Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Le Varoney

Gestart door Koen, 04 september 2013, 11:40:38 AM

OlivierV

Ik denk dat dat spoortje eerder zal dienen voor soms eens een loc op te zetten, treinverkeer wat leuker maken door in het station een locwissel te doen.

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

conducteur

Het kan ook een halve engelse zijn...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Koen

Citaat van: conducteur op 20 september 2013, 12:59:38 PM
Het kan ook een halve engelse zijn...

Bestaat deze dan in model? Het wordt bij mij dan een volledige Engelse wissel. Deze heb ik in overvloed liggen  ::).


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Kautenbach

dan zou ik gewoon die gebruiken? ze bestaan idd wel, van Tillig, maar da's code 75

Martin Welberg

Hele of halve engelsen, en ergens anders hebben ze het over DKW's.... ::) ;D

Kautenbach

dkw is helemaal anders volgens mij, da's een dubbel kruiswissel, 4 wissels met een kruizing er middenin, overloopsporen die elkaar kruizen, evt ipv gewone wissels ook (deels) met engelse wissels uit te voeren, maar... waarom heet een engels wissel eigenlijk een engels wissel?

evan

Een Dkw is gelijk aan een Engelse wissel.  De wisselconstructie die je bedoelt Wim is een " hosentrager". ;)

Groetjes

Ps Koen die Engelse wissel kan je gerust plaatsen  ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Kautenbach

#97
he? nu haak ik af, een dubbel kruis wissel is toch een Hosentrager?

enfin, idd, engels wissel kan prima ;D
en mooi lang station wordt het zo, hoeveel rijtuigen passen langs de perrons?

en Peter heeft nog meer termologieen, ook aardig om alle wisseltypes eens naast elkaar te leggen

dubbelkruiswissel van Kato


Peter

Nogal wat spraakverwaring blijkbaar

Een "Hosenträger" is zoals aangehaald vier wissels met een kruising in het midden.
Een "DKW" is een Doppelkreuzweichen dus een dubbelkruiswissel die je hebt met binnenliggende of buitenliggende tongen
Een "EKW" is een halve dubbelkruiswissel .
De meeste fakrikanten hadden vroeger gemakshalve (in H0) enkel DKW,s met binnenliggende tongen, omdat die door een wisselapparaat konden bediend worden.
Tegenwoordig heeft bv. Roco en Tillig enz. DKW's met buitenliggende tongen waardoor er twee wisselapparaatjes nodig zijn om de tongen te bedienen
Met vriendelijke groeten
Peter

doomslu

Ok, tijd voor een zijsprongetje, maar dat mag wel, want de juiste benamingen vind ik belangrijk.

Kruiswissel of dubbelverbinding of kruisverbinding heet in het Duits doppelte (gekreuzte) Weichenverbindung. (EN: scissors crossing; double cross-over / FR: bretelle; jonction double). Dit is wat onze Duitse collega's ook wel eens Hosenträger noemen.
Foto: zie hierboven.

Een DKW komt uit het Duits (doppelte Kreuzungsweiche) en heet in het Nederlands een 'heel Engels wissel' (er bestaat ook een half Engels wissel, zie hieronder). Je mag ook gewoon 'Engels wissel' zeggen. (EN: double slip; double diamond crossing with slips / FR: traversée-jonction double)

Foto geleend van Internet:



Een EKW is Duits voor einfache Kreuzungsweiche. In het Nederlands: half Engels wissel. ( EN: single slip; single diamond crossing with slips / FR: traversée-jonction simple)

Foto geleend van Internet:


luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Kautenbach

kijk er komt licht aan de horizon,en hoe zit het dan met binnen- en buitenliggende tongen?

Martin Welberg

Nou als je hard getraind heb ligt je tong zowat op je schoenen, da's aardig buitenliggend  ;) ;D

Peter

Op de foto's van Luc (grootbedrijf en model) is een DKW te zien met binnenliggende tongen, dus de wisseltongen liggen binnen de kruisende sporen.
Bij buitenliggende tongen liggen de wisseltongen voorbij de kruisende sporen
Met vriendelijke groeten
Peter

doomslu

Met buitenliggende tongen:

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Bedankt voor de uitstekende foto's Luc
Met vriendelijke groeten
Peter