Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Euromodelbouw Genk

Gestart door railtravelmanager, 22 augustus 2013, 13:00:10 PM

doomslu

Bedankt alvast voor de reacties van enkele leden.
Wat ik merk is dat voor sommigen het beursgedeelte belangrijker blijkt dan het expo gedeelte. Goed om weten.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Kris

Hallo,
Vroeger deed ik beide beurzen , tentoonstellingen , maar elk jaar worden de nieuwe banen schaarser vooral in Genk , en dat is zeker geen verwijt naar de organisator , er kunnen nu eenmaal niet zo veel nieuwe banen zijn . Ik kies dan ook liever voor Leuven , veel banen , meer de nadruk op modelspoor en vooral ook meer handelaars in Genk ontbreken er wel enkele belangrijke spelers
Kris

Havoc

Citaat van: doomslu op 30 september 2015, 18:24:56 PM
Ik wil de forumleden graag een vraag voorleggen, waarvan de antwoorden mij een beter inzicht zouden moeten kunnen geven voor de toekomstige organisatie van onze expo.
Deze vraag richt zicht tot iedereen die niet naar de expo in Genk is geweest. Ze richt zich niet tot diegenen die absoluut niet konden gaan, omdat ze bvb in 't buitenland zaten, ziek waren of aan het sterfbed van hun schoonmoeder moesten zijn.

We zitten hier met een paar honderd echte spoorfanaten, dus dit moet een goede steekproef zijn.

Dus, beste mede-modelspoorfanaten, waarom vonden jullie een bezoek aan de expo in Genk de moeite niet waard? Of anders gesteld: wat moet een expo meer bieden om jullie in beweging te krijgen?
Deze vraag is vergelijkbaar met de vraag aan een Anderlechtfan waarom hij de wedstrijd in de Champions league niet bekeken heeft...  ;)


Ben niet geweest om verschillende redenen. Voornamelijk omdat ik niet naar alle beurzen gaan en dus een keuze moet maken tot wat mij echt aanspreekt. Dan kies ik liever voor een beurs die meer trein gericht is en die meer mogelijkheid voor tweedehandsaankoop van Z materiaal biedt. Liefst ook een duidelijk aanbod van niet h0 en buitenlands voorbeeld en een nadruk op banen, geen diorama's. Buitenlands omdat ik graag zie hoe het er ergens anders aan toegaat. (*) Zodoende vermijd ik ook om alle banen verschillende keren per jaar te zien. Dit jaar komt er door familieomstandigheden ook nog minder beschikbare tijd vrij. Die keer dat ik wel geweest ben heb ik meer tijd bij de andere vormen van modelbouw gehangen dan de treinen.

Dat er banen zijn zonder achtergrond en fries en rok kan me eerlijk gezegd niet schelen, verlichting daarentegen heb ik liever wel. Meestal leer ik meer van banen waar die niet zijn. Het vaakst leer ik zelfs van banen die nog in aanbouw zijn. Meestal zijn dat ook de banen waar de exposanten bereid zijn om een praatje te doen en waar je vragen kan stellen. Om de een of andere reden zijn die ook meer met hun baan bezig dan met elkaar te staan praten.

(*) de foto's hier laten echter wel zien dat trams duidelijk in zijn. Had ik dat geweten had ik misschien wel gegaan. Maar ik heb het programma niet gelezen en vaak zegt een programma ook weinig.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Citaat van: doomslu op 30 september 2015, 22:19:42 PMWat ik merk is dat voor sommigen het beursgedeelte belangrijker blijkt dan het expo gedeelte. Goed om weten.

Niets wijzigen aan "Leuven" alsjeblieft !
De MSM-expo is bekend - en heeft zijn eigenheid - door zijn goeie mix: pakweg half-om-half expo en beurs.
Ik ga naar Dortmund voor het beurs-aspect, en kijk uit naar Leuven voor de mooie banen (en koop daar meestal ook vanalles)
Genk sluit voor mij wat aan bij "Dortmund", omdat er ook andere modelbouw pronkt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

misschien daarvoor verkies ik ook wel Leuven, Dortmund daar heb ik meer een dubbel gevoel (daar kopen gaan wat je hier niet vind)
Groeten Peter ;)

HLE2743

#335
Als ik ook even mag reageren. De organisatie van Euromodelbouw heeft er indertijd bewust voor gekozen (Dit is hetgeen dat men mij vertelt heeft) om de modelbouw in al haar vormen te tonen, dus buiten de treinen om ook voor auto's, vliegtuigen, boten, statische modelbouw, lego, enz... Dit is een bewuste keuze geweest. Het huren van zo een evenementen hal is niet goedkoop en om dan zoveel mogelijk bezoekers te lokken wenst men een zo breed mogelijk waaier van modelbouw te laten zien. Is dat een goede of slechte keuze dat weet ik niet maar volgens vele kun je enkel met treinen de gewone bezoeker met andere woorden de man in de straat die je tentoonstelling bezoekt onvoldoende motiveren en haal je dus onvoldoende inkomsten op om uit de kosten te komen.Als je dus telkens dus meerdere dingen laat zien en afwisselt zal de gewone man vaker de beurs bezoeken omdat er telkens weer wat anders te zien is.

Ik weet voor iedereen goed doen is ook niet mogelijk, er zullen er altijd zijn die ontgoocheld zullen zijn maar de organisatie doet telkens weer zijn uiterste best om zo vernieuwend mogelijk te werk te gaan en nieuwe dingen te brengen. De meesten zullen nu ook wel ondervonden hebben dat dit niet altijd mogelijk is. Ook wij gaan beurzen af om nieuwe dingen te ontdekken en het is dus goed mogelijk dat er daar ook mensen rondlopen die dus banen en dergelijk al weleens eerder gezien hebben. Dit is volgens mij niet uit te sluiten vandaag de dag.

NielsVV

Zelf ga ik meestal naar zulke beurzen om koopjes te kunnen doen. Vooral dan om de producten van klein serie fabrikanten eens van dichtbij te kunnen bekijken/kopen, welke je anders meestal uitsluitend via het internet kunt aankopen.
Tevens vond ik ook de entree prijs van €15 vrij veel. Zo ben je al snel een €50 lichter (entree x 2 + parking + benzine) en je bent nog maar binnen.
H0 - AC - Digitaal - iTrain ====>>>> Lego City

Martin Welberg

De naam dekt de lading niet ? Aanbod aan banen in Genk was zeker niet zuinig.

Als mede organisator van OntraX weet ik hoe moeilijk het is om elke 2 jaar laat staan elk jaar een 25 tot 30 banen te selecteren die aan het criterium voldoen. De vijver waarin men kan vissen is niet zo erg groot en men kan van de bouwers niet verwachten dat ze elke 2 jaar een nieuwe baan bouwen. Persoonlijk vindt ik een mix met andere modelbouw divisies wel leuk, veel te leren en te kijken bij bv de militairen. Ook Emmanuel en Marcel Ackle vertoeven graag in die wereld.

Voor Leuven Luc, zou er niet teveel aan veranderen behalve de indeling. De ruimtes tussen de banen kunnen wel wat minder waardoor er weer meer ruimte ontstaat voor meer..commercie of banen is dan zelf in te delen..

Gerolf

Tja, de inkomprijzen ... men kijkt daar ook wat voor naar elkaar, vermoed ik.
Maar vergelijk het eens met andere "uitstapjes": cinema, optreden, sportwedstrijd, ...
Mijn vrouw en ik gaan bvb binnenkort naar een optreden van U2. Ietsje duurder  :o
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

@HLE2743 - Wat je dar zegt kan wel kloppen, maar is soms de "grootschaligheid" niet de doodsteek voor de "grootsheid" van een tentoonstelling/beurs. Te veel willen is zelden goed op termijn.

Ik ben naar Genk geweest omdat het:

  • enige tijd geleden was. Ik ben daar niet consequent elke 2 jaar in tegenstelling tot deMSM-expo waar ik wel elke editie bezoek
  • er enkele banen stonden die ik zeker wou zien, de banen die ik al menig keer te zien gekregen heb, bleven (even) aan de kant liggen. Sommigen vind ik zelfs ronduit "niet mooi" (persoonlijk gevoel)
  • ik ook een aantal spulletjes nodig had en die hoopte daar te vinden. Die werden dan uiteindelijk gekocht bij de handelaar die de week daarvoor in Merksem stond  ;)

@Luc (Doomslu)
Ik treed Gerolf bij, behoud alsjeblief het karakter van de MSM-expo met mooie banen en een deel beurs in een ruime zaal.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Doornroosje

De reden waarom ik niet naar Genk ging is vrij simpel: ik moest werken. Niet veel aan te doen (17e dag op rij trouwens).

doomslu

Mannen, laat ik heel erg duidelijk zijn om aldus misverstanden te vermijden: de Grote Modelspoorexpo 2016 in Leuven blijft grotendeels zoals het was de voorgaande jaren.
Stilstaan is echter achteruitgaan en daarom verzamel ik graag goede ideeën in de hoop het deze keer nog beter te doen.

Wat me dus interesseerde en nog interesseert is proberen te begrijpen wat de mensen weerhoudt om naar een expo te gaan. Genk en Leuven zijn de jaarlijkse hoogmissen van de modeltrein in België (zonder afbreuk te willen doen aan de andere, kleinere expo's en beurzen). Wie die naast zich neerlegt is volgens mijn eigen bescheiden mening geen modelspoorfan. Je mag nog zo goed zijn, enkel door te kijken en te leren van anderen kan je nog verbeteren.
Ik hoop dus ergens de wegblijvers te overtuigen toch te komen... en daarvoor moet ik weten waarom ze niet komen.
Ik hoop dat ik daarmee duidelijk heb gemaakt wat de achtergrond van mijn vraag is.

Overigens, kan ik Martin geruststellen: we hebben in 2014 ook wel gemerkt dat er wel wat plaatswinst te bereiken valt door een betere opstelling van de banen. Toen was het de eerste keer in de Brabanthal en onvermijdelijk moet je dus wat zoeken en aftasten omdat je de zaal niet kent. Dat proberen we dus deze keer beter te doen en dan komt er wat ruimte voor meer of grotere banen of nog een paar commerciële deelnemers. In 2014 hebben we een poll gehouden onder de standhouders zodat we nu weer iets beter aan de wensen en verzuchtingen zullen kunnen tegemoet komen. Al kunnen we uiteraard niet iedereen tevreden stellen. Dat besef ik wel.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

centauri167

Banen die zeker op de volgende expo horen zijn de 3 winnaars van jullie wedstrijd, zij zouden een mooie centrale plaats moeten krijgen vind ik.

Ook een goede afwisseling tussen expo en beurs vind ik beter: een baantje een standhouder, ...

Naar Genk ga ik nooit omdat ik het de prijs niet waard vind, enkel het treingedeelte heeft mijn interesse. Plus het feit dat VBV niet mag komen omdat het eigenlijk EuroOLaerts is ipv Euromodelbouw steekt me tegen ...

En over prijzen, was 2 weken geleden nog naar een andere beurs over een hobby van me, ook verdeeld over verschillende zalen en daar was de inkom 1 euro en moest er geen parking worden betaald. Heb de organisatie gevraagd hoe dit zo goedkoop kon ? Standhouders betalen bijna heel de beurs, door de lage inkom is er heel veel volk en veel afzet, kan men nog iets van leren ...

Rangeerduivel

Citaat van: centauri167 op 01 oktober 2015, 13:35:42 PM
Standhouders betalen bijna heel de beurs, door de lage inkom is er heel veel volk en veel afzet, kan men nog iets van leren ...

En ze janken nu al dat ze er niet genoeg aan verdienen!
Ik ben het volledig met je eens Paul,maar in de treinspoor hobby is men gewoon aan woekerwinsten te verkopen,bewijzen daarvan zijn de talrijke promo-acties/en solden om toch maar niet verkocht geraakt materiaal kwijt te raken.
En dan te weten dat het bij wet verboden is om met verlies te verkopen.
Ik bedoel hier nu niet de kleine handelaar of klein serie fabrikant,maar wel de grote bonzen.

;)


HLE2743

[/color]
Citaat van: SuSke op 01 oktober 2015, 09:42:19 AM
@HLE2743 - Wat je dar zegt kan wel kloppen, maar is soms de "grootschaligheid" niet de doodsteek voor de "grootsheid" van een tentoonstelling/beurs. Te veel willen is zelden goed op termijn.

Ik ben naar Genk geweest omdat het:

  • enige tijd geleden was. Ik ben daar niet consequent elke 2 jaar in tegenstelling tot deMSM-expo waar ik wel elke editie bezoek
  • er enkele banen stonden die ik zeker wou zien, de banen die ik al menig keer te zien gekregen heb, bleven (even) aan de kant liggen. Sommigen vind ik zelfs ronduit "niet mooi" (persoonlijk gevoel)
  • ik ook een aantal spulletjes nodig had en die hoopte daar te vinden. Die werden dan uiteindelijk gekocht bij de handelaar die de week daarvoor in Merksem stond  ;)

Daarvoor dient tenslotte een forum voor om een mening te delen en er over te praten. Zo als al eerder vermeld zolang dat met het nodig respect gebeurt heb ik er geen probleem mee.  ;) En er is niemand die je verplicht om er om de 2 jaar bij te zijn he.