Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Euromodelbouw Genk

Gestart door railtravelmanager, 22 augustus 2013, 13:00:10 PM

Rangeerduivel

Citaat van: Dirky op 06 oktober 2015, 08:56:05 AM
En als je de organisatoren hoort klagen, neem het met een korreltje zout;

Een beetje zoals zelfstandigen,die klagen ook altijd... :)

;)

Huugooke

Ooit was er in Houten een fotografica beurs, voor geïnteresseerden in oude en nieuwe fotografie dus. Deze beurs bezette de complete beschikbare ruimte. Wie Houten kent weet dat dat niet niks is! Deze beurs had minstens twee maal per jaar plaats.
Langzaam is dat doodgebloed. Nu zijn er nog de driemaandelijkse beurzen van DIPRO, die combineren nu computer, muziek en fotorafie. Die computerbeurs was jaren geleden trouwens ook een mediacircus op zichzelf, met winkels die demo's gaven en zelfs bussen inlegden.
"Strenght is in the numbers": zo zal je jammer genoeg ook steeds meer "combinatiebeurzen" vinden, waar de handel het laat afweten en meer en meer tweedehands kraampjes gaan staan.
Hobby's zijn niet meer wat ze geweest zijn; wij zijn een uitstervend ras. Voor de nieuw volwassene is er te veel keuze en te weinig tijd.
Geniet er van nu het nog kan.

Havoc

Citaat van: Dirky op 06 oktober 2015, 08:56:05 AM
Inkomprijs: Beurs/expo evenementen zullen nog duurder worden. Zoals de winkel om de hoek verdwijnt, zal ook de gemiddelde verkoper op de beurs verdwijnen (voor nieuw materiaal althans)... Hoe kleiner het aandeel beurs/verkoop, hoe hoger de toegangsprijs, niet?
Het gedeelte expo; De lat op gebied van afwerking van baantjes ligt tegenwoordig gemiddeld zeer hoog. (dat zien we trouwens aan de projecten hier op 't forum) en ik verwacht dan ook tentoongestelde banen van dat niveau of hoger. En da's waar (voor mij) het schoentje tegenwoordig wringt. Slordig afgewerkte en niet volledig afgewerkte banen horen niet thuis op een expo waar inkom gevraagd wordt...

Toch doe ik ook mijn hoed af voor de vele niet-bezoldigde medewerkers van dergelijke organisaties.
En als je de organisatoren hoort klagen, neem het met een korreltje zout; als ze er niet aan verdienen zullen ze het heus niet meer organiseren...

Dat alles duurder wordt is een zekerheid. Maar sponsoring kan dat een deel ondervangen. Enig probleem is hoe groot is de interesse van derden om modelbouw te sponsoren? Ik vrees als het geen sport is die op tv komt of iets waarvan er voldoende (grote) bedrijven in de buurt zijn dat een hopeloze zaak is.

Verder vrees ik dat de gevraagde graad van afwerking zo hoog begint te worden dat het gewoon onmogelijk gaat worden om nog genoeg banen bij elkaar te krijgen voor een expo groter dan een parochiezaaltje. Het niveau dat hier op het forum al getoond wordt is inderdaad zeer hoog. En ik vraag me af hoeveel forumleden dat eigenlijk kunnen halen. Ik zeker niet en daardoor post ik al gewoon niets meer wat met modelbouw te maken heeft. En ik denk niet dat ik de enige ben die zo denkt. Doet me de vraag stellen of zo'n beurzen met dat niveau niet eerder ontmoedigend werken op de toeschouwers. Leerrijk zijn zo'n beurzen ook niet tenzij er workshops op een haalbaar niveau gegeven worden.

Denk dat beurzen er inderdaad uitgaan en dat opendeurdagen van clubs die functie gaan overnemen. Hier en daar gaat er misschien een het overleven die en groot genoeg is en genoeg fabrieks-aandacht kan trekken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Citaat van: Huugooke op 06 oktober 2015, 09:34:23 AM
Ooit was er in Houten een fotografica beurs, voor geïnteresseerden in oude en nieuwe fotografie dus. Deze beurs bezette de complete beschikbare ruimte. Wie Houten kent weet dat dat niet niks is! Deze beurs had minstens twee maal per jaar plaats.
Langzaam is dat doodgebloed.

Vrees dat fotografie een verkeerd voorbeeld is. Fotografie gaat in zijn geheel fel achteruit. Zelfs Photokina is amper nog een schijn van wat het ooit geweest is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Toch vind ik dat het niveau van de tentoongestelde banen op een expo hoog moet zijn.
Wat heb je aan een autosalon met alleen Fiat's, Renault's en Toyota's?
Ga jij daar heen? Ikke niet.
Op een expo moet je de mensen doen dromen. Is mijn mening hé.

Door te kijken kan je leren en proberen om het even goed te doen. Als dat niet lukt is dat geen ramp.

Laat ons duidelijk zijn: grote modelspoorexpo's zoals Genk en Leuven kunnen enkel overleven als er genoeg handelaars een standplaats willen afhuren en als er genoeg mensen een ticket willen kopen.
Ik ben wel een beetje jaloers op de Fransen die slechts de helft inkom (kunnen) vragen dan wij. Geef me 20.000 bezoekers en jullie kunnen allemaal komen voor een appel en een ei. (*)


(*) Ik vraag me dan wel af wat ik met 20.000 appels ga doen...  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rangeerduivel

Citaat van: doomslu op 06 oktober 2015, 17:52:41 PM
Geef me 20.000 bezoekers en jullie kunnen allemaal komen voor een appel en een ei. (*)
(*) Ik vraag me dan wel af wat ik met 20.000 appels ga doen...  ;D

En die 20.000 eieren zou dan geen probleem zijn...? ;D

;)

Huugooke

Citaat van: Havoc op 06 oktober 2015, 17:44:01 PM

Vrees dat fotografie een verkeerd voorbeeld is. Fotografie gaat in zijn geheel fel achteruit. Zelfs Photokina is amper nog een schijn van wat het ooit geweest is.
Modelbouw ook Johan. Met een enkele uitzondering is het voor vele clubs een dalend ledental.
De vernieuwing in de modelbouw is er één van technologie. Die is niet te stoppen, en ontmoedigd de nieuweling.
Dat Photokina (voor de leken: een tweejaarlijks beurs waar fabrikanten hun nieuw materiaal voorstellen) achteruit boert is zelfs een typisch voorbeeld. Fabrikanten zijn op één hand te tellen. En een beurs houden met materiaal dat al verouderd is als het uitkomt, is ook te gek.
Het succes in andere land is gewoon recht evenredig met het aantal bewoners.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Rangeerduivel op 06 oktober 2015, 18:04:41 PM


En die 20.000 eieren zou dan geen probleem zijn...? ;D

bodybuilder zeker, ik ga er in ieder geval niet achter staan !  ;D ;)

Havoc

Citaat van: doomslu op 06 oktober 2015, 17:52:41 PM
Ik ben wel een beetje jaloers op de Fransen die slechts de helft inkom (kunnen) vragen dan wij.

Wel Luc, ik vind dat je het verschil wel kan zien is aan de beurs. Dan is de vraag natuurlijk of de organisatie en bezoekers daarmee kunnen leven.

Kijk, voor de prijs van Sedan en wat en hoe het er te zien is wil ik wel tot in Leuven rijden, maar niet (meer) tot in Sedan. Voor de prijs van Leuven en wat/hoe er daar te zien is wil ik wel tot in Sedan rijden (en zeker tot in Leuven).

Een beurs als Leuven vind ik redelijk geprijds. En ik denk Genk ook als het totaalpakket je boeit, maar ik kan begrijpen dat mensen die maar in 1 soort modelbouw interesse hebben het moeilijker hebben.

Sedan eigenlijk ook, enkel begint de afstand daar te spelen. Het mag nog goedkoop zijn, voor mij is het de verplaatsing niet waard. Keulen daarentegen is duurder en is voor mij noch de verplaatsing, noch de prijs waard.

Het is allemaal relatief.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michael

Citaat van: Havoc op 06 oktober 2015, 18:39:55 PM

Het is allemaal relatief.

Johan dat is de spijker op de kop, ieder maakt voor zichzelf de afweging met de inkomstprijs, wat is er te zien hoe ver moet ik reizen en wie kom ik er eventueel tegen. Dus Luc wat moet er gebeuren om meer bezoekers te lokken?
Wil je 20.000 bezoekers zal je voor net zoveel mensen moeten bieden wat ze willen zien en ervaren, een groot deel zal voor een ieder gelijk zijn inkom zo laag mogelijk, de banen van een zo'n hoog mogelijk niveau, goede gratis catering en reiskosten vergoeding.

Nee alle gekheid op een stokje, maak je de inkom laag en je trekt te weinig bezoekers dan kom je niet uit de kosten. Maar een dagje vermaak voor 15 euro, mannen waar maak je dat nog mee??? Vervoerkosten kan je omlaag brengen door te zorgen dat je auto gevuld is.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

rgp

Hallo,

Ben dit jaar naar Genk geweest omdat een electrozaak blijkbaar het "normale" weekend de hallen had afgehuurd, want anders valt het samen met Sedan.  En als ik moet kiezen is het Sedan.
@ Luc: bij de Fransen is veel meer enthousiasme vanwege de overheid, ook al mindert het daar. Maar tot een 5tal jaar geleden was het vrij normaal dat de gemeente/stad de camionette sponserde waarmee een modelbouwclub op verplaatsing trok naar een expo.
@Havoc: sponsoring ?  Daarvoor is de return te klein, zeker in deze woelige economische tijden.

Hoogstaande banen ?  Als je enkel de banen bekijkt: ja; als je het totaal plaatje bekijkt neen ! Totaal plaatje betekent voor mij een deftige achtergrond, een fries, de juiste hoogte en een rok.  En dan stonden er in Genk een aantal miskleunen.

In het algemeen, merk ik (maar dat is subjectief) dat het modelbouwniveau in België gestaag groeit, in Duitsland blijft steken en in Frankrijk in tien jaar enorm gestegen is.

Roland

Havoc

Zoals ik zei Roland, sponsoring is een hopeloze zaak voor modelbouw. Maar het is de enige optie om de prijs beduidend te drukken.

Mijn indruk is dat het in Frankrijk vooral de modelbouw is die veld wint. Daar wordt nog gebouwd.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Martin Welberg

Kom net terug uit Leipzig, blijkbaar werkt het daar wel met meerdere disciplines, Modell Hobby Spiel trok dit jaar 94.800 bezoekers..

Metpetergaathetbeter

er zijn wel minstens 3 tot 5  maal meer Duitsers dan Belgen en Nederlanders samen (de Syrieërs nog niet meegerekend !) en Duitsland is en blijft de bakermat van de Modeltrein (en misschien modelbouw en aanverwanten)  :-\

Martin Welberg

Als dat dan zo is Peter waarom karren alle Hollanders en Belgen dan naar Intermodellbau..die toch zo'n 12.000 bezoekers minder trekken. Kijk in het museum zitten ze met 15.000 toch aan de top, meer mag er niet in..maar voor bv Eurospoor in de grote hallen in Utrecht zou ik misschien er een aantal disciplines bijhalen..die zijn de laatste jaren van 33 naar 13.000 gekelderd..dus de rekensom klopt niet helemaal met 3x zoveel Duitsers, waar er dan ook 3x zoveel van voetbal en bier houden  ;)