Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Le Varoney

Gestart door Koen, 04 september 2013, 11:40:38 AM

Koen

Dag Herwig,

Op alle modules heb ik gebruik gemaakt van messing nageltjes maar eerlijk gezegd was dit niet echt de ideale oplossing. Mogelijk ga ik dit module per module nog aanpassen.


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

PeterVG

Citaat van: Herwig op 20 december 2017, 18:31:52 PM
En het ambachtelijk systeem met messing schroefjes onder de H0-rails,  op de kop van de bakken/segmenten   ?
De verkanting valt zo makkelijk te regelen en meer bielzen kunnen gewoon onder de rails blijven hangen.
Tussen de 2 geelkoperen vijsjes kan men simpel een stukje H0-dwarsligger lijmen .
Deze methode heb ik ook toegepast.
Werkt prima
Messing schroeven in de bak gedraaid op de kopdelen zodat ze zeer vast zitten.
Daarna kop weggeslepen waar nodig zodat spoorbiels voldoende plaats hebben.
Spoor vastsolderen. Op de scheiding doorslijpen met dremel en klaar.
Maar goed ik heb dan ook geen baan die veel op expos te bezichtigen is waardoor de kopkanten flink op de proef gesteld worden.

Koen

@ Herwig & Peter,

Ik ga deze methode ook eens uittesten. Dit zal wellicht beter werken dan nageltjes daar je veel fijner de afstand tot de onderkant van de rails kan bepalen.
Bedankt voor de tip.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Herwig

#843
aan Koen,

Als 'k het goed begrijp is het  niet  de bedoeling met uw segmentenbaan naar tentoonstellingen te gaan.
Voorwaarden voor het volgende systeem is dat de segmenten  niet  veel uit-/aan elkaar moeten.

De H0-rails laten stoppen op pakweg 2 à 3 cm van de rand (kop) van de bakken.
Rails op schroefjes solderen op 1 cm voor het einde van deze rails.  Dit geeft ruimte voor het later opschuiven van raillasjes.
Het plastieken "kleinijzer"  van een half dozijn losse H0-bielzen afsnijden.  Die bielsjes lijmen op de ondergrond tot op de rand van de bakken.  Deze dwarsliggers zijn slechts optische versiering.

(per spoor) Twee losse spoorstaafjes van 4 à 6 cm naar maat zagen/slijpen/knippen.  Met aan één zijde vastgesoldeerde raillassen.
Aan de andere zijden van deze spoorstukjes losse metalen raillasjes opschuiven.
De bakken correct positioneren en dan de railstukjes op hun plaats brengen en de losse raillasjes verschuiven en zo de verbinding maken tussen de sporen van de twee bakken.
Als je de raillasjes niet betrouwt, kan je nog extra voedingsdraadjes aan de railstukjes solderen.

> Dit is rijtechnisch een prima oplossing.  Vormt een soepele, zekere verbinding. Zonder vervelende hoogte- noch zijwaartse verschillen tussen de rails van de twee aanpalende segmenten.

Is echter niet zo geschikt voor tentoonstellingsbanen (hebben we moeten ondervinden) want het verschuiven van de verschillende raillasjes is  niet  handig, vlot & snel.
Kan evenmin als men gebouwen of iets anders heeft geplaatst in de onmiddellijke omgeving van de bakovergangen.
Men moet namelijk plaats vrij houden om met een tangetje de raillasjes te verschuiven.


Koen

Dag Herwig,

Bedankt voor de grondige uitleg. Het lijkt mij wel iets maar ik sluit niet uit dat er ooit eens een expo aan te pas komt. Alles hangt er van af wat de vragende partij van mijn baan vindt. Als beginnende bouwer ...
Desondanks ga ik het toch in overweging nemen. Bedankt.


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

#845
In afwachting van een keuze heb ik vandaag fijn schilderwerk uitgevoerd. Ik had een aantal 3D prints besteld bij Chapeways en die moesten nog even geschilderd worden.
Hieronder een voorbeeldje van wat het geworden is.
Te gelijkertijd ook ineens een beetje vervuild zodat het er toch een beetje echter uit zag. Soms heb ik het gevoel dat het wat te veel vervuild is maar al doende leert men hé.

Groetjes,
Koen

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr
Nooit te oud om te leren

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Koen

Inderdaad. Ze hebben bij Shapeways mooie en leuke accessoires  :).
De foto is wel sterk uitvergroot waardoor je alle foutjes ziet  :-[.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

PeterC

Citaat van: Koen op 21 december 2017, 22:50:07 PM
De foto is wel sterk uitvergroot waardoor je alle foutjes ziet  :-[.

Welke fouten?  Die ontbrekende natte plek van een hond die zijn plasje heeft gedaan?  Niet overdrijven koen: knap werk!  ;)

Als je toch nog verder wil gaan: 'blenden' = 'alles in elkaar laten overlopen'.  Stof op je muren, het stof op de baan, het stof op je verkeerslicht.  HEEL subtiel met poedertjes een zelfde matte stoflaag geven.

Ik wou dat ik al zover stond...   :D
Groetjes, Peter


mahtoska1

Hey Koen, Kan je de fouten eens tonen? Ik zie ze niet  :)

BC911

Het ziet er gewoon heel goed uit Koen. En de vraag is maar wat je doel is. Persoonlijk ben ik van mening dat het menselijk oog de referentie is en geen fototoestel met zoom  ;). (en zelfs voor die laatste vind ik dit zeer geslaagd)
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Koen

@Pieter,

Bovenaan de mast waarop het licht gemonteerd is en vlak boven de zenderkast, is er geraakt met de zwarte verf. Op zich niet zo'n probleem. Dat is maar te overschilderen.

@ Bert,

Mijn doel is het om alles zo realistisch mogelijk te maken  ::).


Groetjes,
Koen


Nooit te oud om te leren

Michiel

Heerlijk draadje heb je, Koen. Ik volg met bewondering hoe je steeds weer je eigen grenzen verlegt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Koen

Bedankt, Michiel.

Zoals ik al een aantal maal geschreven heb, oefening baart kunst. Gelukkig zijn jullie er met alle mogelijke tips om mij op een hoger niveau te krijgen  ;).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Pierre

Citaat van: Michiel op 22 december 2017, 08:58:38 AMIk volg met bewondering hoe je steeds weer je eigen grenzen verlegt.

Dat vind ik nou ook Koen. Grote klasse. ;)
Groet Pierre.