Le Varoney

Gestart door Koen, 04 september 2013, 11:40:38 AM

Koen

CiteerDoe er dan 40 bij kan jij ook in je caravan slapen

Dan vrees ik dat ik ook in de caravan of in de garage mag wonen van mijn echtgenote  ???.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Kautenbach

lekker rustig ;D ;D :( en veel ruimte, de hond van Peter mag er wel in he :P

heb je n koelkast in de caravan, ook handig voor expo's

geintje, hoe gaat je plan met die (voorlopig) 10 modules er n beetje uitzien?

Koen

Vrij eenvoudig Wim.
Het wordt een dubbelsporig traject met langs de ene zijde een bergformatie aan de andere zijde de Rhône. Meer naar de laaste modules toe komt er een zijsprong van de Rhône met de reeds zelfgemaakte vierendeelbrug.
Door heel wat jaren aan een complexe baan te werken en door heel wat Franse en Belgische banen te zien, ben ik tot de conclusie gekomen dat de schoonheid niet altijd in de complexiteit van een baan ligt. Een eenvoudig spoorverloop kan ook best mooi zijn (wat niet wil zeggen dat er geen mooie complexe banen zijn). Na vele jaren gefustreerd te zijn door het vastlopen op mijn complexe baan (door bouwtechnische fouten) en door mijn rugproblemen, heb ik het roer volledig omgegooid. Het doel is nu een eenvoudige modulaire baan gebaseerd op een aan de Rhône gelegen traject met een Belgisch tintje. Verbeelding troef.
Een foto vanuit Google streetview van de omgeving:



Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Kautenbach

hoi Koen,

Kan heel mooi worden, verstandige keuze eenvoud is inderdaad beter. Bouwt ook lekker hoor modules, of zijn het nu toch segmenten ;)

neem je wel een schaduwstation op, of worden dat ook segmenten?

Dr is zon lekker eenvoudig Frans baantje (ben de naam kwijt) op de diverse tentoonstellingen geweest, ook in Mechelen, met  sporen als station, en niet meer, die eenvoud maakt het mooi. Zie je in jouw plan ook al wel , lekker rusting, mooie vloeiende lijnen, komt helemaal voor elkaar ;)

Stedahult

Citaat van: Koen op 21 september 2013, 21:01:34 PM
Voor transport van de modules worden er kopse stukken gemaakt die boven het rijvlak uitsteken om de kopse aansluiting te beschermen.

Daar had ik nog niet bij stilgestaan. Dat neem ik mee naar mijn module.
Wel mooi dat ook jij een boog in je module maakt. Rechttoe rechtaan
is in vele gevallen saai en laat alles meteen zien. Mooi project!
Mvh. Steef

Kautenbach

hoi Koen,

Heb je nog meer foto's van die omgeving? eigenbelang, volgend baantje ook Frans, ook modules. Ook beetje die sfeer van de linkerkant vd foto zeg maar, bergachtig, rotsen/steunmuren en een viaduct.

Koen

Hey Wim,

Ik heb momenteel nog niet echt foto's genomen. Ik ken de streek zeer goed en dit staat in mijn geheugen gegrift (onze familie woont in de streek van Lyon tot Valence). Ik heb mij wel voorgenomen om volgende vakantie foto's te gaan maken.
Voorlopig behelp ik mij met google streetview. Onderstaand vind je het plan van deze streek. Het beste wat je kan doen is de naam St. Valier intypen. Zowel linker als rechter oever zijn echt de moeite waard om eens te bezoeken (ook via google). Onderstaand nog andere afbeeldingen.

@ Steef,

We proberen er iets mooi van te maken maar we moeten nog veel leren (zie ook de voorgaande relaas).

Mvg
Koen














Nooit te oud om te leren

Herwig

@ Koen,

Zou het echt niet de moeite kunnen zijn om ENKELE  (tweedehands)  SNCF-H0-locs aan te schaffen om op uw Varoney te bollen?
Je zou, om zuinigheidsoverwegingen, er best wel Belgische (internationale) rijtuigen en wagens kunnen achterhangen, niet?

Groeten,   Herwig.

Michael

Koen, de omgeving waarin zich dit afspeelt spreekt mij wel aan, het project waarmee ik bezig ben lijn 154 waarvan ik een segment heb uitgekozen ergens tussen Namen en Dinant, lijkt erg op de streek die jij hebt uitgekozen, alleen is het minder uitgestrekt en zijn de hoogte verschillen minder groot.
Leuk om jou vorderingen te volgen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Koen

@Herwig,

Ik heb wel wat Franse locs in mijn verzameling (oa. de BB72000 en een variante, een treinstel dat voornamelijk in Lyon rijdt) en er zullen er zeker nog een aantal bijkomen.

@Michael,

Als ik foto's van de streek heb gemaakt, zal ik je ze bezorgen.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

Gisteren zijn de sporen op de voorlopig laatste module vastgelegd. Bij het testen met een rijtuig blijkt alles mooi aan te sluiten en feilloos te rijden. Toch ben ik één ding uit het ook verloren nl. de geluidsoverdracht door de nageltjes om de sporen op de kopse kanten te fixeren. Het geluid wordt voornamelijk gegenereerd bij de overgangen zelf. De tussenliggende gedeeltes geven niet al te veel geluid vrij. Ik overweeg om dan toch maar naar Pertinax printen over te gaan. Heeft iemand ervaring met de geluidsoverdracht bij deze wijze van bevestigen?
Krijg je hierdoor veel overdracht want deze moet op zich ook vast gezet worden aan de hand van een schroef of zijn er andere manieren om een stevige overgang te maken?

Mvg
Koen

Nooit te oud om te leren

TBCédric

Op de banen gebruiken wij een soort van printplaatje. fe preciese naam ken ik nog niet maar ik zal banavond eens rondvragen.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

Citaat van: LS Models op 18 oktober 2013, 17:20:39 PM
Op de banen gebruiken wij een soort van printplaatje. fe preciese naam ken ik nog niet maar ik zal banavond eens rondvragen.

Precies banop je gsm getypt ;)  ;D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Koen

De laatste dagen heb ik wat minder fotogenieke werkjes uitgevoerd op de baan nl. bedradingwerken.
Heel wat werk maar daar merk je nadien weinig van. Desondanks neem ik hiervoor uitgebreid de tijd. Veel problemen op een baan worden herleid tot problemen met de bedrading en slecht contact. Dus beter voorkomen dan genezen.
Verder ben ik het eerste manueel bedieningspaneeltje aan het maken. Elke module met wissels krijgt een dergelijk paneeltje zodat het mogelijk wordt om naast de computerbediening de wissels ook manueel te bedienen.



Het paneeltje wordt gemaakt uit multiplex met beuken toplaag (dit had ik nog liggen). Daarop wordt gelamineerd kalkpapier (met de layout op geprint) gekleefd.
De bedoeling is dat de spoornummers en de wisselindicatie kunnen oplicht zonder dat de leds zichtbaar zijn.

Onderstaand nog een aantal foto's van de bedradingswerken.

Mvg
Koen



Nooit te oud om te leren

Binco

Zeer netjes Koen!
Wat je daar schrijft is zeker waar!
Als je alle dingen onder de baan zorgvuldig aanbrengt en verbindt met elkaar bespaar je je een hoop miserie!

Ik zie dat je Cobalt-wisselmotoren gebruikt, ben je daar tevreden van?