Onveilig wissels en stopsporen in het station

Gestart door argilla, 03 september 2013, 15:04:13 PM

conducteur

In locomotieven van 70 cm lang mag dat denk ik geen probleem zijn?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Citaat van: argilla op 03 september 2013, 19:11:34 PM
dat is analoog.
Als je dan een trein normaal stopt door de regelaar op nul te draaien gaan de lichten toch ook uit? Of mis ik iets?

argilla

Citaat van: Havoc op 03 september 2013, 22:05:07 PM
Zou het niet mogelijk zijn om een schakeling te maken die de motor in de tweede A-unit afschakelt als de eerste zonder stroom komt? Moet toch kunnen? Een optocoupler (in een brug) die een relais stuurt in de tweede unit of zoiets. Lijkt me allemaal veel simpelder dan het bloksysteem van de hele baan te gaan aanpassen en ook de verlichting in de war te sturen. Werkt ook als je eens op een andere baan gaat rijden.

Havoc,

kan je dit aub eens wat nadere uitleg geven. Ben niet thuis in die materie. Dank
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

Wel, ik heb het gisteren zo maar even in de groep gegooid. Ondertussen er wat meer over nagedacht en het is niet zo eenvoudig. Of dat denk ik tenminste, misschien dat er iemand anders hierdoor een beter idee krijgt.

Grofweg:
- zorgen dat elke loc zijn spanning oppikt en er geen verbinding is. Een loc wordt steeds de eerste (vooraan), de andere de tweede (achteraan). Als ze alle twee voorop moeten kunnen rijden wordt het complexer.
- in de aansluitingen van de motor in de tweede loc wordt een relais gezet
- dat relais wordt aangestuurd door in de eerste loc te kijken of er spanning op de rails staat. Dus als de spanning vooraan wegvalt wordt de motor in de tweede loc uitgeschakeld door het relais.
- dat kijken of er spanning op staat dacht ik eerst te doen door een optocoupler over de motor te zetten. Die optocoupler zou dan het relais kunnen sturen. Zo'n optocoupler moet wel in een brug staan want die diode werkt maar in 1 richting. Maar omdat die uitgangstransistor een polariteit heeft moet je dan in de tweede loc ook een brug zetten voor het relais te sturen. Of je kan optorelais nemen voor AC maar die vinden is misschien niet eenvoudig.

Maar met er even verder over te denken vrees ik dat het toch dit niet zo simpel is als hierboven voorgesteld:
- de motor in de eerste loc gaat al beginnen werken bij pakweg 3V. Dus moet het relais bij 3V al aantrekken. Maar het mag niet stukgaan bij de maximale spanning over de rails.
- over de spoel van een relais staat een freewheel diode om de spanningspiek bij uitschakelen op te vangen. Maar de spanning op de rails kan omkeren. Dus ofwel moet je de relaispoel in een brug zetten (maar dan heb je 1.2V meer spanning nodig voor die aantrekt) ofwel moet je beginnen werken met protectiezeners of transorbs, maar die goed dimensioneren is niet eenvoudig.
- als je regeling met pwm stuurt is het nog iets complexer...
- dat uitbollen kan ook problemen geven. Als de motor nog draait werkt die als generator dus als je met electronica wil gaan meten of er spanning op de rails staat zou die in de war kunnen geraken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

argilla

#19
-  Ik heb "iets" gevonden . Maar  begrijp het niet goed kan iemand helpen aub ? thx

* kan dit van toepassing zijn voor de A-B-A units achter elkaar gekoppeld  ?

[size=-1][/size]


bronvermelding; http://track2.com/ingram/plans/s241/241a.intro.shtml
                          http://autocontrols.blogspot.be/2008/07/01.html
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15