Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

klimspiraal minimum straal

Gestart door The Railwarrior, 22 augustus 2013, 14:25:10 PM

B_Modelbouw

Maar je blijft op je baan met bochten zitten ... Dus zul je hier die diameter toch moeten blijven hanteren, ongeacht of je daalt in rechte lijn of cirkelvormig.
Het rasterwerk dat je bij mij ziet is 40cm ... 3 rasters voor het spiraal is dus 120cm.

Jou bedoeling is dat je een baan volgen het hondenbeen principe wil maken ... Hiervoor kun je aan de twee einden van je baan een klimspiraal voorzien en
de breedte van 120cm aanhouden (diameter spiraal), naar de midden toe versmallen tot de breedte van je schaduwstation ...

Tracht morgen hiervan een tekening te maken ter verduidelijking ...
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


The Railwarrior

Klopt maar binnen dat princiepe verlies ik aan elke kant 120cm dus 240cm in totaal. Bijgevolg blijft er van 6m nog 3m60 over
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

OlivierV

Citaat van: The Railwarrior op 25 augustus 2013, 23:20:34 PM
Klopt maar binnen dat princiepe verlies ik aan elke kant 120cm dus 240cm in totaal. Bijgevolg blijft er van 6m nog 3m60 over
Neen, je verliest aan elke kant een 80 cm (straal is 60cm + nog wat marge), dus blijft er nog 4,4m over, en daar kan je wel wat mee.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

janieburton

Vraagje, gebruik men beter flexibele rails of gaat men voor sectionele gebogen rails?

Ik heb minimum 120cmx 120cm beschikbaar en eventueel maximum 150cmx150cm.

Wat is de minimum afstand in de klimsiraal tussen de 2 sporen zodat rijtuigen op schaal 1/87ste elkaar niet kunnen raken? 6,5 cm?

Nu heb bij verschillende merken gekeken en bij Peco is het maximum R3, maar dat is niet dezelfde R3 als bij Piko of R4 bij Piko is ook niet hetzelfde als R4 bij Fleischmann, maar blijkbaar is er geen R5 of R6(of ik moet er hebben overgezien)

Der is nog werk aan de winkel voor MOROP om de boog stralen van deverschillende merken te harmoniseren
 

OlivierV

Bij ons op de club liggen de sporen in de spiralen gelegd met flexrail. Dat is pech code 100, hoe je het doet is een beetje eigen voorkeur.

De normale hart op hart afstand van rails. Bij HO is 6 cm maar met kortere bogen moet je meer plaats voorzien voor je lange rijtuigen. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

#35
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

The Railwarrior

Citaat van: B_Modelbouw op 24 augustus 2013, 11:49:13 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 24 augustus 2013, 10:09:18 AM
Citaat van: B_Modelbouw op 24 augustus 2013, 09:07:31 AM
Als richtlijn voor de straal van het klimspiraal gebruik ik mijn eigen trukje;
Zet je treinsamenstelling bovenaan je spiraal zonder loc en laat gewoon naar beneden bollen,
Deze methode heeft wel een nadeel: je moet de spiraal eerst bouwen. En als die niet goed blijkt te zijn kun je overnieuw beginnen.

@Klaas Zondervan;  Nadeel ??? ...
Voor je effectief begint met platen verzagen en draadstangen, nooit eerst je spoorplan uitgelegd ?
De rails leggen en onder vullen met houtenblokjes, kartonnen doosjes zelfs legoblokken, etc. ... Ik zie geen probleem voor een test.

Twee klimspiralen op 6m en je zorgen maken of je voldoende lengte hebt voor je opstelsporen ?
Op 4m breedte heb ik er ook twee op elkaar liggen en door slim met bogen en posities van wissels om te gaan heb ik toch nog een
behoorlijke lengte.

 
> Zicht op het onderste schaduwstation, vooraan de opbouw van het tweede klimspiraal

Wat me opvalt is dat je bocht in je schaduwstation op de binnenbaan een veel kleinere straal is dan op je buitenbaan. Lijkt mss een logisch en oorzakelijk verband maar mijn punt is dat de trein toch ook door een boog kan rijden met een kleinere straal of ga ik weer te kort door de bocht? :-p
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Klaas Zondervan

Citaat van: B_Modelbouw op 24 augustus 2013, 11:49:13 AM
Voor je effectief begint met platen verzagen en draadstangen, nooit eerst je spoorplan uitgelegd ?
De rails leggen en onder vullen met houtenblokjes, kartonnen doosjes zelfs legoblokken, etc. ... Ik zie geen probleem voor een test.
Nou, ik zie dat probleem wel. Ik werk nl. altijd met flexrail en dan is een test zoals je die beschrijft bijna onmogelijk uit te voeren. En ik leg ook mijn spoorplan niet eerst uit. Veel te lastig, om dezelfde reden.

janieburton

Citaat van: doomslu op 26 augustus 2013, 13:43:38 PM
Norm 112

Dank voor de link.

Vraagje waar zijn de normen in het nederlands te vinden? Kan je de link bezorgen?
 

B_Modelbouw

De normen vind je terug op onze hoofdpagina onder het item normen;
http://www.modelspoormagazine.be/index.php/nl/normen
Er zijn nog wel andere pagina's, op 't internet terug te vinden ... Dus even Googlen.

Inderdaad is de kleinste straal op mijn schaduwstation kleiner dan deze van het klimspiraal,
de reden hierachter is dat er ook losse locs en korte treinstellen als tweetjes, duikbrillen, etc.
rond rijden die gerust door de kleinste straal kunnen rijden. Bij deze de beschikbare ruimte
optimaal benutten.

Flexrails is inderdaad een moeilijker gegeven om even een testbaantje zonder onderplaat
op te bouwen, maar met nageltjes en duimspijkers kom je ook al ver (moeilijk gaat ook ;) ).   
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


PietB

Citaat van: janieburton op 27 augustus 2013, 02:14:20 AM
Vraagje waar zijn de normen in het nederlands te vinden? Kan je de link bezorgen?
http://www.modelbaan.ath.cx/ -> Documenten -> Diverse info -> NEM normen
Bedoel je die?

grt Piet.

eve

Citaat van: janieburton op 26 augustus 2013, 12:22:16 PM
Vraagje, gebruik men beter flexibele rails of gaat men voor sectionele gebogen rails?

Ik heb minimum 120cmx 120cm beschikbaar en eventueel maximum 150cmx150cm.

Wat is de minimum afstand in de klimsiraal tussen de 2 sporen zodat rijtuigen op schaal 1/87ste elkaar niet kunnen raken? 6,5 cm?

Nu heb bij verschillende merken gekeken en bij Peco is het maximum R3, maar dat is niet dezelfde R3 als bij Piko of R4 bij Piko is ook niet hetzelfde als R4 bij Fleischmann, maar blijkbaar is er geen R5 of R6(of ik moet er hebben overgezien)

Der is nog werk aan de winkel voor MOROP om de boog stralen van deverschillende merken te harmoniseren

Neen.
Als iedere gebruiker nu eens de straal van de bogen en bochten aangaf ipv. de verwarrende R1...Rx.

Erik

B_Modelbouw

Ik maak gebruik van de Fleischmann Profirails ... Hun gebruikte stralen zijn;

- R1 = 356,5mm   //  746mm
- R2 = 420mm      //  873mm
- R3 = 483,5mm  //  1000mm
- R4 = 547mm     //  1127mm

Bijkomend ook de buitendiameter vermeld (belangrijk dat het op je tafel past).
Verder kun je met Flexrails grotere stralen maken ... Hiervan maak ik gebruik in
mijn derde schaduwstation met zeven opstelsporen i.p.v. de vier hierboven.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


eve

Tip : leg de binnenbocht (dalend spoor !) met vaste bogen/bochten bvb 547 mm en daarrond de buitenbocht (stijgend spoor) met flexrails parallel aan de binnenbocht.

Erik

Klaas Zondervan

Citaat van: janieburton op 27 augustus 2013, 02:14:20 AM
Vraagje waar zijn de normen in het nederlands te vinden? Kan je de link bezorgen?
O.a. in de Encyclopedie van Beneluxspoor: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25140.0.html
Maar met de Nederlandse versies moet je altijd oppassen, want die lopen soms hopeloos achter. Vanwege technische ontwikkelingen of gewijzigde inzichten worden de normen aangepast. De enige versie die up-to-date is is de Duitse versie op de website van de Morop. Op die website staan ook de Franse en Engelse vertalingen, maar ook die zijn soms onvolledig of verouderd.