Auteur Topic: Onveilig wissels en stopsporen in het station  (gelezen 4146 keer)

Offline argilla

  • Forumlid
  • Berichten: 3.151
  • Voornaam: Marc-Laurent
Onveilig wissels en stopsporen in het station
« Gepost op: 03 september 2013, 15:04:13 pm »
Iedereen ( hoop ik toch) kent het systeem waarbij de wissel ook de wisselstraat schakeld ( bv Fleishmann had dit) .

Gegeven:    op 1/29 een stel units diesels A-B-A  ( elk 70 cm lang) totaal 2.10 m is ( l.o. de koppel haak) tel daarbij de uitloop snelheid van nog eens 70 cm dus een totaal van 2.80 m.
De units komen in het station voor een onveilig sein en wissel. Dus stop.
Maar de A unit zal stoppen op het stroomloos gemaakt spoor. Echter de B-A unit duwt verder de A unit ( elk van deze units is uitgerust met 2 motoren dus 6 in het totaal) verder dat kan want de B-A units hebben power genoeg. Maar zodra de B unit op het stroomloos gedeelte komt stopt hij ook. De A (A-B-A) heeft dat vermogen niet meer om de A-B units verder te duwen.

De vraag is nu hoe kan men de A-B-A unit alle maal laten rijden tot voor het stopsein of hoe los je dit probleem van de 3 units op om gelijktijdig alles te stoppen tot het onveilig sein. Dus op het spoor doorrijden tot onvelig sein en dan alles  stop. Begrijpen jullie een beetje waar ik naar toe wil met het probleem ? Beter kan ik het niet uitleggen sorry  ;)
Als het moest zijn vraag maar
.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Offline Michiel

  • Forumlid
  • Berichten: 10.285
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
« Reactie #1 Gepost op: 03 september 2013, 15:10:45 pm »
Een paar voorstellen waar ik zo meteen aan kan denken om het probleem op te vangen:

- rijden met 1 gemotoriseerde loc en 2 dummies
- alle gemotoriseerde eenheden elektrisch verbinden en de stopsectie langer maken dan die 2m80.
- digitaal sturen
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Online Klaas Zondervan

  • Forumlid
  • Berichten: 5.854
    • http://people.zeelandnet.nl/zondervan
  • Voornaam: Klaas
Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
« Reactie #2 Gepost op: 03 september 2013, 15:18:51 pm »
De stopsectie niet echt afschakelen, maar voorzien van stroomdetectie. Zodra de voorste unit in deze sectie wordt gemeld het hele spoor stroomloos schakelen.

Offline argilla

  • Forumlid
  • Berichten: 3.151
  • Voornaam: Marc-Laurent
Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
« Reactie #3 Gepost op: 03 september 2013, 15:49:21 pm »
Een paar voorstellen waar ik zo meteen aan kan denken om het probleem op te vangen:

- rijden met 1 gemotoriseerde loc en 2 dummies
- alle gemotoriseerde eenheden elektrisch verbinden en de stopsectie langer maken dan die 2m80.
- digitaal sturen

dat gaat niet sorry.
1) die zijn van fabrikant al zo uitgerust. Stroom op nemen aan al de units en boogies en doorverbinden om stroomafname te verzekeren.
2) de bedoeling van de 6 motors is juist "trekkracht" voor lange treinen te hebben.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Offline argilla

  • Forumlid
  • Berichten: 3.151
  • Voornaam: Marc-Laurent
Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
« Reactie #4 Gepost op: 03 september 2013, 15:51:28 pm »
De stopsectie niet echt afschakelen, maar voorzien van stroomdetectie. Zodra de voorste unit in deze sectie wordt gemeld het hele spoor stroomloos schakelen.

dat is juist het probleem. 1 unit in de decectie en de andere 2 dan . Lees het topic maar eens op na. De units tot voor het stopsein en dan zou het spoor stroomloos moeten worden ( en uiteraard omgekeerd ook)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Offline Michiel

  • Forumlid
  • Berichten: 10.285
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
« Reactie #5 Gepost op: 03 september 2013, 15:53:54 pm »
De oplossing van Klaas is echt de elegantste: bij detectie van aankomst in de "stopsectie", schakel je niet alleen de stopsectie zonder stroom, maar het volledige blok waar de trein op staat (of minstens een sectie van 2.80m waar de volldige sleep locomotieven op staat).  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline 1op32

  • Forumlid
  • Berichten: 257
  • Voornaam: Geert
Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
« Reactie #6 Gepost op: 03 september 2013, 15:57:31 pm »
Als de locs altijd samen in trio rijden kanje de stroomafname aan één kant loslmaken van unit 2 en 3 en deze met een draadje vanuit de eerste unit aftekken. In dit geval komt de stroom van één railstaaf alleen uit de eerste loc.
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

Offline argilla

  • Forumlid
  • Berichten: 3.151
  • Voornaam: Marc-Laurent
Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
« Reactie #7 Gepost op: 03 september 2013, 15:57:36 pm »
De oplossing van Klaas is echt de elegantste: bij detectie van aankomst in de "stopsectie", schakel je niet alleen de stopsectie zonder stroom, maar het volledige blok waar de trein op staat (of minstens een sectie van 2.80m waar de volldige sleep locomotieven op staat).  ;)

dus doof je ook de passagiers verlichting ? ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Offline bollen neus

  • Forumlid
  • Berichten: 2.927
  • Voornaam: Eric
Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
« Reactie #8 Gepost op: 03 september 2013, 15:57:50 pm »
Bij Ho gaat dit, analoog rijden, 3 locomotieven achter elkaar, eerste loc komt op stroomloos stuk en de rest valt ook stil, enkel lichten blijven branden omdat deze stroom krijgen van andere loc. Enfin heb er hier zo verschillende dubbel en tripels staan. En ik rij geen digitaal dus.
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs, Eric.

Offline argilla

  • Forumlid
  • Berichten: 3.151
  • Voornaam: Marc-Laurent
Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
« Reactie #9 Gepost op: 03 september 2013, 15:59:06 pm »
Als de locs altijd samen in trio rijden kanje de stroomafname aan één kant loslmaken van unit 2 en 3 en deze met een draadje vanuit de eerste unit aftekken. In dit geval komt de stroom van één railstaaf alleen uit de eerste loc.

ja zou kunnen, echter de A units rijden of één van de A units kan dan niet meer zelfstandig rijden. Weet het hoor heb der ook al aan gedacht. Zo eenvoudig is de zaak niet. Sorry ..... ;) . Deze A-units kunnen ook zelfstandig ingezet worden bv als ze geen transcontinetaal  goederen vervoeren  A-B-A maar bv local twee passagiers wagons trekken . Of ook A-B 's bij mindere lange zware treinen. De dummy ( B) staat dan afgesteld.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Offline Michiel

  • Forumlid
  • Berichten: 10.285
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
« Reactie #10 Gepost op: 03 september 2013, 16:00:31 pm »
dus doof je ook de passagiers verlichting ? ?
Die staat natuurlijk op HF!  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline argilla

  • Forumlid
  • Berichten: 3.151
  • Voornaam: Marc-Laurent
Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
« Reactie #11 Gepost op: 03 september 2013, 16:03:18 pm »
dus doof je ook de passagiers verlichting ? ?
Die staat natuurlijk op HF!  ;D

Das een andere discussie eentje .....tja te ingewikkeld gaat worden vrees ik.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Online Klaas Zondervan

  • Forumlid
  • Berichten: 5.854
    • http://people.zeelandnet.nl/zondervan
  • Voornaam: Klaas
Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
« Reactie #12 Gepost op: 03 september 2013, 16:27:28 pm »
Geef eens aan hoe je de treinen bestuurt. Analoog, digitaal? Automatisch bloksysteem, computerbesturing?

Offline argilla

  • Forumlid
  • Berichten: 3.151
  • Voornaam: Marc-Laurent
Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
« Reactie #13 Gepost op: 03 september 2013, 19:11:34 pm »
Geef eens aan hoe je de treinen bestuurt. Analoog, digitaal? Automatisch bloksysteem, computerbesturing?


dat is analoog.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Offline Havoc

  • Forumlid
  • Berichten: 6.797
  • Voornaam: Johan
Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
« Reactie #14 Gepost op: 03 september 2013, 22:05:07 pm »
Zou het niet mogelijk zijn om een schakeling te maken die de motor in de tweede A-unit afschakelt als de eerste zonder stroom komt? Moet toch kunnen? Een optocoupler (in een brug) die een relais stuurt in de tweede unit of zoiets. Lijkt me allemaal veel simpelder dan het bloksysteem van de hele baan te gaan aanpassen en ook de verlichting in de war te sturen. Werkt ook als je eens op een andere baan gaat rijden.
Expert in non-working solutions.