Le Varoney

Gestart door Koen, 04 september 2013, 11:40:38 AM

knibbelknabbel

Citaat van: Koen op 21 november 2013, 18:25:50 PM
Die software lijkt mij zeer interessant.

Ik heb al veel software getest en Railroad & Co van Freiwald is de enige waarmee ik ALLE seinbeelden, al dan niet gecombineerd met een lichtcijfer en/of keper kan weergeven! Bovendien is het OKB te "verbelgischen", en werkt het volgens een logische structuur en werkwijze, te vergelijken met het grote voorbeeld...

Koen

Joeri,

Het ziet er inderdaad wel knap uit. Ik moet nog een keuze maken op gebied van software maar jou software biedt zo te zien veel mogelijkheden.
Heb je koploper al eens bekeken? Wat vind je van de huidige mogelijkheden met Belgische seinen? Heb je hier ervaring mee?
Ik maak gebruik van de decoders van Vanbiervliet en moet zeggen dat ik de indruk heb dat deze in combinatie met koploper goed werkt. Ook voor balken en cijferbakken (al heb ik nog geen uitgebreide ervaring met deze).
Het bepalen van de software zal afhankelijk worden van de mogelijkheden. Enfin, eerst zien dat we de rest voor mekaar krijgen.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

Het is weeral even geleden dat er een update werd gegeven. De laatste weken heb ik mij voornamelijk bezig gehouden met de bedrading van de seinen, seindecoders, ...
Markeren en optekenen is van groot belang om mogelijke fouten te kunnen opsporen.

Terwijl we wachtende zijn op de levering van de terugmeld/bezetmelddecoders, heb ik mij gewaagd aan het ballasteren en het verweren van de sporen.
Ik heb getracht de ballast licht te verweren met een roesttint en het midden van de sporen te verwezen met grijs, zwart en roestkleur.  Onderstaand een aantal foto's van het huidige resultaat. Ik ben nog niet helemaal tevreden van het resultaat. Graag jullie commentaar. Alle tips zijn welkom.

Nooit te oud om te leren

TBCédric

Zeer mooi ! Zeer gevorderd tegenover  de laatste keer  .
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Binco

Zoals steeds is het zeer overzichtelijk uitgevoerd!  8)

Wat je ballast betreft, zelf zou ik er een waas over zetten met de airbrush, maar ik weet niet of je deze techniek eigen bent?
Je profiel van ballast ziet er goed uit! Nog een kleine tip (maar daar is het eigenlijk al te laat voor), strooi eerst de wandelpaden (fijn grind) naast de sporen en dan je ballast zodat deze er over komt te liggen en dat de wandelpaden niet tegen de ballast liggen.

Goed bezig Koen!  ;)

OlivierV

Ja koen, mooie poging, voor de rest hou ik mijn bek maar. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Koen

@Stephen,

Ik heb gebruik gemaakt van de airbrush om een lichte roestwering weer te geven (dit kan je het best op de onderste foto zien - in het onscherpe gedeelte).
Wel heb ik de indruk dat je deze verwering beter in het echt ziet dan op de foto maar ik ben dan ook niet echt met fotografie bezig (dat zie je ook in de scherpte-diepte op de onderste foto  ::) ).
Die tip van het wandelpad ga ik in de toekomst zeker opvolgen. Ik zal het nu op de foutieve manier moeten doen  ??? . Maar al doende leert men, niet  :).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

Citeervoor de rest hou ik mijn bek maar.

Bedankt Olivier. Waarom zou je geen kritiek mogen geven  :-\ ? Het is uit jullie commentaren dat ik leer, dus zeg maar gerust wat er op je tong ligt  ;)

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Binco

Inderdaad Koen, het is ook maar uit ondervinding dat ik mijn methode heb aangepast!  ;)

Je hebt dus de airbrush gebruikt voor de verwering ...  :-[ Dat had ik niet gezien.
In eerste instantie dacht ik dat je een drybrush met deze kleuren had gedaan vanwege het subtiele effect.
Zeker tussen de rails mag je echt wel wat bruin aanbrengen! Toch zeker rond de rails.

Succes, komt goed!  ;)

reeves

Ziet er goed uit Koen ;)

Michiel

Heel strak en orderlijk werk!  Zowel boven als onder ziet het er erg verzorgt uit.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Koen

@Stephen,

Ik ga dit nog aanpassen. Ik denk dat ik nu best drybrushing uitvoer om geen overdaad te creëren.

@ Michiel,

Ik probeer steeds zo zorgvuldig mogelijk te werken en spaghetti's te vermijden om het overzicht te kunnen bewaren.
Soms wil ik wel eens iets "voorlopig" afwerken maar het verleden leert dat een tijdelijke afwerking meestal niet meer gewijzigd wordt. Om dit te vermijden stop ik dan even met wat ik bezig ben en start ik de keer daarop met volle moed terug zoals het hoort.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

OlivierV

Citaat van: Koen op 23 december 2013, 16:05:03 PM
Citeervoor de rest hou ik mijn bek maar.

Bedankt Olivier. Waarom zou je geen kritiek mogen geven  :-\ ? Het is uit jullie commentaren dat ik leer, dus zeg maar gerust wat er op je tong ligt  ;)

Mvg
Koen
Omdat ik voor de rest niks te zeggen heb, je hebt leuke vooruitgang geboekt! ;)

groet
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

philippe_007

Inderdaad Olivier,
dit kan een goede reden zijn  ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Michael

Koen allemaal positieve reacties, maar persoonlijk vind ik het te netjes, of je moet ballast nastreven wat net aangebracht is.
Ik zou wat meer stof en roest gebruiken en daarna nog even drybrushen om de bielzen op te halen. Maar goed dat is allemaal theorie die ik in de toekomst nog waar moet maken.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154