Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Beton kleur imiteren

Gestart door Stieven76, 01 september 2013, 20:51:17 PM

Stieven76

Ik zou graag de perrons van de goederenplaats een betonkleur geven. Nu weet ik dat ik dit hier al in verschillende topics heb zien passeren, echter wanneer ik via het forum zoek op 'beton kleur', 'beton imiteren', 'betonkleur' vind ik niet direct iets terug.

Wat is de beste manier om betonkleur te imiteren? Mijn voorkeur gaat uit naar onderstaand type/kleur.
Ik zie dat er hier en daar een wat groene en bruine schijn in zit, maar ik heb geen idee hoe dit te doen. Op dit moment heb ik mijn perrons in het heel donker grijs geschilderd maar ik denk niet dat dit de goeie manier is :) Lijkt nu meer asfalt kleur te zijn ipv beton  :-\

Voorbeeld:


Stieven

railman56

soms gebruikt men talkpoeder die in de nog natte verf gestrooid wordt. zo bekom je een beton-achtig uiterlijk. kleine kleurnuances kan je het best nabootsen door pigmentpoeders te gebruiken.
probeer maar eens op een proefstukje het is gemakkelijker dan je denkt.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Dirky

Als het puur om kleur gaat;

Voor H0 kan het misschien een beetje grof zijn; voor spoor 1 lukt het vrij aardig:
Ik schilder de oppervlakte eerst in een betonachtige kleur. Dan smeer ik er een laag mix van houtlijm met cementpoeder over. Je kan er strepen in trekken, dippen, beetje structuur aan geven....

Nu, één belangrijk gegeven: betonkleur is geen standaard kleur. Beton met cement van XXX zal er anders uitzien dan beton met cement van YYY. Wit zand versus zeezand...
Hoe ouder ze worden, hoe meer ze op elkaar gaan lijken omdat ze afbleken. Dus "een" grijs met een vleugje bruin/oker met daarop een bleke drywash zal er al niet tever meer af zijn...

GVL

Voor jonge beton zou ik starten met een zeer licht grijs, gevolgd door een donkergrijze wash.  Oplichten met witte poeders of een drybrush met wit.  Daarna wat variatie aanbrengen met bruine en groene poeders.  Oudere beton neigt iets meer naar beige/bruin.
Het bestrooien met talkpoeders (zelf nog niet toegepast) lijkt me een geschikte manier om reliëf toe te voegen.  Maar ook pluimkarton leent zich uitstekend om betonoppervlakken na te bootsen.

SuSke

Gebruik op de club voor de betonimitaties gewoon een nat in nat schildering met verschillende kleuren gaande van vanillekleurige en gelige tinten over licht grijs naar oker kleuren, met een tikje groen, donkerder grijs.
Check even het draadje Vaerwegh Dok bij "ooit zal het klaar zijn..." http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,9097.0.html ergens vanaf de 2de of 3de bladzijde.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Stieven76

Bedankt voor de tips mannen! Zal hier van de week eens mee experimenteren en een fotootje plaatsen.

Stieven

dani

misschien kan je eens experimenteren met een "dry-roll" van groen en bruin en oker en zo op je grijs ?

(dry-roll= gelijk dry brush maar dan met een "mousse" rollertje.)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

railman56



dani: kan je met zo een rolletje bovenstaand cement nabootsen of weet iemand een geschikte methode?
sorry stieven76 dat ik even je draadje gebruik.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

PeterC

Citaat van: railman56 op 02 september 2013, 21:47:08 PM


...weet iemand een geschikte methode?


Polystyreenplaat: stevig penseel met korte harde haren (varkenshaar) nat maken met aceton en dan deppen op de polystyreenplaat.  Je krijgt een pukkelig en draadig oppervlak.  Goed laten uitdrogen (buiten voor de stank) en nadien even de draadjes wegschuren met staalwol om de draadjes te verwijderen en het te 'pukkelig oppervlak' wat te temperen.


Groetjes, Peter


Dirky

Dit is de gevel van café Leon op schaal H0. Lijkt er wel sterk op hé! Het is gewoon grof schuurpapier...


Martin Welberg

Grijze tegellijm of voegmiddel ..

Stieven76

@Marc,
Geen probleem. Hoe meer tips en tricks ivm beton e.d. des te beter.

Dirky zijn gevel vind ik prachtig en toch op een simpele manier (schuurpapier) gedaan. Deze moet ik zeker onthouden  ;D

Stieven

railman56

en als we nu nog te weten komen welk soort en korrel van schuurpapier dan kan ons geluk helemaal niet op.  ;D ;)
als je de foto goed bekijkt dan zie je soms nog horizontale voegen (heel vaag). deze had ik ook graag weergegeven daarom had ik het idee om met een mousse-stempel in de nog natte verf te stempelen. vandaar mijn vraag aan dani om meer uitleg. de andere suggesties zijn voor dit project waarschijnlijk niet te gebruiken.
toch alvast bedankt voor de verschillende tips.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Dirky

De volgende voorbeelden zijn met een andere techniek gemaakt:







Hier wordt gewoon stopverf van de Aldi op de muur gedipt met een hard penseel. Dicht dippen voor H0, grof voor spoor 1.

De schuurpapier gevel is ooit beschreven geweest in MSM... ergens in de nummer 8x reeks dacht ik...

railman56

MSM 85 blz 90. artikel was ik vergeten. even terug doornemen.
die stopverfmethode is ook mooi, moet ik ook eens proberen.  ;)
weerom bedankt voor de tip.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn