Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Seinhuis van Mortsel

Gestart door dverkade, 26 augustus 2013, 19:03:55 PM

dverkade

Hallo,

Enige tijd geleden heb ik via Marktplaats een model gekocht van het seinhuis van Mortsel. Ik heb een aantal afbeeldingen van het model op mijn website geplaatst: http://www.zilverdam.nl/zilverdam-post-t/

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die nog foto's hebben van het oorspronkelijke seinhuis. Ik heb op internet gezocht, maar ben helaas niets tegen gekomen.

Alvast bedankt!

Danny

marc goovaerts

Het is in ieder geval een heel mooi model. Hier op het forum zitten er wel wat mensen uit de omgeving van Mortsel.
Ik ben ook benieuwd.

Kautenbach

erg mooi model, is dat een zelfbouwproject, of een kleinserie fabrikant geweest

evan

Ik geloof dat dit aan de vertakking stond achter het vliegveld van Deurne.  Daar passeren verschillende lijnen.  Ik zoek morgen de naam op in m'n SSP plannen.

We zoeken dus even voort ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

dverkade

Citaat van: Kautenbach op 26 augustus 2013, 19:30:09 PM
erg mooi model, is dat een zelfbouwproject, of een kleinserie fabrikant geweest

Het is een zelfbouw project, maar niet van mij. Ik heb het model gekocht via Marktplaats en vond het mooi passen op mijn Nederlandse baan.

bellejt

in MSM 13 staat er een reportage over.Blz 68 volgens de index.

evan

Ondertussen even gezocht...

https://maps.google.be/maps?q=mortsel+krijgsbaan&hl=nl&ll=51.175792,4.46547&spn=0.021363,0.033603&sll=51.179363,4.467831&sspn=0.00534,0.012488&t=h&hnear=Krijgsbaan,+2640+Mortsel&z=15

Aan de krijgsbaan is een weggetje dat naar een site gaat tussen de spoorlijnen.  Ik herinner me er een hoger seinhuis zoals je model.  Er is nog een hoop puin te zien waar voeger het bewuste seinhuis stond.

Morgen zoek ik de naam van de details en dan kan je meer gericht zoeken...
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Mattias

Niet de meest scherpe foto, maar goed..  ;)

Klik hier
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

evan

We geraken er...

de naam is vertakking Drabstraat en vroeger was er een halteplaats "Krijgsbaan"

Knappe foto Mattias :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

dverkade

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties, leuk om te zien dat er zelfs een foto te voorschijn komt! Evan, alvast bedankt voor de moeite voor  het opzoeken! Ik ben benieuwd wat voor een informatie je naar boven kunt halen.

Danny

OMC

Blok 10 Mortsel, altijd al een intrigerend verhaal gevonden. Gesloten in 1997 door de indienstname van de gloednieuwe EBP-post Antwerpen-Berchem die ook meteen het seinhuis van Mortsel-Centraal op L27 buiten dienst stelde. Blok 10 bediende ooit 14 wissels in een destijds druk bereden gebied. Typisch voor deze blok was dat hij enkel toegankelijk was via een landbouwpad voor landbouwtuintjes langs de kant van de Drabstraat, men moest ook lijn 27 tussen Y Drabstraat en Y Liersesteenweg oversteken via een vrij steile trap die bestond uit betonnen blokken. Mogelijk zijn de restanten van die trap nog aanwezig, al kan het zijn dat men bij de redelijk snelle afbraak van blok 10 meteen de hele zaak naar de geschiedenis heeft geholpen. Wat ik nog weet van een gesprek tussen mijn vader en de toenmalige onderstationchef van Antwerpen-Berchem (we zeggen en schrijven 1998) was dat het soms kon spoken in Blok 10, windkracht 5 deed het gebouw leven en 30°C maakte er een sauna van. Enkele jaren geleden heb ik over de geschiedenis van die streek en de Fortenlijn veel onderzoek gedaan op het internet en ik heb van Blok 10 2 interessante foto's gevonden:


Foto van het bedieningspaneel uit 1996 (foto niet van mij!)


Foto genomen, ook in 1996, vanop het dienstpad gezien richting Antwerpen tussen Y Drabstraat en Y Liersesteenweg (in de rug). (foto niet van mij!)


Zelfgemaakte schets van hoe ik mij de toestand herinnerde, de rode lijnen linksonder is de landbouwweg waar ik het eerder over had. Qua sporenverloop is er tegenover 1997 niets gewijzigd maar de seinconfiguratie werd ondertussen al wel 2x aangepast in het hierboven beschreven gebied, vooral de intrede van meer tegenspoorseinen, TBL 1+ en kleinere seinsecties is de voorbije jaren geïntroduceerd om te voldoen aan de modernere behoeftes van het spoorverkeer.

Hopelijk heb je hier wat aan?
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

Mattias

Bij de laatste schets moet de spoorlijn aan Y.Drabstraat L27 zijn, als ik mij nie vergis.. :-)
Heb er genoeg gereden, met die verdomde omnibussen... :-/
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

OMC

Citaat van: Mattias op 27 augustus 2013, 08:11:02 AM
Bij de laatste schets moet de spoorlijn aan Y.Drabstraat L27 zijn, als ik mij nie vergis.. :-)
Heb er genoeg gereden, met die verdomde omnibussen... :-/

Ja klopt, zag het ook net. Lijnaanduiding moest na de Y Drabstraat richting Lier staan. Trouwens, gereden of voor het sein stilgestaan?  ;)
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

Mattias

Beide.. :-p En de fotografen stonden altijd aan L27A, in plaats van L27..  :'(
Gelukkig ooit 1 fotograaf gezien..  ;)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

OMC

Citaat van: Mattias op 27 augustus 2013, 15:03:46 PM
Beide.. :-p En de fotografen stonden altijd aan L27A, in plaats van L27..  :'(
Gelukkig ooit 1 fotograaf gezien..  ;)

Toch 1 fotograaf gezien?  ;D
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be