Spur 1 Werkstatt nh 2014 BR55 (G8.1)

Gestart door eve, 31 augustus 2013, 08:32:43 AM


PietB

Sjonge jonge wat een prijzen zeg.
Is dat normaal voor die schaal?
Ik vind soms 400Euro voor een loc al niet te overkomen.
Dat zijn al geen prijzen voor een pensionado.

grt Piet.

1op32

Bossie,
de prijzen is een punt van discussie.
Enerzijds ken ik vele verzamelaars die 100 of 200 HO lokomotieven in de vitrinekasten hebben, terwijl in deze schaal 5 mooie machines in een vitrinekast zeker even mooi is (dat is uiteraard mijn persoonlijke mening!) en dit voor pakweg de helft van de waarde. Ik weet 5 stuks is geen 'echte verzameling'...
Anderzijds is er de grootte van de machines ze zijn pakweg 2,7 keer langer 2,7 keer breder en 2,7 x hoger als we dit naar prijs zouden omzetten leert een eenvoudige rekensom ons dat de pakweg 400 Euro die u aangaf x2,7³ = 7873 Euro zou mogen kosten in verhouding. Dus kunnen we stellen dat een Spoor 1 Loc van 2200 Euro relatief gezien 3,57 keer goedkoper is dan een HO model van 400 Euro.
Maar dit is relatief, rationeel is 2200 Euro (relatief gezien ;)) veel geld, maar emotioneel is een Spoor 1 lok bloedmooi ;D en als die 8 kg zware lok dan rijdt geeft dat gewicht op de rails nog een 4de dimensie, maar dat is dan weer emotioneel  ;)
Tot hier mijn pleidooi voor Schaal 1, ja ik ben echt verliefd op deze schaal...

 
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

Arnold S1

Beste forumleden,

Hoe kan het toch bestaan dat er op een zo kleine markt als die van de spoor 1 modellen er toch weer twee producenten zijn die vrijwel gelijktijdig bijna hetzelfde model uitbrengen.
Al voor de onthulling door Rainer Hermann van zijn Pruisische G8.1, op dezelfde dag, presenteert KM1 een ombouw-G8.1, Br 56  :o (Br 56 = Br 55 met loopwiel voor)
Wellicht is hier sprake van een gedeelde samenwerking, tenminste dat hoop ik, want anders zitten ze elkaar weer behoorlijk in het vaarwater zogezegd.

Het is helaas niet de eerste keer: Kiss zag af van de productie van de Baureihe 80, waarschijnlijk nadat ze vernomen hadden dat Dingler al hiermee bezig was.
Kiss en KM1 kondigden onlangs beide op bijna hetzelfde tijdstip de elektrische lok Br E32 aan. Je vraagt je af waarom ze dit elkaar aandoen...

Ik moet bekennen dat ik de G8.1 van Rainer Hermann/Spur 1 Werkstatt interessant vind in een van de aangekondigde uitvoeringen uit tijdperk IIa.
Aan de andere kant vind ik dat aankondigingen van locomotieven tegen ander rollend materieel met een verhouding 1 op 1 een beetje scheef is.

Wat de prijs betreft Bossie, die mag dan wel hoog zijn maar de aangeboden waar is beslist niet 'duur'. De geïnvesteerde arbeidsuren bij de ontwikkeling en productie zijn het grootste deel van de prijs ten opzichte van de klomp messing. Kijk nogmaals maar eens op de site van Kiss om te zien hoe arbeidsintensief een modellocomotief is. Daarbij geldt natuurlijk: Alle waar naar zijn geld. Kortom: wil je een fraai gedetailleerd model dan kost dat nu eenmaal.

Vriendelijke groeten,

Arnold
Liefhebber van vroege DRG (1923-1928), rijd materieel met Hübner Finescale rail/wiel-norm

PietB

@Arnold en Geert:
Ik geef beslist geen waarde oordeel over de prijzen, het zijn prachtige stukken techniek en dat kost.
Nee maar ik schrok van de hoogte en vroeg me af of dat normale prijzen zijn, meer niet.
En uit het geen jullie schrijven begrijp ik dat de genoemde prijzen best wel meevalen.
Dat was mijn overweging om op de posting van Erik te reageren.

En jullie voorkeur voor deze schaal kan ik (als techneut) zeer begrijpen en waarderen.

grt Piet.

argilla

Citaat van: Arnold S1 op 31 augustus 2013, 11:04:58 AM
Beste forumleden,

Hoe kan het toch bestaan dat er op een zo kleine markt als die van de spoor 1 modellen er toch weer twee producenten zijn die vrijwel gelijktijdig bijna hetzelfde model uitbrengen.
Al voor de onthulling door Rainer Hermann van zijn Pruisische G8.1, op dezelfde dag, presenteert KM1 een ombouw-G8.1, Br 56  :o (Br 56 = Br 55 met loopwiel voor)
Wellicht is hier sprake van een gedeelde samenwerking, tenminste dat hoop ik, want anders zitten ze elkaar weer behoorlijk in het vaarwater zogezegd.

Het is helaas niet de eerste keer: Kiss zag af van de productie van de Baureihe 80, waarschijnlijk nadat ze vernomen hadden dat Dingler al hiermee bezig was.
Kiss en KM1 kondigden onlangs beide op bijna hetzelfde tijdstip de elektrische lok Br E32 aan. Je vraagt je af waarom ze dit elkaar aandoen...

Ik moet bekennen dat ik de G8.1 van Rainer Hermann/Spur 1 Werkstatt interessant vind in een van de aangekondigde uitvoeringen uit tijdperk IIa.
Aan de andere kant vind ik dat aankondigingen van locomotieven tegen ander rollend materieel met een verhouding 1 op 1 een beetje scheef is.

Wat de prijs betreft Bossie, die mag dan wel hoog zijn maar de aangeboden waar is beslist niet 'duur'. De geïnvesteerde arbeidsuren bij de ontwikkeling en productie zijn het grootste deel van de prijs ten opzichte van de klomp messing. Kijk nogmaals maar eens op de site van Kiss om te zien hoe arbeidsintensief een modellocomotief is. Daarbij geldt natuurlijk: Alle waar naar zijn geld. Kortom: wil je een fraai gedetailleerd model dan kost dat nu eenmaal.

Vriendelijke groeten,

Arnold

Arnold alles draait om het begrip " wat is duur en niet duur" voor jezelf of iemand anders. Kan me inbeelden dat Wim voor 2290€ wel iets anders , waarschijnlijk in zijn ogen nuttiger , dingen kan aanschaffen voor die prijs bv een nieuwe voordeur of zijn wagen blikschade laten herstellen als voorbeeld bedoel ik Arnold.
Eerlijk gezegd voor die prijs...... ben ook geen Vanderbild ! :D ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Arnold S1

Hallo M-L,

De discussie over prijzen en betaalbaarheid kan een lange worden, maar eigenlijk wilde ik die overslaan...

Veel serieuzer vind ik de zaak van gelijktijdig verschijnende doublures in deze beperkte afzetmarkt.
Is er een geheime afspraak tussen KM1 en Spur 1 Werkstatt oftewel tussen Adreas Krug en Rainer Hermann?
Kan men elkaar beconcurreren op deze wijze zonder dat een van de twee 'kopje onder gaat'? Ik persoonlijk denk van niet... Zonde!

Voor welke modellen hadden deze producenten dan wel 'veilig' kunnen kiezen, de modellen die je nauwelijks op de tweedehands markt tegenkomt?
Ideeën? Probeer eens een Pwg 14 in Reichsbahn-uitvoering van Hübner te vinden. Of een Br 70 van KM1, een Br 94 DRG van KM1 liefst met Finescale-wielen: ze zijn onvindbaar...

De kolenwagonnetjes O 02 'Schwerin' van KM1 waren binnen 'no-time' uitverkocht. KM1 besloot dan een extra oplage te maken. En omdat het tegen de principes van Andreas Krug is om met nog eens hetzelfde te komen werden het dezelfde met open ashouders. Dat ten spijt: weer snel uitverkocht... Let wel, ik heb het hier over modellen met Finescale-wielen, maar toch.
Toen ik echter vroeg om dezelfde wagons echter zonder remmershuis, verwees Andreas naar Muschalek en Märklin. Hij vergat echter dat ik dezelfde kwaliteit als die van KM1 wilde...

Nee, 'we' doen hetzelfde als de concurrent, want die gebaande paden zijn veiliger. KM1 en Kiss kwamen rond 2006 allebei met een Baureihe 94 op de markt, is dat toeval of niet... Is hier wat met elkaar afgesproken? Een feit is wel dat deze twee modellen uit twee verschillende oorden kwamen dus er was geen sprake van gedeelde productie om kosten te besparen.
De Baureihe 50 is inmiddels al door vele producenten geproduceerd. Dat snap ik niet, ondanks dat ik weet dat het een populaire lok is.
Wat is er toch aan de hand vraag ik me dan wel eens af...

Vriendelijke groeten,

Arnold
Liefhebber van vroege DRG (1923-1928), rijd materieel met Hübner Finescale rail/wiel-norm

Havoc

CiteerDe Baureihe 50 is inmiddels al door vele producenten geproduceerd. Dat snap ik niet, ondanks dat ik weet dat het een populaire lok is.
Wat is er toch aan de hand vraag ik me dan wel eens af...

Denk dat je je vraag reeds zelf beantwoord hebt: het zijn populaire locs. Kijk als een fabrikant iets wil maken dan hoort hij eerst eens rond wat mensen willen. Als dan de overgrote meerderheid hetzelfde roept is de keuze snel gemaakt. Als natuurlijk 2 fabrikanten op hetzelfde moment rondkijken wat de publieke opinie wil komen ze tot hetzelfde resultaat. Omdat geen van die fabrikanten in elkaars kaarten wil laten kijken beginnen ze eraan in het geheim. En als het dan later uitkomt dan er 2 met hetzelfde bezig zijn is het te laat.

Trouwens, waarom zouden ze een minder populaire loc maken? Om ermee te blijven zitten?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

1op32

Dit is een bekend verhaal, de BR44 werd bijna gelijktijdig door zoawel Märklin, Kiss als KM1 op de markt gebracht, idem voor de BR94.
Ook de Kittel van Fine Models en Kiss recent.
Het is ergens zonde maar onvermijdelijk denk ik, we kunnen niet verlangen dat fabrikanten zeg maar concurenten afspraken maken rond wat ze al dan niet gaan uitbrengen, elkeen wil graag de populaire modellen op de markt gooien en een graantje meepikken...
 
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

Arnold S1

Beste forumleden,

Ik mag dan wel mopperen betreffend de aankondigingen van KM-1 en Spur 1 Werkstatt, maar nu er meer details naar buiten komen begin ik toch wel vlinders in de buik te krijgen voor de Br 55.25 van Rainer Hermann  ;). De nieuwe lok Br 55.25 (G8.1) van Spur 1 Werkstatt moest slechts nog aan één voorwaarde voldoen, namelijk of dit model met finescale wielen geleverd kan worden, dat schijnt nu zo te zijn (voor een extra € 160,--) en ik ben nu 'om'. Daarom vrees ik dat het doelgerichte sparen van zuurverdiende centjes snel zal moeten beginnen. :D

Op de site van Spur 1 Werkstatt is deze lok in vele uitvoeringen verkrijgbaar, o.a. een Franse en een Oostenrijkse uitvoering. In Nederland hebben kort na de Tweede Wereldoorlog 49 van deze lokomotieven als NS serie 4100 rondgereden. In het geval dat men deze versie zou willen zou overwogen kunnen worden om er een aan te schaffen en met een eenvoudige aanpassing geschikt te maken voor de Nederlandsche Spoorwegen. (Nummer doorstrepen en een het NS nummer erboven plakken 8))

Naar ik dacht hebben deze machines ook in België bij de SNCB in groene uitdossing gereden, is het niet? Kan iemand daarover meer vertellen?
Wellicht overweegt Rainer Hermann ook een Belgische versie uit te brengen als daar genoeg vraag naar is... (idee?!) ::)

Vriendelijke groeten,

Arnold
Liefhebber van vroege DRG (1923-1928), rijd materieel met Hübner Finescale rail/wiel-norm

1op32

Dirky,
dit was de reeks 81 (G8.1)  in België als men een groen-zwart Belgisch Model zou uitbrengen dan heb ik ook wel interesse !
Hou ons aub op de hoogte !
Groeten,
Geert
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

Arnold S1

Beste Geert en andere forumleden,

(Ik heet Arnold geen Dirky  ;))
Ik geef graag tips hoor, maar als er een aantal geïnteresseerden zijn in een Belgische serie 81 van Spur 1 Werkstatt dan hoef ik dat als Amsterdammer toch niet vanuit Nederland te regelen, dat kunnen jullie toch veel beter zelf doen?
Ik zou zeggen: Belgische geïnteresseerden in de serie 81 spoor 1 verenigt U! Organiseer hier eens een poll bijvoorbeeld, vraag eens aan Uw andere spoor 1 vrienden, ik noem maar wat. Als er een handjevol geïnteresseerden zijn, zou ik als ik jullie was 'en bloque' naar Rainer Herrmann stappen met de wens om een Belgische serie 81 (ex. Pr. G8.1).
Je hebt best kans dat Rainer Herrmann zich daarvoor wil inzetten!

Vriendelijke groeten,

Arnold
Liefhebber van vroege DRG (1923-1928), rijd materieel met Hübner Finescale rail/wiel-norm

1op32

Arnold,
mijn excuses voor de naamsverwisseling  :-[ !
bedankt voor de tip
Geert
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is