Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

klimspiraal minimum straal

Gestart door The Railwarrior, 22 augustus 2013, 14:25:10 PM

janieburton

 

B_Modelbouw

Zoals Roger zou zeggen;  "Wat jezelf doet, doe je meestal beter" ...

Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


vyncky

da's waar! Mooi werk trouwens!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

janieburton

Citaat van: B_Modelbouw op 23 augustus 2013, 18:17:41 PM
Zoals Roger zou zeggen;  "Wat jezelf doet, doe je meestal beter" ...



Zeer mooi!

Maar ik denk dat ik zo geen resultaat kan bekomen.
 

Mattias

Citaat van: janieburton op 23 augustus 2013, 18:49:01 PM
Maar ik denk dat ik zo geen resultaat kan bekomen.

Tussen denken en doen zit een enorm verschil..

Gewoonweg proberen! :-)
Wordt het uiteindelijk niks, tjah, pech van die 50€ leergeld aan hout en metalen..  ;)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

B_Modelbouw

't Kanneke wegzetten en 't Leerke pakken ... zeiden ze vroeger. Het is een kwestie van doen, niet overtuigd ... Dan doen we 't stap voor stap, hier alvast mijn methode;


-> Aftekenen en uitzagen van het spoortraject


-> Aftekenen, boren en plaatsen van de steunberen


-> Plaatsen van draadstangen en met moeren en rondsels de hoogte instellen (door de draadstangen is afregelen kinderspel)


-> Monteren van de eerder uitgezaagde platen voor de klimspiraal en afregelen van de moeren volgens hellingshoek en vrije ruimte


-> Onderlaag en Rails leggen, waar nodig isolatiestukken en voedingspunten voorzien
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


OlivierV

Citaat van: Mattias op 23 augustus 2013, 18:53:53 PM
Citaat van: janieburton op 23 augustus 2013, 18:49:01 PM
Maar ik denk dat ik zo geen resultaat kan bekomen.

Tussen denken en doen zit een enorm verschil..

Gewoonweg proberen! :-)
Wordt het uiteindelijk niks, tjah, pech van die 50€ leergeld aan hout en metalen..  ;)
Willen is kunnen! ;)

Maar dan moet je het wel zeker willen. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

B_Modelbouw

Uiteindelijk is mijn bouwwijze maar één manier, en zeker niet de eenvoudigste ...

Als richtlijn voor de straal van het klimspiraal gebruik ik mijn eigen trukje;
Zet je treinsamenstelling bovenaan je spiraal zonder loc en laat gewoon naar beneden bollen,
als dat gebeurt zonder dat de wagens ergens halfweg stilvallen, of uit de bocht lopen is 't goed ...

Vandaar neem nooit te kleine stralen, ook al wil je beperken in ruimte ... 't alternatief om de
helling ovaal te maken is hierin maar een lapje op de wonde.

Ikzelf rij met lange treinsamenstellingen en dan is 't zeker van belang dat alles soepel verloopt,
de wrijving die ontstaat moet de loc nu eenmaal overwinnen om terug boven te geraken.

Een andere tip ... rij rustig door je spiraal, de trein is toch niet meer zichtbaar op de baan en
moet niet onmiddellijk terug zichtbaar zijn (wordt afgeleid naar schaduwstation), dus waarom
snel en ongecontroleerd door de bochten scheuren (weten van de fysica - Middelpuntvliedende kracht).

Bereikbaarheid voor moest het toch ooit mis gaan ... door de binnenruimte van je spiraal open te
laten. Hoe kleiner je de straal maakt hoe beperkter de ruimte.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Klaas Zondervan

Citaat van: B_Modelbouw op 24 augustus 2013, 09:07:31 AM
Als richtlijn voor de straal van het klimspiraal gebruik ik mijn eigen trukje;
Zet je treinsamenstelling bovenaan je spiraal zonder loc en laat gewoon naar beneden bollen,
Deze methode heeft wel een nadeel: je moet de spiraal eerst bouwen. En als die niet goed blijkt te zijn kun je overnieuw beginnen.

philippe_007

Bjorn,
Je spreekt over 2 klimspiralen en dus dat uw schaduwstation te kort gaat worden.
Mijn vraag is nu of je wel effectief 2 klimspiralen nodig hebt.

Kan je uw baanplan niet zo maken dat je slechts een klimspiraal gebruikt?

Zelf een glimspiraal maken is echt niet zo moeilijk. Met een wipzaag en boormachien ben je al een heel eind verder en kan je aan de slag.
Doen is leren, en kleren kan je heel snel doen ;-)

succes.

B_Modelbouw

Citaat van: Klaas Zondervan op 24 augustus 2013, 10:09:18 AM
Citaat van: B_Modelbouw op 24 augustus 2013, 09:07:31 AM
Als richtlijn voor de straal van het klimspiraal gebruik ik mijn eigen trukje;
Zet je treinsamenstelling bovenaan je spiraal zonder loc en laat gewoon naar beneden bollen,
Deze methode heeft wel een nadeel: je moet de spiraal eerst bouwen. En als die niet goed blijkt te zijn kun je overnieuw beginnen.

@Klaas Zondervan;  Nadeel ??? ...
Voor je effectief begint met platen verzagen en draadstangen, nooit eerst je spoorplan uitgelegd ?
De rails leggen en onder vullen met houtenblokjes, kartonnen doosjes zelfs legoblokken, etc. ... Ik zie geen probleem voor een test.

Twee klimspiralen op 6m en je zorgen maken of je voldoende lengte hebt voor je opstelsporen ?
Op 4m breedte heb ik er ook twee op elkaar liggen en door slim met bogen en posities van wissels om te gaan heb ik toch nog een
behoorlijke lengte.

 
> Zicht op het onderste schaduwstation, vooraan de opbouw van het tweede klimspiraal
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


janieburton

Citaat van: B_Modelbouw op 23 augustus 2013, 19:44:06 PM
't Kanneke wegzetten en 't Leerke pakken ... zeiden ze vroeger. Het is een kwestie van doen, niet overtuigd ... Dan doen we 't stap voor stap, hier alvast mijn methode;


-> Aftekenen en uitzagen van het spoortraject


-> Aftekenen, boren en plaatsen van de steunberen


-> Plaatsen van draadstangen en met moeren en rondsels de hoogte instellen (door de draadstangen is afregelen kinderspel)


-> Monteren van de eerder uitgezaagde platen voor de klimspiraal en afregelen van de moeren volgens hellingshoek en vrije ruimte


-> Onderlaag en Rails leggen, waar nodig isolatiestukken en voedingspunten voorzien

Hoe bekom je het zo mooi afgerond?

Met een wipzaag en handschuurmachien is dat toch niet mogelijk of is dat afgeschuurd met een bandsschuurmachien
 

B_Modelbouw

Afgerond ? ... Enkel uitgezaagd met wipzaag en nadien lichtjes opgeschuurd met de hand.
't Belangrijkste is je gereedschap gebruiken voor wat het dient ... Bij deze; de juiste zaagbladjes gebruiken 
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


philippe_007

Ik gebruik een bovenfrees om zulke bogen te maken.
Frees op een as vastzetten en draaien maar rond een vast punt, zo bekom je perfecte cirkels. Ovalen zijn ook mogelijk, maar dan niet in een beweging natuurlijk.

The Railwarrior

Het uitvoeren is niet zo zeer een probleem... Mijn probleem is eerder dat ik maximaal maar een breedte heb van 1m20 en lieft iets smaller. Dan stelt de vraag zich is dit technisch haalbaar? Vandaar dat dani's opmerking zeer interessant is om een daling in een recht stuk te maken...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)