Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

klimspiraal minimum straal

Gestart door The Railwarrior, 22 augustus 2013, 14:25:10 PM

The Railwarrior

hoi,

ik ben eens aan het rondkijken met verschillende baanplannen, maar ik blijf steeds met mijn klimspiraal een beetje in de knoei zitten. Enerzijds verlies ik door mijn klimspiralen veel ruimte en anderzijds moet je (althans zo is me toch gezegd, een minimumstraal van 600mm aanhouden.  Is dit effectief zo? want dan verlies je aan 2 zijden 1m20 of 2m40 in totaal  en je schaduwstation word herleid tot enekele korte sporen, niet tegenstaande je al een lengte hebt van 6m.  Als ik even uitreken zou een minimale straal van 480mm kunnen aangehouden worden met een stijgingspercentage van 3% (wat eigenlijk al veel is) wat zijn jullie ervaringen?  de beschikbare ruimte is 600cm op 120cm mogelijk in L vorm dan heb ik iets meer ruimte maar dat zijn al absolute maximale waarden dan, eigenlijk zou ik zelfs beter bouwen 6m op 1m maar dat word dan weer te krap voor een daling zoiezo. ik geraak er echt niet meer uit wijs :-(
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

bellejt

met welke sporen bouw je ? Merk , type ? Als je 6 meter hebt dan heb je makkelijk schaduwsporen van 4 m lang.Bij het uitkomen van de bocht verlies je maar de lengte van de straal en niet van de ganse cirkel.Bij een R4/R5 is dat dan in K rails 66 cm.En dat zijn al flinke stralen.Kijk eens hoe ik het heb opgelost.Als je niet met lange rijtuigen rijd kan je een kleinere radius aanhouden hoor.Ik hou wel aan de 3  % en klimmen langs buitenspoor en dalen binnenspoor.Heb je de minste ontsporingskans.

dani

#2
ik heb zelf eens een spiraal met Märklin R1 sporen gebouwd (straal 360mm) en dat ging eigenlijk nog redelijk goed.
De voorwaarden waren wel : 

- geen te lange rijtuigen  (ontspoorden in de 2de winding)
- geen te lange sleep (door het gewicht trokken ze elkaar uit de sporen of kon de lok het niet meer trekken)
- sterke en zware lok gebruiken

dus eigenlijk:   R1  en zelfs R2 is te kort door de bocht.   Ik zou ook voor minstens R3 of R4 gaan (dus  485mm of meer  straal) anders heeft het weing nut
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

The Railwarrior

Ja ik ga al maar meteen effe meegeven dat de sporen van roo komen. R3 is dus 419,5, R4 481, R5 542,5 en uieindelijk R6 = 604mm. Ik rij ook met rijtuigen van roco en op termijn met materieel van LS models. Deze zijn 303mm lang dus te lang voor een krape klimspiraal...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

bellejt

dan kom je met R4/R5 al een heel eind weg zonder problemen.Ik zou de plaat 5 cm groter maken en voor R5/R6 gaan.Vermoed dat je Roco bedoelt.Ik heb een spiraal marklin K rails R4/R5 en er zelfs rechte stukken tussen gelegd.Zo overbrug ik makkelijk 35 cm in 3 windingen.Zelfs de zwaarste treinen met lange wagens hebben daar geen last om te klimmen of te dalen.Heb de spiraal wel in blokken verdeeld om een vlotter verkeer te hebben en daar rijden de treinen ook niet zo snel (halve snelheid).

dani

zou je kunnen opteren  (omdat je vernoemt in L)vorm) voor een klim-OVAAL  ipv een spiraal ?

Dan kan je bvb in plaats van gewoon rond, elke keer een stuk recht spoor er in bouwen.

Neem dan R4 bochten en leg er elke keer een stukje van 20 cm recht spoor tussen , zo kom je net niet aan de 120 cm die je beschikbaar hebt en blijf je toch in de lengterichting onder de 90 cm.



*** Edit  : Johnny en ik dahcten blijkbaar op hetzelfde moment hetzelfde ¨***
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

doomslu

Voor hen die een beetje kort van geheugen zijn (overkomt ons allen wel eens  ;)), Modelspoormagazine nummer 59 even uit de kast halen.
Gerolf bespreekt daar alles over klimspiralen. Je vind een samenvatting op zijn website: http://meb.gerolf.be/index.htm?N203030

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dani

Citaat van: doomslu op 22 augustus 2013, 17:36:12 PM
Voor hen die een beetje kort van geheugen zijn , Modelspoormagazine nummer 59 even uit de kast halen.
En degenen onder ons die al die vorige nummers niet in de kast hebben, zijn u bij deze ook dankbaar voor de link
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

The Railwarrior

ja maar dit bewijst nu net mijn punt, ik heb dus in feite geen 130cm over voornamelijk in de diepte heb ik maar 120cm aan een zijde.  mss is het dan toch beter om te denken aan een kopstation ipv een doorlopende baan? of ben ik nu zelf te kort door de bocht aan het gaan?  :P  ;)
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

dani

de vraag is of je een spiraal sowieso nodig hebt.  Kan je niet een lang spoor in de lengte van je baan gebruiken om te stijgen of dalen ?  bvb vlak tegen de muur of zo.   Ik ga dat ook doen  bij mijn nog aan te leggen station "Noord 2".
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 22 augustus 2013, 18:33:45 PM
de vraag is of je een spiraal sowieso nodig hebt. 
......
Ik ga dat ook doen  bij mijn nog aan te leggen station "Noord 2".
Is ook veel efficienter, als je nl in een rechte lijn klimt heb je geen adhesiverlies zoals in een boog.

grt Piet.

doomslu

Citaat van: dani op 22 augustus 2013, 17:53:25 PM
Citaat van: doomslu op 22 augustus 2013, 17:36:12 PM
Voor hen die een beetje kort van geheugen zijn , Modelspoormagazine nummer 59 even uit de kast halen.
En degenen onder ons die al die vorige nummers niet in de kast hebben, zijn u bij deze ook dankbaar voor de link
Graag gedaan.  ;)

Misschien toch eens proberen de verzameling aan te vullen? Tweedehands?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

janieburton

Kan er geen lijst worden geplubliceerd mbt fabrikanten die kant en klare klimspiralen maken?

Heb intresse in de materie maar zie me dat zelf niet maken.
 

adrievans

#13
Citaat van: janieburton op 22 augustus 2013, 21:21:33 PM
Kan er geen lijst worden geplubliceerd mbt fabrikanten die kant en klare klimspiralen maken?

Heb intresse in de materie maar zie me dat zelf niet maken.

Dat zou kunnen,maar dan schrik je je rot van de prijs.
Zelf maken is een pak goedkoper en je past het aan,aan de jouw beschikbare ruimte.
Googel eens op gleiswendel.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

PietB

Als je die Google opdracht van Adrie doet kom je hier: http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm
Dit is een slimme en met redelijk simpele hout bewerkings apparatuur zelf te maken spiraal.
Die je ook nog eens op jouw eigen situatue kunt aanpassen.
Wat wil je nog meer?
Je laat de bouwmarkt stroken zahen van de geweste breedte en zelf zaag je daar de tapezia uit.
Je neemt een aantal draadeinden en moeren en klaar is kees.

grt Piet.