Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Euromodelbouw Genk

Gestart door railtravelmanager, 22 augustus 2013, 13:00:10 PM

Dirkh

Ik was er wel in Genk, maar ik wil wel mijn mening even geven.

Betreft Genk, ik heb niet zoveel rondgelopen maar vond het wel de moeite, alhoewel de inkomprijs + parking wel hoog beginnen te worden. Normaal kom ik met mijn vriendin dus dat is dan al 33€ voor ik binnen ben, nog iets eten, drinken enz.. ben ik al direct 50€ kwijt. Daarvoor kan ik al een gezellige namiddag spenderen met mijn vriendin op een terrasje in de zon.
Ik denk ook dat het zonnetje er voor zorgde dat er minder volk was. Ik moet eerlijk bekennen, als ik niet op de stand van het forum had gestaan, was ik niet geweest en een fietstochtje met de vriendin gaan doen, expo's en beurzen zijn er genoeg , dat nazomer zonnetje niet.

MSM expo:
Ik beperk me tot 1 a 2 grote expo's per jaar (meestal maar 1) omdat je anders telkens dezelfde banen te zien krijg, enige uitzondering op de regel de MSM-expo, vast op de kalender om de 2 jaar, er zijn wel elk jaar banen te zien die ik nog niet heb tegengekomen op andere Belgische expo's. Soms tussendoor een kleine beurs, opendeurdag of expo van lokale clubs maar dan meestal gecombineerd met een uitstapje nadien met de vriendin. (40 jaar MTD wordt daar weer een uitzondering op)

Nu is dezelfde banen meestal geen probleem omdat je telkens toch nieuwe dingen ontdekt op de meeste banen en je soms moeilijk op je gemak eens een baan helemaal kan bekijken door de drukte. Maar na 3 keer hou ik het wel voor bekeken dan sla ik zo een baan over, of kijk eens snel of er iets nieuws is bijgekomen.
Positief voor Leuven, centraal in het land, een uurtje rijden max en ik ben er. Meestal nieuwe banen en ook regelmatig buitenlandse banen die je niet zo snel op de kleinere expo's vindt.

Mijn motivatie om niet naar een beurs te gaan, geen interessante banen of enkel banen die ik al heb gezien, de kostprijs van de inkom en parking, de afstand (2 uur of meer rijden voor een expo doe ik maximaal 1 maal om de 3 a 4 jaar), Eurospoor wil ik al enkele jaren eens gaan bezoeken maar ik zie er altijd van af door de afstand, 4 a 5 u onderweg (heen en terug samengeteld) om een expo te bezoeken is wel ver.
Lochem is daar weer de uitzondering op, enkel N-spoor en dan doe ik soms wel de moeite om tot daar te rijden, maar ook maar eens om de zoveel jaar.

Wat ik wel leuk vind is rond te lopen op de verschillende verkoop standen om dingen te bekijken (en eventueel te kopen) die ik anders moet kopen via internet zonder het echt gezien te hebben en dat valt soms wel tegen, het zijn gewoonlijk dezelfde handelaars die op de verschillende beurzen staan en zo krijg je weinig variatie in het aanbod, er zijn zoveel mooie dingen te vinden, maar veel in het buitenland en die mensen komen niet gemakkelijk naar een beurs in België. Ook het aanbod van scenery materialen, die ik meestal wil zien en voelen voor ik ze koop is redelijk beperkt.
Verder is het aanbod aan N-schaal op de verkoop standen en banen meestal beperkt, en dit tot mijn grote spijt. ;)

Waarom ik niet naar een beurs ga : Het zonnetje schijnt, te ver, te duur aan inkom en parking voor wat er aangeboden word (zeker als je met vrouw en kinderen komt), geen interessant aanbod van banen, weeral de zoveelste expo op korte tijd, niet geweten dat het een expo of beurs is of gewoon vergeten.

Ik zou ook ervoor zorgen dat de jongere de mogelijkheid hebben om eens een trein te besturen of iets te bouwen, ze worden zo gestimuleerd om zelf met modelbouw/modeltreinen te beginnen. In Lochem wordt er bijna elk jaar een tafel voorzien met wat bouwpakketjes en enkele begeleiders zodat de kleine modelspoorders zelf eens iets in elkaar kunnen knutselen, en die tafel heeft telkens succes. Tenslotte zijn zij de bezoekers van de beurs binnen enkele jaren en als ze weten dat ze zelf iets kunnen bouwen is dat een extra stimulans om volgende keer terug te komen.

HLE2743

Citaat van: centauri167 op 01 oktober 2015, 13:35:42 PM
Banen die zeker op de volgende expo horen zijn de 3 winnaars van jullie wedstrijd, zij zouden een mooie centrale plaats moeten krijgen vind ik.

Ook een goede afwisseling tussen expo en beurs vind ik beter: een baantje een standhouder, ...

Naar Genk ga ik nooit omdat ik het de prijs niet waard vind, enkel het treingedeelte heeft mijn interesse. Plus het feit dat VBV niet mag komen omdat het eigenlijk EuroOLaerts is ipv Euromodelbouw steekt me tegen ...

En over prijzen, was 2 weken geleden nog naar een andere beurs over een hobby van me, ook verdeeld over verschillende zalen en daar was de inkom 1 euro en moest er geen parking worden betaald. Heb de organisatie gevraagd hoe dit zo goedkoop kon ? Standhouders betalen bijna heel de beurs, door de lage inkom is er heel veel volk en veel afzet, kan men nog iets van leren ...

Laat me het volgende zeggen aangaande VBV en TSO. Ze hebben elk hun verdiensten, ze hebben elk mooie dingen en brengen nog steeds mooi dingen. persoonlijk zou ik er dan ook geen probleem mee hebben dat ze beide zouden aanwezig zijn in Genk maar ik bepaal dat niet, ik ben maar een medewerker en laat me nu even zeggen dat er in onze vereniging al meerdere discussie's over dit onderwerp hebben plaats gevonden zonder een duidelijke uitkomst. Het is op de club een gevoelig onderwerp en daar komt nog eens bij dat de eigenaar van treinshop Olaerts mede oprichter was van de vereniging of beter gezegd een mede oprichter van De Hoeseltse Treinclub.
Wat de inkom betreft t'ja of die te duur is of niet al naar gelang hetgeen men te zien krijg weet ik niet, dat is iets dat ieder voor zich moet uitmaken of men die prijs er wil aangeven. Ik heb even gekeken naar de prijzen van andere grote beurzen daar vragen ze ongeveer evenveel of zelfs meer. Men heeft voor de gulden midden weg gekozen. Aangaande de parking zeg ik enkel dat deze niet door ons wordt uitgebaat maar door een bevriende zusterclub zodat ook zei een centje kunnen verdienen voor hun clubkas. Daar draait het tenslotte om iets extra in kas krijgen voor de club werking. De ene organiseerd een open deur dag, een ander een expo klein of groot maar tenslotte doet men dit om wat geld in de club kas te krijgen dit om in de club te kunnen verder werken aan de projecten waar men aan bezig is en het lidgeld aan democratische prijzen te kunnen houden.

marc goovaerts

Citaat van: Dirkh op 01 oktober 2015, 14:46:52 PM
Ik zou ook ervoor zorgen dat de jongere de mogelijkheid hebben om eens een trein te besturen of iets te bouwen, ze worden zo gestimuleerd om zelf met modelbouw/modeltreinen te beginnen. In Lochem wordt er bijna elk jaar een tafel voorzien met wat bouwpakketjes en enkele begeleiders zodat de kleine modelspoorders zelf eens iets in elkaar kunnen knutselen, en die tafel heeft telkens succes. Tenslotte zijn zij de bezoekers van de beurs binnen enkele jaren en als ze weten dat ze zelf iets kunnen bouwen is dat een extra stimulans om volgende keer terug te komen.
Mooie voorbeelden daarvan zijn OnTraxs en Dortmund. Maar zeker bij de laatste zitten daar ook stevige fabriekssponsors achter, met begeleiding door clubmensen of zelfs van dezelfde sponsors.

Peter

Ben niet naar Genk geweest om verschillende redenen.
1.Dacht dat dit in Oktober was.
2. Zaten die week (en weekend) rustig aan de kust (Middelkerke)
3. Genk is een gemengde beurs en ben dus enkel geinteresseerd in modelspoor. Plastiek modelbouw ga ik hier in maart naar de IPMS beurs hier in Hoboken

Wat betreft Leuven. Goede modelspoorbeurs (met wat zwakke punten) zoals smalle gangen, soms nogal donker en matige catering (ondanks dat die mensen hun best deden)
Persoonlijk vond ik de Nekkerhallen voor modelspoor veel beter (afgezien van de zeer povere catering) Tja, de Nekkerhallen dat zal wel voorgoed gedaan zijn zeker?
Met vriendelijke groeten
Peter

loebaske

Stilaan ga ik me ook beperken tot max 1 grote beurs per jaar of geen grote beurs , reden is dat het heel duur wordt, inkom 2x15€ parking 3€ was nog niet eens binnen en was al 33€ of 1320Bfr  ??? voor de banen moet je het al niet direct doen, verschijnen uitgebreid in tijdschriften of al eerder gezien, ruilen is al lang verleden tijd, tweede hands >> kan je éénvoudig doen bij andere gelegenheden die gratis is of kleine inkom. Zoals bij clubs (Amra Amsac MTB RMM enz enz )
Er is enkel nog de sfeer en om eens weer vrienden te ontmoeten/meeting....

Denk me stilaan te beperken tot enkel nog de MSM beurs om de 2jaar.... Duitsland & Nederland zijn al geschrapt en de andere zullen wel eens kunnen volgen....

Johnnytrein

Ik ben niet geweest omdat ik slechte doorbloeding van mijn onderbenen heb en zodoende niet lang kan staan en gaan nog minder lang :'(
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

oebr

De datum van Genk was dit jaar toch wel een misser, zo halverwege oktober / de herfst bijt het virus toch net iets harder. En anderzijds hoef je je nog niet te zeer in te duffelen om van auto of trein naar de hallen te lopen, zodat je comfortabel gekleed de expo kan bezoeken. In april geldt dat ook, hoop dat ze in Sint Niklaas nog eens een expo houden komend jaar.

Genk bezocht ik de afgelopen jaren graag omwille van de verscheidenheid, MSM is ondertussen een must omwille van zowel de inspiratie als de verkoopstands als de sfeer, en sinds afgelopen maart zal ook Ontraxs een vaste plek in m'n agenda krijgen, omwille van de topkwaliteit en de gezelligheid (dankzij Michael en Martin dit jaar ontdekt, merci daarvoor !).
Dat laatste is bijzonder belangrijk.  Als je niet in clubverband bouwt of rijdt zijn dit soort expo's ideale momenten waarop je met gelijkgezinden een goeie pint kan drinken en toffe babbels kan aanknopen.
Je moet daar natuurlijk tijd en ruimte voor maken. Ik laat heel bewust mijn verwanten thuis om veel tijd op die expo's te kunnen doorbrengen, en om inderdaad de kostprijs van zo'n dag te beperken. De week daarna staat er dan wel een etentje of zo op 't programma, dat moet je sowieso regelmatig eens inplannen, en als je de datum goed kiest geldt dat meteen als compensatie  8)


On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Ben

Citaat van: HLE2743 op 01 oktober 2015, 15:00:13 PM

........ en daar komt nog eens bij dat de eigenaar van treinshop Olaerts mede oprichter was van de vereniging of beter gezegd een mede oprichter van De Hoeseltse Treinclub.


Dan zal daar de schoen wel wringen. Terwijl ik juist (vind ik, mening) zo'n tent als Olaerts kan missen als kiespijn. Een echte witte dozenschuiver die kennelijk periodiek de magazijnen met de Marklin B-modellekes leeg koopt. :(

Gr, Ben.

Peter

CiteerEen echte witte dozenschuiver die kennelijk periodiek de magazijnen met de Marklin B-modellekes leeg koopt. :(

Dan vergeet je blijkbaar de prachtige Belgische modellen die Guido op de markt brengt. Samen met Andre Witmeur en Van Biervliet zorgen zij er voor dat er nu zoveel prachtige Belgische modellen op de markt zijn.

O ja, ik vergeet nog LSM
Met vriendelijke groeten
Peter

vyncky

Citaat van: Peter op 01 oktober 2015, 18:22:03 PM

O ja, ik vergeet nog LSM

en Goovermodels..., ook al was die er deze keer niet.

Parking en inkom is inderdaad niet min. Maar eenmaal binnen vond ik het een goede beurs, en was dat vlug vergeten!
Leuke baantjes, Er zaten enkele pareltjes bij! Vooral de Franse vond ik de moeite. La Bosse, maar ook de andere...
Ook enkele gezien, die ik reeds gezien had, maar dat stoorde me niet.

Ik vond het zonde van de spoor1 baan. Indrukwekkende machines, maar de baan stelde niets voor...

Verder leuke babbels gehad, en koopjes gedaan...

Verder hoopte ik (da's al enkele edities zo) wat te leren van de militaria mannen. Maar die zijn steeds wanneer ik daar passeer, een plakdoos in elkaar aan het zetten....

@Luc, Wat ik verwacht van een beurs:
Mooie afgewerkte en gedetailleerde baantjes.
En leuke promoties van de handelaren :D

Leuven vond ik vorig jaar TOP! Hier was geen enkel baantje bij dat ik niet mooi vond. In Genk was dit enkel de spoor 1 baan de rest vond ik top.
Dus gewoon verder doen Luc en de Hoeseltse treinclub ;-)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Ben

Citaat van: Peter op 01 oktober 2015, 18:22:03 PM

Citeer

Een echte witte dozenschuiver die kennelijk periodiek de magazijnen met de Marklin B-modellekes leeg koopt.


Dan vergeet je blijkbaar de prachtige Belgische modellen die Guido op de markt brengt.


Daar ben ik me van bewust. Maar wat overheerste bij Olaerts waren de witte dozen. En er waren er nog wel een paar. Typische internet handel en het voegt op een modelbouw beurs niets toe. Daar wil je mooie / speciale modellen zien, kleinserie fabrikanten met hun waar, praten met fabrikanten en importeurs over hun plannen, etc..

Althans dat is mijn mening. Wat overigens niets af doet aan het geheel: ik heb een leuke middag gehad voor €18 entree en €20 brandstof.

Gr, Ben.

Michael

Ik ga naar een beurs omdat ik het leuk vind om te bekijken van collega modelbouwers er van maken, de verkoop stands leuk om even langs te lopen of je moet een specifiek doel hebben, Banen zonder verlichting en achtergrond zijn vaak samengestelde banen van clubs waar het rijplezier boven het landschap gaat, prima , niet mijn ding maar daarom niet minder interessant om te zien hoe men dingen heeft gebouwd.
Vergeet niet wat jij ook van een baan vind, mooi, spectaculair of matige  en snel doorlopen, mensen hebben hun ziel en zaligheid er vaak in verwerkt en we zijn nu eenmaal niet allemaal een Rembrand.
Prijs van inkom is overal acceptabel, vergelijk maar eens met een dierentuin of pretpark, dan kom je er bij een modelspoor evenement nog goedkoop vanaf.
Genk was ik van plan om heen te gaan omdat er een paar banen stonden die ik graag wilde zien of nogmaals zien, helaas kwam de het dit jaar niet goed uit wegens omstandigheden thuis.
Ieder heeft zo zijn reden om niet of wel te gaan, gewoon blijven organiseren, je doet het voor de mensen die wel komen, niet voor de thuisblijvers, of ze nu 10 min moeten reizen of 5 uur, ze hebben het gewoon gemist en dat draai je nooit meer terug.
Ik baal er best van dat ik niet naar Genk kon, volgende keer beter.
En ja als je mensen niet zo vaak ziet en dan op een beurs afspreekt dan heb je gewoon een super gezellige dag, zo heb ik de afspraak alweer staan voor Ontraxs 2016 met Oebr, de hele dag lekker keuvelen over wat ons beiden interesseert en daarna nog ergens een hapje gaan eten. daar kijk ik nu al naar uit één van de top dagen in het jaar.

Expo in leuven, dat vind ik gewoon een evenement wat je moet bezoeken, mag je niet missen net als de expo in Genk, de beurs in Houten daar heb je hele volksstammen die elke  beurs weer aanwezig zijn, ik kom er zelden, ben geen koopjes jager, werk hard voor mijn centen en geeft die net zo makkelijk weer uit aan dingen die ik mooi vind, in mijn laatste pak zitten geen zakken, ik geniet er nu van niet morgen niet als ik met pensioen ga.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Havoc

Citaat van: HLE2743 op 01 oktober 2015, 01:05:53 AM
Als ik ook even mag reageren. De organisatie van Euromodelbouw heeft er indertijd bewust voor gekozen (Dit is hetgeen dat men mij vertelt heeft) om de modelbouw in al haar vormen te tonen, dus buiten de treinen om ook voor auto's, vliegtuigen, boten, statische modelbouw, lego, enz... Dit is een bewuste keuze geweest. Het huren van zo een evenementen hal is niet goedkoop en om dan zoveel mogelijk bezoekers te lokken wenst men een zo breed mogelijk waaier van modelbouw te laten zien. Is dat een goede of slechte keuze dat weet ik niet maar volgens vele kun je enkel met treinen de gewone bezoeker met andere woorden de man in de straat die je tentoonstelling bezoekt onvoldoende motiveren en haal je dus onvoldoende inkomsten op om uit de kosten te komen.Als je dus telkens dus meerdere dingen laat zien en afwisselt zal de gewone man vaker de beurs bezoeken omdat er telkens weer wat anders te zien is.

en

Citaat van: centauri167 op 01 oktober 2015, 13:35:42 PMEn over prijzen, was 2 weken geleden nog naar een andere beurs over een hobby van me, ook verdeeld over verschillende zalen en daar was de inkom 1 euro en moest er geen parking worden betaald. Heb de organisatie gevraagd hoe dit zo goedkoop kon ? Standhouders betalen bijna heel de beurs, door de lage inkom is er heel veel volk en veel afzet, kan men nog iets van leren ...

Zijn 2 heel verschillende strategieën waar wel iets voor of tegen over te zeggen valt. De keuze om de verschillende vormen van modelbouw te laten zien is inderdaad leuk. Maar je gaat er voor elk van die vormen die je toont de hard-core fans niet mee lokken. En die gaan nochtans sneller die inkom neerleggen dan dagjesmensen die met de familie eens willen langskomen. De handelaars alles laten betalen dan trekt die lage inkom inderdaad heel veel volk maar dan moet de nadruk ook op de handel liggen. En dat is bvb bij MSM en Genk niet het geval. Gaat moeilijk zijn om de rivettentellers naar zo'n beurs te krijgen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterVG

De hoogmis van het Belgische modelspoor heb ik gemist omdat ik op bedevaart was.
Zonder groot voorbeeld geen modelbouw. Het jaarlijkse stoomfestival van Mariembourg viel in hetzelfde weekend als euromodelbouw. Dit stoomspektakel wilde ik niet missen.
Nu ben ik dus klaar voor de hoogmis van Sedan. Een inkomkaart voor de Ramma expo kost slechts 7 euro. Een pak vriendelijker voor mijn gehavende modelspoorbudget. Die lege brandstoftank neem ik er graag bij omdat ik nu éénmaal weg ben van het Franse treingebeuren.
Het werd hier al aangehaald en ik sluit me er graag bij aan één grote expo per jaar als bezoeker volstaat ook voor mij.


Havoc

Ben een keer naar Ramma geweest en vond dat een beetje een tegenvaller. Rommelig, donker en weinig gezellig. Enkel Keulen was ik nog sneller buiten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.