Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Le Varoney

Gestart door Koen, 04 september 2013, 11:40:38 AM

evan

Koen,

Heb je wat houtlijm bij je sculptamold gedaan?

Werkt smeuiger en zo kan je ook de details beter bewerken.  Ik zie op de foto nogal wat braam op de bovenkant.

Met een nat spateltje kan je gerust nog modeleren en afwerken na een uur.

Groetjes,

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Peter

Koen, mijn opmerking was zeker niet negatief bedoeld hoor want ik al meer zeer stijle spoorbermen gezien bij het grote voorbeeld, maar dan zijn het gewoonlijk rotsachtige of zoals jij nu doet met gedeeltelijk steunmuren.
Maar doe zo voort. Het zal best helemaal in orde zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

Koen

#527
Bedankt mannen. Langzaam maar zeker komt het wel goed.

@ Evan,

Nee, ik heb het product zuiver gebruikt. Dat ga ik volgende keer eens proberen. De braam zal ik nog wel wegwerken. Bedankt voor de tip.

@ Peter,

Ik heb uw opmerking zeker niet als negatief ervaren en het was bovendien een terechte opmerking. Elke opmerking kan een duwtje in de goede richting zijn en neem ik met twee handen aan om bij te leren  :).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

#528
Tja, vandaag een moment van twijfel  :-[.
Graag zou ik ongezouten jullie mening hebben over de huidige realisatie.
Ik overweeg om een deel van het landschap terug af te breken.
OK, er is nog modelleerwerk aan maar ik het het gevoel dat dit landschap niet realistisch overkomt. Mogelijk is dit omdat de sculptamold nog niet ingekleurd werd maar toch.
Ik heb heel wat ideeën maar om ze tot een mooi en harmonisch geheel te krijgen is heel wat anders.

Mvg
Koen

image by Koen Vaganée, on Flickr

image by Koen Vaganée, on Flickr

image by Koen Vaganée, on Flickr






Nooit te oud om te leren

Michiel

#529
Hoi Koen,

Je hebt visie, een concept , een idee. Dat is duidelijk. Je het een beeld voor ogen, en je baan staalt dat uit. En het is een deugd om kritisch tov jezelf te zijn en steeds op zoek zijn naar beter. En wanneer we te kort op ons eigen werk zitten, zien we soms niet meer wat maken, maar we zien eerder wat we willen maken.

Betreffende jouw baan, en de concrete vraag dat je stelt, is mijn mening (en die is onbelangrijk en maar eentje van een waaier van andere meningen) dat je iets te uitbundig bent geweest in de uitbeelding van het landschap. De glooiïngen zijn te steil, en liggen te kort op mekaar. vb het straatje ligt diep in een hobbelig reliëf. De keermuur is heel goed, maar iets verder richting brug heb je een vreemde, bolle helling tussen spoor en straat. Ik zou het landscap veel zachter laten glooien, dan is het al steil genoeg.

De uitbundigheid is ook te zien in de structuur van de grond, Het is overal ruw, alsof er overal rotsen zouden liggen, maar ik vermoed dat je toch vrijwel overal met bodembedekkende begroeiïng zal werken. De rotsen zelf zijn een beetje lukraak in het landschap gedrukt, dikwijls zonder echte aanleiding, behalve het zwerfstenen zouden zijn.

Ik zou proberen om de uitbundigheid wat weg te werken. Het geheel een rustigere vormgeving geven, en minder spectaculair werken. Rotsen zijn een deel van de Ardennen, en moeten een plaats hebben op je baan, maar hou de rotsformaties meer samen als een breuklijn, alse een afgekalfde rivierflank, als bijzonder hoekje op je baan, een aandachtstrekker.

Maar nogmaals, dat is mijn mening, hoe ik het zie. En bijkomend moet ik ook zeggen dat ik je baan in z'n geheel kwa concept geweldig vind. Ik stel voor dat je op een plank een klein diorama bouwt dat moet weergeven wat je in je hoofd hebt. Mogelijk heb 2 of 3 pogingen nodig om de juiste techniek en de juiste materialen te vinden waarmee je je goed voelt, en waarmee je kan uitbeelden wat je wilt bekomen. 't Is maar een idee, maar ik denk werkelijk dat je het in je hebt, en dat het je enorm kan helpen in de zoektocht naar beter.

Bon, het spijt me dat ik zo sterk de negatieve elementen heb benadrukt in een anders boeiende baan met interessant concept, maar je vroeg naar een oprechte mening. Vandaar dat ik het me permiteer.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Koen

Hey Michiel,

Erg bedankt voor je oprechte mening.  Eigenlijk is wat jij beschrijft het gevoel dat ik bij mijn landschapsvorming heb. Bombastisch, buiten proporties - kortom niet realistisch.
Ik ga jou tip voor het maken van een klein model opvolgen. We zien wel waar we uitkomen.
Ik ben meer een techneut dan een landschapsbouwer maar beide zijn noodzakelijk. De slogan die Evan gebruikt, vind ik bijzonder belangrijk.
Ik ga er nog eens over nadenken hoe we tot een realistisch geheel kunnen komen en daarna zetten we het mes er in.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

evan

Koen, Knappe compositie, maar ik snap Michiel wel.  Ik zou kiezen tussen de "bruine" ingedrukte rotsen die later uit het groen steken of de uitgekapte en andere rotsen beide gemaakt van Sculptamold, maar niet de 2 door elkaar.  Je zal zien dat het gaat vloeken.

Je bent voor de rest wel heel goed bezig en vind het landschap een goede dynamica hebben.

Groetjes,

PS Je hebt PM

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Koen

Dag Evan,

Die echte stukken rots ga ik er sowieso uithalen. Ik hoopte dat deze een realistischer beeld zouden geven maar dit blijkt niet te werken.
Mag ik je mening kennen over de kleine weg die naar het kasteel leidt? Mij geeft dit een nogal een onrealistische indruk. Ik ken in realiteit wel dergelijke wegen maar deze leiden dan niet naar een herenhuis of kasteel. Wie zou dit overigens kunnen betalen  ::).
Misschien denk ik teveel na maar ik wil een mooi en realistisch eindresultaat. Sommige mensen zeggen dat ik alles moet loslaten en er tegenaan moet gaan maar dit zit helaas niet echt in mijn persoon.
Bedankt voor je mening.

Mvg
Koen


Nooit te oud om te leren

OlivierV

De glooiingen links in het landschap vind ik anders wel geslaagd, net zoals dat stukje met de muur. Echter die rond de weg naar de woning vind ik wat geforceerd.
Dat is dan weer mijn persoonlijke input.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Koen

Bedankt voor je input, Olivier.
Dit is een voor mij ook het grootste heikelpunt.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

vyncky

Citaat van: Koen op 14 februari 2017, 22:08:22 PM
Bedankt voor je input, Olivier.
Dit is een voor mij ook het grootste heikelpunt.

Mvg
Koen

Koen,

Maak dit stukje  aan het spoor minder hoog en minder steil. Maak desnoods aan de andere kant een laag muurtje langs de weg. misschien is het wat realistischer..

Maar verder ben je goed bezig  8)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Koen

Dag Yannick,

Bedankt voor het idee. Gaan we zeker in overweging nemen.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

Koen, ongezouten commentaar, je vraagt het en je krijgt het  ;)

Je bent goed bezig en je concept zit goed.

Maar verder even buiten kijken hoe de natuur zich terug plooit nadat de mens er zijn hak heeft ingezet.

Ik weet niet of het de bedoeling is om aan de onderdoorgang (in beton) een rotswand te imiteren. Alleen een rotswand valt recht naar beneden aan de voet, Een aarden wal loopt horizontaal uit door het wegglijden van de grond. Kom je daar niet goed weg met de bocht in de weg, dan moet je daar ook een grondkering plaatsen.
Hetzelfde fenomeen krijg je waar de kleine kronkelweg aansluit aan de grote weg. De kam in het landschap blijft niet staan tenzij het om een rotspartij gaat. Bij gewone aarde gaat die punt zeer snel afvlakken.

Misschien moet je voor je begint te hakken een kleurtje op de sculptamold zetten. een grijzere ondertoon waar je rotsen hebt, een bruin/groene waar je begroeiing wil. Waarschijnlijk ga je dan vanzelf de "anomalieën" in het landschap naar voor zien komen.

Succes gewenst met je verdere werk
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Koen

Dag Frans,

Bedankt voor de info en de wijze raad  :). Ik ga alles eens ten gronde bekijken en je terechte opmerkingen zeker in acht nemen.
Ik laat jullie nog wel weten hoe het verder verloopt.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

Na de gouden tips van de grootmeester zelf (Evan) - waarvoor mijn oprechte dank - zijn de eerste rotsen een feit geworden. Nu de rest stelselmatig aanpassen en inkleuren.

Mvg
Koen

Nooit te oud om te leren