Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

schaalverandering

Gestart door TBCédric, 31 augustus 2013, 14:01:42 PM

Gerolf

Citaat van: conducteur op 01 september 2013, 20:44:25 PM
Citaat van: Paulogic op 31 augustus 2013, 14:38:00 PMHopelijk voor velen bruikbaar.
Niet voor zij die H0 in H0 willen omzetten >:(
Rian, waarom zou je H0 naar H0 willen omrekenen?
Dat is geen regel van drie, maar van één:   H0 = H0  ;D  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Volgens Paul z'n tabel komen we dan terecht in een zwart gat ;D
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

philippe_007

Maar nee mannen, we moeten ons geen zorgen maken over de jeugd.
Den Cedric heeft gewoon wat vakantie vermoeidheid, vanaf morgen zal dat beteren en binnen enkele dagen is hij terug de oude  ;)
Cedric,
Doe dat goed morgen he,
tot dinsdag.
Philippe

Steven123

Inderdaad, heel veel succes op je eerste schooldag Cedric!  8)
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

TBCédric

Citaat van: Steven123 op 01 september 2013, 22:14:32 PM
Inderdaad, heel veel succes op je eerste schooldag Cedric!  8)
Citaat van: philippe_007 op 01 september 2013, 21:28:32 PM
Maar nee mannen, we moeten ons geen zorgen maken over de jeugd.
Den Cedric heeft gewoon wat vakantie vermoeidheid, vanaf morgen zal dat beteren en binnen enkele dagen is hij terug de oude  ;)
Cedric,
Doe dat goed morgen he,
tot dinsdag.
Philippe

Vrijdag was het mijn laatste keer dat ik het wist dat ik mocht komen. Het hangt nu af van mijn rapport.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

B_Modelbouw

Terug naar school ...

Ja, sorry dat ik mijn bezorgdheid uitspreek over de jongste generatie ... Alle info lijkt voor handen via de digitale snelweg, maar de achterliggende kennis gaat jammer genoeg verloren.
Simpele regeltjes worden niet meer aangeleerd en da's een groot verlies. Als je de basis mist kun je onmogelijk verder bouwen. Ik blijf erbij Kennis is Macht ... En vanzelfsprekendheid
de luiheid van onze huidige generatie.   
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


philippe_007

Bert,

zo erg zou ik het toch niet durven stellen.... Er zijn in iedere generaties luierikken en anderen.
Als wij jong waren dan dachten mensen die ouder waren ook van ons: "waar gaat dat naartoe"...

De huidige generatie stelt gewoon sneller vragen ipv het zelf wat uit te zoeken, maar is het daarom verkeerd? Tenslotte vinden ze allemaal hun weg wel.
In onze tijd dan had je niet de mogelijkheden om vragen te stellen, je moest het wel uitzoeken. Nu heb je tal van informatiebronnen en mogelijkheden.

Jonge gasten, laat ulder niet doen he ;-)

dani

#22
de regel van 3 is achterhaald.  tegewoordig is dat allemaal Google Apps en  iStore shopping.
Koop je formule on line op je smartphone voor minder dan 1 euro....  ma en pa betalen toch je 3G (of zelfs 4G) abonnement.

En terwijl je bezig bent, browse ook eens door de gratis android apps op Google Play, daar staat zeker wel een gratis toepassingske dat je in detail vertelt dat de grijze vakjes in de tabel gewoonweg betekenen dat er geen conversie nodig is van H0 naar H0, van 1 naar 1  of andere.     


In mijn tijd hadden (en gebruikten) we nog boerenverstand.   Nu zijn boeren minderwaardige mensen geworden blijkbaar.   
Denk er wel even aan dat een   e-Koe geen melk geeft, dat  i-Chickens geen eitjes leggen en dat  een mail-varken geen spek kweekt  :-) :-) :-) :-)


En alvorens ik kommentaar krijg:  mijn grootvader WAS nog een echte boer, die haalde zijn verse patatten nog uit de GROND en niet uit de colli-shop of de Makro.   En mijn pa was een echte levende "fakteur", die nog in de nachtshift in Brussel elke dag duizenden brieven sorteerde in plaats van e-mail te spammen.   
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Jurgen

Tja, als je tegenwoordig al eten kan "printen" waar sta je dan met uw patatten uit de grond hé.
Niks dan respect voor de boeren hé, tegen een hongerloontje alle dagen van 's morgens tot 's avonds werken. En bij de minste ramp of lange droogte uw oogst zien verminderen of verdwijnen, ge moet er goesting voor hebben.

Wat die regel van 3 betreft, ik denk dat er wel andere methodes zullen aangeleerd worden zeker? Ik kan me herinneren dat ik het er in de lagere school in ieder geval moeilijk mee had om het te begrijpen. Maar het is allemaal in orde gekomen. Alles heeft een oplossing.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dani

"ma, druk mij nekeer ne croque hawaiï af ....  ik heb een "klein hoengerken"  :-) :-)       Enen op schaal 1:24 is ok, moet ni veel zijn "   


antwoord vanuit de keuken:

"da zal ni gaan, de foodprocessorprinter is nog 4u bezet, onze pa wil vanavond kalkoen en hij brengt wa collega's mee...."
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007

Tja Dani,
En wie ligt er aan de oorsprong van al dat i-gedoe?
Tja wij de IT'ers he, voor alles hebben we steeds een kant en klare oplossing en dan zijn we verwonderd dat de "jeugd" er zo gretig gebruik van maakt  ;D

Ik eet ook zelf (laten) gekweekte groeten en fruit (sommige soorten toch) en print ze nog niet af. Maar de technologie staat voor niets, dus wie weet binnen enkele jaren, dan hebben we geen inkt-cartridge meer, maar smaak en vitamine cartridges in onze 3D printer ;D ;D ;D ;D

Kautenbach

1 meter in t eggie is 1,15 cm in HO

Jurgen

Citaat van: dani op 02 september 2013, 13:29:10 PM
"ma, druk mij nekeer ne croque hawaiï af ....  ik heb een "klein hoengerken"  :-) :-)       Enen op schaal 1:24 is ok, moet ni veel zijn "   


antwoord vanuit de keuken:

"da zal ni gaan, de foodprocessorprinter is nog 4u bezet, onze pa wil vanavond kalkoen en hij brengt wa collega's mee...."

;D

Tja, nu nog wel. Maar kom over 100 jaar nog eens terug. Dan knipperen ze eens met hun ogen en er staat een 3-gangen menu op tafel.  ::)
Toen men 100 jaar geleden zei dat nu een computer die ingewikkelde berekening op enkele seconden kon uitvoeren dacht men ook dat dit een fabeltje was. Wij weten nu wel beter.
Ik wil maar zeggen, de vooruitgang staat zo ver dat we van niets meer moeten verschieten.
Dat we daardoor alleen maar dommer worden is een bijkomend verschijnsel want stel je eens voor als alle technologie het ineens zou laten afweten. Hoeveel mensen kunnen meteen antwoorden op de vraag wat de vierkantswortel van 64 is? Een vrij domme berekening, maar wij moesten alle vierkantswortels tot en met 225 wel uit het hoofd kennen. Hoofdrekenen is er bij ons ingedrild geweest tot vervelens toe. Doet men dit nu ook nog of mag je tegenwoordig een rekenmachientje gebruiken?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dani

mijn 14 jarige dochter heeft het vaak toch lastig met "hoofdrekenen".
Onlangs nog bij het berekenen van een prijs  van een paar dingen in de winkel.

Als antwoord kreeg ik:   "Ja, maar zoals ik da op school geleerd heb, moet ik dat op papier zien staan en dan kan ik het uit mijn hoofd berekenen".   Waarom heet het dan nog hoofdrekenen, als je 't moet opschrijven.  :-)   en  het begrip   "schatten" lijkt ook moeilijk tegenwoordig.     Hoeveel is bijvoorbeeld  (ongeveer)  17 x 16 ?   Dan zie je ogen open gaan van "huh ?  rocket science !!"
Leg dan es uit dat x 16 ongeveer  x 15 is  en dus het getal x 10 en dan nog es de helft daarvan, dat je dan aardig in de buurt zit.     "Yoinks ?  is dat zo ?"


Ach ja, ze hebben dan wel andere vaardigheden die wij misten.  Toen ik 14 was had ik nog niet eens besef van een computer.   Het meest ingewikkelde ding was mijn oude zakrekenmachine.
Nu spelen kinderen van 4 jaar met de iPad alsof het niks is.   Elke generatie zijn talenten en zijn manier van leren en werken, vermoed ik.  Zoals al aangehaald : ze zullen er ook wel komen !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Jurgen

Haha, ja, dat is herkenbaar. Mijn vader zit hier bijvoorbeeld al een heel weekend zijn pas gekochte tablet PC uit te testen en het werkt niet allemaal zoals hij wil.
Nu heeft hij een stick gekocht om overal op het internet te kunnen surfen, het sim-kaartje zat er al verkeerd in.
Ach ja, ik ben er zelf bijna 31 en als ik de tablets en smartphones zie dan moet ik soms ook al passen hoor. Zelfs een gewoon sms-berichtje typen duurt bij mij al langer dan gewoon bellen en mijn uitleg doen.  ::)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.