Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Simulatie Dag&Nacht verlichting op een treinbaan

Gestart door philippe_007, 24 augustus 2013, 13:09:32 PM

philippe_007

Vrienden,

ik ben al even aan het uitkijken voor een module om dag/nacht verlichting te simuleren op mijn treinbaan.
Heeft iemand een idee welke de verschillende systemen zijn die bestaan en waar deze te koop zijn (liefst met ledverlichting)?

Alvast bedankt voor de info,
Philippe

TBCédric

Philippe, denk eens aan de lichtbakken van eperon D'or?
led verlichting en een naturel light simulator.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

philippe_007

vind deze oplossing wa duur, 100€ enkel voor de printplaat...
Er moeten goedkopere oplossingen zijn.

doomslu

Ik lees even een stukje voor uit de nieuwsrubriek van MSM 128.
Aan niemand doorvertellen hé.  ;)

Natural Light Simulator
NLS, de Natural Light Simulator, een eenvoudige module die op de modelbaan autonoom kan werken. De dag- en nachtsimulatie werkt enkel met LED-strips. Verder is er ook mogelijkheid om straatverlichting aan te sluiten, naast verlichting voor huizen en gebouwen. Verschillende programma's zijn instelbaar, zodat ieder naar eigen idee de treinbaan kan verlichten. Voor meer informatie betreffende dit product kan je terecht op www.n-l-s.tk.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

OlivierV

Zou zoiets niet gaan met een timer?

Maar dan lijkt het mij handig de straatverlichting ook aan te sluiten op de timer van de dag/nacht simulatie.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

#5
ik heb de laatste tijd een "misvorming" gekregen ivm sturingen en electronica.

Ik zat te denken in volgende richting :

1 strip  witte LEDs   (lengte naar keuze)
1 strip  R-G-B  LEDs  (idem)

Een Arduino, PIC of andere controller die kan "tellen"  m.a.w. met een inwendig klokje.

4  PWM kanalen van de controller gebruiken om de helderheid van  WIT - Rood - Groen - Blauw   te regelen
Elk kanaal een flinks MOSfet trap geven om de LED strips te sturen

Programmaatje schrijven dat de overgangen van wit naar donker  maakt door de PWM trappen te dimmen of helderder te maken en dat een interne cyclus heeft van  X  minuten  (naarglang je eigen zin) .  moet zeker doenbaar zijn met minimale kost

Bijkomende uitgangen van de controller kan je dan ook gebruiken (ook emt vermogenstrapjes) om de straatverlichting, huisjes en dergelijke te laten mee oplichten of zelfs "random" te laten aan en uit gaan tijdens de nacht.   Een "leuk meegenomen" mogelijjkheid.


Het moeilijkste aan het hele ding is dat je moet experimenteren met de helderheid van de 4 licht componenten voor de overgangen correct te hebben.
En ah ja, je ruimte moet duister genoeg zijn.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bumper

Dani,
Is dit nog simpele elektronica?
Indien ja, dan ga ik stoppen denk ik.
Ludo.
 

dani

#7
Ludo,

Met "simpele electronica " bedoel ik dat je geen ingewikkelde schema's moet ontwerpen.  Je hebt enkel de controller  (ready made boardje) nodig en een zelfgemaakt printje met de mosfets.   Elk van die mosfets heeft een paar weerstandjes en een diode nodig.  meer niet.    De hele PWM sturing is ingebakken en in de controller en kan je dus via je programma aansturen.

Het programmere is wat anders uiteraard.    Dat bedoelde ik dus  met "simpel"...

ALs ik trouwens kijk naar de foto van dat printje uit de link van Luc dan zie ik exact dat...

- een controller chip
- een paar power transistoren (mosfets ?)
- enkele weerstandjes
-..; en een paar relaisjes
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bumper

Dani,
Ik zou hier graag verder willen op ingaan. Gewoon als informatie, maar dat valt dan waarschijnlijk buiten de inhoud van dit draadje? Dus toch maar proberen.
De controller waarover sprake is een IC veronderstel ik met een aantal pootjes dat op een print gesoldeerd wordt. Gewoon te kopen in de handel. Dan heb je nog een PC nodig, ook gewoon te kopen in de handel. Verder heb je ook nog een programmeertaal nodig, ook gewoon te kopen in de handel veronderstel ik. Dus moet je enkel die programmeertaal leren gebruiken om een programma in elkaar te steken dat het IC laat uitvoeren wat je wil bereiken.
Maar hoe krijg je dan dat programma in de controller? Als je dit leest denk je waarschijnlijk "Hij verstaat er niets van" en gelijk heb je. Een volledige uitleg zal waarschijnlijk te ver gaan, maar wat info waar ik dummy informatie kan vinden over dit systeem is ook welkom.

Dank en groeten.
Ludo.
 

Huugooke

Citaat van: OlivierV op 24 augustus 2013, 15:42:29 PM
Zou zoiets niet gaan met een timer?

Maar dan lijkt het mij handig de straatverlichting ook aan te sluiten op de timer van de dag/nacht simulatie.
Het soort programma-timer om in een stopcontact te steken kan je voor een appel en een ei vinden.
Als je de verlichting op een aparte transfo hebt staan is er toch geen enkel probleem.
Die dingen zijn zo goedkoop dat je er zelfs een aantal zou kunnen gebruiken, om je straatverlichting in blokken te laten aan- en uitgaan, zoals in 't echt!

Huugooke

@ bumper: buiten de Arduino is er ook de Raspberry Pi, dit zijn stand-alone computers, die in je hand passen. Net zoals een "grote" kan je er een keyboard, muis en monitor op aansluiten om te programmeren. Het OS staat op een SD-kaart. Op het net zijn er een hoop gebruikersfora waar je terecht kunt. Zo 'n ding kost 40 euro.

dani

@Ludo :  als je als controller een Arduino neemt, die heeft een heel eigen "Development kit" dus alle software en drivers die je nodig hebt helemaal gratis te downloaden en gebruiken.  Het is een "open source " platform.   Om de software die je schrijft op de chip te krijgen heb je een programmer boardje nodig, dat kost enkele eurootjes of kan je soms zelf maken.   Dan ga je je controller daar op pluggen, aan de USB van de pc koppelen, programma laden en klaar voor opbouw van de uiteindelijke print.

Ik kan daar uren over vertellen, denk ik ... het is één van mijn stokpaardjes :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

treinbeginner

Hallo

volg even de dag /nacht systemen, daar ik dit ook zit te overwegen voor mijn baan.
Zo te lezen in de handleiding van de N-L-S, zit er reeds een schakeling in om huisjes en straatverlichting te schakelen.
Zaterdag is een module in mijn bezit, heb er een gereserveerd voor Houten.  ;D

Marc
 

philippe_007

 @Luc,
bedankt voor de info (ondertussen al wat MSM128 ontsluierd ;-) )
@Dani,
ik had eerst ook overwogen om het eventueel via een Arduino te besturen, maar waarom het warm water uitvinden als het al bestaat. Nu hoor ik het u al schrijven, voor de uitdaging ;-)

Valentijn

Ik ben hier ook wat mee aan het prutsen. :)
Het Arduino platform is makkelijk te programmeren al is enige ervaring altijd een pluspunt.
Op Google zijn er verschillende voorbeelden te vinden.

Valentijn
Groeten Valentijn - Loskaai - Okegem - Innes Mill - Luxor Sugarcane Valley - Cubana