Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Simulatie Dag&Nacht verlichting op een treinbaan

Gestart door philippe_007, 24 augustus 2013, 13:09:32 PM

philippe_007

Dan zal ik deze oplossing mss moeten overwegen, ik gebruik sowieso al een arduino voor een stuk scenery.
Bedankt voor de tip Valentijn.

dani

Citaat van: philippe_007 op 28 augustus 2013, 17:18:45 PM
waarom het warm water uitvinden als het al bestaat. Nu hoor ik het u al schrijven, voor de uitdaging ;-)
Zo iets zou ik niet eens DURVEN schrijven, mijn beste man :-) :-) :-)
Maar ik zou het wel in m'n binnenste denken :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007


treinbeginner

#18
Hallo  Philippe

ik heb dit nog gevonden van uhlenbrock
http://www.anw-modeltreinen.nl/uhlenbrock/productinfo/pi_uh28000.htm

IntelliLight - Basis Unit - 60 cm
artikelnummer: UH28000    € 200.95    
Uitbreidingsset - Wit - 60 cm
artikelnummer: UH28010    € 178.95
Uitbreidingsset - Gekleurd - 60 cm
artikelnummer: UH28020    € 219.95
Uitbreidingsset - Geluid en Flits - 2 x 20 cm
artikelnummer: UH28110    € 210.95    
Uitbreidingsset voor lengte-aanpassingen - 3 x 20 cm
artikelnummer: UH28150    € 63.95    

Geluk dat ik de n-l-s meegebracht heb van Houten 99,00€.Veel voordeliger.Als ik de optelsom maak.
Nu de ledstrips aanbrengen want maar deze waren zijn reeds besteld , wit en RGb samen 20€ voor 5m

Groeten
Marc
 

philippe_007

Marc,
bedankt voor de info, NLS is inderdaad een goedkopere oplossing. Maar ik ga eerst even met de Arduino proberen (heb er toch enkele liggen) en als dit niet lukt of bevredigend is dan zal het de NLS worden.
Philippe

janieburton

Even terzijde.

Bestaan er geen electronische dimmers met een timer functie?

Voor de overgang tussen dag en nacht, de schemering heeft men dan geen rood nodig?

En voor de nacht geen "Black lights"?



 

Gerolf

Black light heeft weinig met nachtverlichting te maken, tenzij je "special effects" wil.
Rood is normaalgesproken aanwezig in een RGB-lichtstrip  ;)  ;D
... en de timer is aanwezig in dergelijke automatische regelaars.

Persoonlijk zou ik zo'n sturing zelf fabriceren - heb ik trouwens gedaan voor mijn kermisje  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

philippe_007

Gerolf,
inderdaad ook mijn idee,
mijn probleem is dat k niet zoveel heb gegeten van elektronica.
Printplaatje maken en de nodige componenten solderen lukt wel, maar zelf een schema uit de mouw schudden is juist een stap te ver.
Als er iemand een schema heeft en ter beschikking wilt stellen, of ergens een link heeft, dit is steeds welkom.


janieburton

Citaat van: Gerolf op 09 september 2013, 09:36:33 AM
Black light heeft weinig met nachtverlichting te maken, tenzij je "special effects" wil.
Rood is normaalgesproken aanwezig in een RGB-lichtstrip  ;)  ;D
... en de timer is aanwezig in dergelijke automatische regelaars.

Persoonlijk zou ik zo'n sturing zelf fabriceren - heb ik trouwens gedaan voor mijn kermisje  ;)

In de jaren 70 had ik mijn baan uitgerust met vele lampjes en bijna alle rijtuigen hadden verlichting maar als men in de pikdonker zit ziet men enkel iets dat verlicht is met lampjes en de rest waar geen lampjes staan of binnenverlichting in zit, ziet men niet. Nu en dat is persoonlijk, vond ik dat na een tijdje niet echt leuk.

Nu met en black light kan men nacht simuleren en toch niet de gehele kamer in complete duisternis hullen.

Een ideetje:

Een andere optie zou mischien kunnen zijn(valt misschien duurder uit) en dat is om een " Nuit Americaine" te creëren met speciale blauw filters over spots of TL lampen te plaatsen.
 

Gerolf

Een blacklight is een UV lamp, die (vroeger toch) veel in discotheken werd gebruikt om witte voorwerpen (kleding, ...) op te doen lichten.
Wat jij bedoelt om een "nachtverlichting" te creëren (geen pikkedonker, maar nachtelijke sfeer) is een zachte blauwe verlichting. RGB met alleen maar (en weinig) blauw in dit geval.
Schemering kan dan naar rood gaan, en dan via geel naar daglicht.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janieburton

Citaat van: Gerolf op 09 september 2013, 21:36:56 PM
Een blacklight is een UV lamp, die (vroeger toch) veel in discotheken werd gebruikt om witte voorwerpen (kleding, ...) op te doen lichten.
Wat jij bedoelt om een "nachtverlichting" te creëren (geen pikkedonker, maar nachtelijke sfeer) is een zachte blauwe verlichting. RGB met alleen maar (en weinig) blauw in dit geval.
Schemering kan dan naar rood gaan, en dan via geel naar daglicht.

Een Nuit Americaine met blauw filter of blauwe lampen.

Blijkbaar gebruikt MWL ook blauw licht:



Want er is veel blauw licht te zien
 

renstimpie


philippe_007

inderdaad Tim, maar ik vind dit te duur.
met een arduino en enkele weerstanden bek om je het zelfde, dit voor 1/3 van de prijs

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

janieburton