Sluitlicht schakelen

Gestart door ERVIN, 24 augustus 2013, 11:41:31 AM

ERVIN

Om mijn zware keteltrein te trekken rijdt de Piko Reeks 28 altijd in tractie ( 2833 - 2816) , via koploper kan ik mijn tweede loc laten rijden zonder dat zijn lichten branden , maar mijn eerste loc zijn sluitlichten reflecteren op het witte front van de tweede loc , weet er iemand hoe ik de sluitlichten kan schakelen van mijn eerste loc ??
Hopelijk is dat niet té moeilijk , want ik ben echt niet goed in deze materie.  :-[

Hier zie je wat ik bedoel.


Jurgen

Ik veronderstel dat je gaat moeten bricoleren op de print van je loc en decoder. Maar net als jij heb ik er verder ook geen verstand van.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

argilla

Ik ben niet echt thuis in dubbeltractie maar ik veronderstel dat de sluitlichten op de tweede loc moeten branden en niet op de eerste ? ? Zo heb ik er toch al zien rijden.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Peter

Heeft Brelec geen nieuwe prints uitgebracht waarmee de verschillende mogelijkheden schakelbaar zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

OMC

Citaat van: argilla op 24 augustus 2013, 12:06:03 PM
Ik ben niet echt thuis in dubbeltractie maar ik veronderstel dat de sluitlichten op de tweede loc moeten branden en niet op de eerste ? ? Zo heb ik er toch al zien rijden.

Op de tweede loc branden ook geen sluitlichten, tenzij er geen sleep achter de 2e loc hangt. Het gebeurt al wel eens dat een machinist zijn lichten achteraan vergeet te doven en dan krijg je ofwel rode lichten ofwel branden de witte rangeerlichten nog.
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

Klaas Zondervan

Ik denk dat eerst de vraag beter geformuleerd moet worden.
Is het probleem dat de locs inwendig anders geschakeld zijn, of zit het probleem erin dat Koploper wel op de ene loc, maar niet op de andere het sluitlicht uit zet?

B_Modelbouw

#6
Kleine aanpassing op je loc decoder door de 3de en 4de functie-uitgang te benutten ...
Splits zo de lichten aan beide kanten op, en je kunt ze naar eigen keuze benutten.

Nu heb je slecht één mogelijkheid ... Licht aan en afhankelijk van je rijrichting brand
de Front Wit en achter Rood.

Aansluitingen decoder Nu:
- Wit   =  Wit Front/Rood Achter
- Geel =  Wit Achter/Rood Front

Mogelijk aan te passen in:
- Wit   =  Wit Front
- Geel =  Rood Front
- Groen =  Wit Achter
- Paars =  Rood Achter

-> Dan even op het programmeerspoor en enkele parameters wijzigen in de decoder ... Klaar

-> Waarom dit nog niet standaard op de locs is voorzien, blijft een vraagteken.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


bellejt

als ze in dezelfde richting rijden hoef je enkel maar de sluitlichten van 1 zijde aan een andere uitgang van de decoder te koppelen zodat je ze apart kan schakelen.Desnoods via mapping.

B_Modelbouw

Citaat van: bellejt op 24 augustus 2013, 12:34:05 PM
als ze in dezelfde richting rijden hoef je enkel maar de sluitlichten van 1 zijde aan een andere uitgang van de decoder te koppelen zodat je ze apart kan schakelen.Desnoods via mapping.

En dan rij je in de andere richting en de witte lichten tussen de twee locs gaan aan ...
Als je de loc toch moet openen om de draad op de print te verplaatsen van de ene naar de andere uitgang, kun je evengoed de tweede uitgang ook benutten...
(enkel via decoder instellingen ga je er niet komen)
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


ERVIN

@Klaas , bedoeling is dus gewoon dat ik de sluitlichten zelf kan aan en uit zetten van mijn eerste loc.
Bedankt voor de feedback mannen , ik ga het eens bekijken. ;)

Klaas Zondervan

Citaat van: ERVIN op 24 augustus 2013, 12:53:06 PM
@Klaas , bedoeling is dus gewoon dat ik de sluitlichten zelf kan aan en uit zetten van mijn eerste loc.
Ja, dat snap ik, maar de vraag was: zit het probleem in de loc, of in Koploper?

bellejt

voor voorbeeldje en meer info aangaande de ombouw ga eens naar .
Zo doe ik het ook met een BR 185 CFL.De locs zijn intern nagenoeg gelijk.

B_Modelbouw

Naar .   ??????


Als je de loc hebt geopend zie je de basisprint waar je de decoder inplugt, origineel zie je dat aan beide kanten een soldeerstrip zit waar zowel links als rechts van die print de led printen zijn aangesloten.
Om de Rode led schakelbaar te maken dien je de gele draad aan de rechter kant (gezien zodat de tekst op de print leesbaar is links plek is voor de luidspreker en rechts voor de loc decoder) te verwijderen,
en aan te sluiten aan de linker kant op de 3de decoder uitgang.

Tellen we van boven naar beneden;
1) Zwart
2)
3)
4) blauw
5) geel
6) wit
7) GELE Draad van Rechtse ledstrip hierop aansluiten (uitgang 3)  !!!!
8)
9)
10) Rood   
11)
   
Wil je ook het witte licht rechts schakelbaar ... maak de witte draad rechts op de print los en sluit deze via een weerstand aan op de paarse draad van je decoder.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Peter

Onderstaande firma heeft voor veel loks vervangplatines, met alle mogelijkheden qua verlichting
Inbouwen is een fluitje van een cent

http://www.epocheiii.de/42651/home.html
Met vriendelijke groeten
Peter

Jurgen

Citaat van: Klaas Zondervan op 24 augustus 2013, 12:55:27 PM
Citaat van: ERVIN op 24 augustus 2013, 12:53:06 PM
@Klaas , bedoeling is dus gewoon dat ik de sluitlichten zelf kan aan en uit zetten van mijn eerste loc.
Ja, dat snap ik, maar de vraag was: zit het probleem in de loc, of in Koploper?

Sluitlichten zijn bij de Piko loc gewoon niet onafhankelijk schakelbaar van de frontlichten. Als je de frontlichten aanzet gaan dus automatisch ook de sluitlichten aan. Koploper kan daar dus niets aan verhelpen, enkel een technische ingreep kan dit mogelijk maken.

Ik veronderstel dat dit een antwoord is op je vraag.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.