de slag gaan en een behoorlijk resultaat halen. Ik vrees alleen dat ik misschien spijt zou hebben wanneer ik dan toch code 100 zou gebruiken. Enfin, we zullen er nog eens een nachtje wakker van liggen  ::).
Toch bedankt voor jullie mening.

@Stieven,
Dat is inderdaad zo. Zoals zovelen is het steeds keuzes maken omdat je geen onbeperkt budget heb.



Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Jurgen

Citaat van: Peter op 06 september 2013, 13:59:16 PM
Koen een grote meerderheid zal het verschil niet opmerken. Op mijn baan heb ik Roco line  liggen, behalve op mijn bahnbetriebswerk, waar Roco messing rails (2,5 mm) liggen. Niemand van de bezoekers heeft daarover ooit een opmerking gemaakt. (of durven ze niet??? :))
Dus hou (volgens mij) gewoon je code 100.


Ik heb Peter zijn baan ondertussen meer dan een jaar geleden eens gezien en mijn oog ging niet naar de rails maar naar de details zoals de huisjes, perrons, locloods en het station.
Ook bij Erwin heb ik destijds niet naar de rails gekeken maar was ik vooral overdonderd door zijn stationskoepel en de grootte van zijn baan.
Net hetzelfde op expo's, daar heb ik nog nooit naar de rails zelf gekeken maar naar de omgeving en het treinverkeer.

Om maar te zeggen dat de rails er echt niet toe doen. Dus Koen, doe wat je zelf het meest logische, mooiste, goedkoopste,... vindt en let niet op de anderen!  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.