Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Sluitlicht schakelen

Gestart door ERVIN, 24 augustus 2013, 11:41:31 AM

Klaas Zondervan

Citaat van: Jurgen op 24 augustus 2013, 16:45:13 PM
Ik veronderstel dat dit een antwoord is op je vraag.  ;)
Nee, dat is nog steeds geen antwoord op de vraag. Want waarom werkt het bij die andere loc dan wel?

bellejt

zoals gezegt kan je de bij de originele locs de sluitlichten NIET apart schakelen zonder ombouw in de loc.Ik vermoed dat bij de 2de loc in tractie gewoon geen lichten branden nu..Zoals ik en iemand anders al zij kan je ofwel de simpele methode via F1 en F2 (AUX1/2) gebruiken of uitgebreid met AUX3/4.
Ik heb de BR185 gewoon omgebouwd met frontlichten gewoon op de lichtuitgangen en sluitlichten op AUX1 en AUX2.Dan gewoon AUX1/2 mappen naar F1 en F2 en ze branden apart en richtingsafhankelijk.
Dit heeft gewoon niks met koploper te maken maar met een fysische opbouw in de loc.In koploper kan je dan je locs als dubbeltracrie programmeren en de functietoetsen toewijzen die moet aan staan en uitstaan.

Jurgen

Citaat van: Klaas Zondervan op 24 augustus 2013, 18:45:17 PM
Citaat van: Jurgen op 24 augustus 2013, 16:45:13 PM
Ik veronderstel dat dit een antwoord is op je vraag.  ;)
Nee, dat is nog steeds geen antwoord op de vraag. Want waarom werkt het bij die andere loc dan wel?

Omdat de lichtfunctie bij de tweede loc niet ingeschakeld is en bij de eerste loc wel. En vermits je met de lichtfunctie zowel front- als sluitlicht tegelijk schakelt (het gaat niet anders) brandt bij de ene loc front- en sluitlicht en bij de andere dus niks.


Omdat de locs uitgerust zijn met een simpele decoder kan het sluitsein niet onafhankelijk geschakeld worden van het frontlicht. Koploper kan dus wel het volledige licht (front- en sluitlicht) van de ene loc laten branden en dat van de andere niet. Alleen het frontsein bij de ene loc en niets bij de andere loc is niet mogelijk omwille van de eenvoudige decoder in de loc.

Op een andere manier dan dit kan ik het niet uitleggen, ik hoop dus dat je het begrijpt.  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Klaas Zondervan

Jurgen, intussen snap ik het. Maar door de formulering van de oorspronkelijke vraag werd ik op het verkeerde been gezet.

railman56

in MSM 108 staat een artikel: upgrade van de verlichting van de piko NMBS 2813"
misschien nuttig? maar voor een leek misschien dan weer te moeilijk?
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

ERVIN

Merci mannen , hier kan ik mee verder denk ik , gaan we één dezer dagen eens proberen.  ;)