Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Heris modellen

Gestart door stevend, 21 augustus 2013, 21:38:55 PM

Metpetergaathetbeter

nee, Jurgen je bent eens verkeerd ? Dat komt omdat de vele leerstof van Olivier er bovenop lag  ;)
Groeten Peter ;)

OlivierV

Citaat van: Jurgen op 22 augustus 2013, 19:06:55 PM
Ik weet niet wat er nu mis is maar je foto van het Roco model ziet er maar plattekes uit.
Ik veronderstel dat die er zo moet uit zien:


Er is op de een of andere manier wat misgelopen, alles kan al eens misgaan he.

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 22 augustus 2013, 19:45:24 PM
nee, Jurgen je bent eens verkeerd ? Dat komt omdat de vele leerstof van Olivier er bovenop lag  ;)
Groeten Peter ;)
Die lag er eigenlijk wel naast, alles al flink klaargelegd om 3 dagen te kunnen studeren voor Spaanse taalvaardigheid II.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

Ik ben even de treinkamer in gedoken en mijn I10 rijtuigen van Heris vergeleken met de I6-en van Roco.
De Roco's zijn een stuk zwaarder en hebben daardoor een stabielere 'wegligging'. Niet dat de rijtuigen van Heris waggelen, maar als ze een oneffenheid tegenkomen durven ze wat meer te schommelen. Verzwaren zou misschien de oplossing kunnen zijn.

Met het blote oog op afstand zie ik geen doorbuigen, maar als je op de kop kijkt zie je inderdaad een lichte kromming.
Met een stalen lat en wat papiertjes even de afwijking gemeten: ze buigen ongeveer 0,2 mm door in 't midden.
Die van Roco staan 'bol'. In het midden zijn ze ongeveer 0,2 mm  hoger...

Deze 'afwijkingen' zijn enkel zichtbaar door er dichtbij op de kop naar te kijken. In profiel en op foto is het niet waar te nemen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

Citaat van: OlivierV op 22 augustus 2013, 20:23:05 PM

Die lag er eigenlijk wel naast, alles al flink klaargelegd om 3 dagen te kunnen studeren voor Spaanse taalvaardigheid II.

http://www.youtube.com/watch?gl=ES&hl=es&v=SLxrrE6wC5I

groeten Peter ;)

PS de vroegere I10   ls models (toch ook Heris) voelden veel zwaarder en robuuster aan dan de nu gemaakte, akkoord zijn goedkoper maar tot welke prijs ? Mogelijks dat het wiebelen enigszins getemperd wordt als er een stukje plastiek tss de kast en draaistel wordt geplaatst !

stevend

Heren, mag ik jullie bedanken voor jullie advies.
Vooral ook Olivier voor z'n foto's die de verduidelijking aantoont, maar uiteraard
altijd voor discussie punten zal zorgen.

Wat ik kan opmaken is voor een zachte prijs een correct model ,maar met enkele mankementen.   

OlivierV

Citaat van: stevend op 22 augustus 2013, 21:22:07 PM
Heren, mag ik jullie bedanken voor jullie advies.
Vooral ook Olivier voor z'n foto's die de verduidelijking aantoont, maar uiteraard
altijd voor discussie punten zal zorgen.

Wat ik kan opmaken is voor een zachte prijs een correct model ,maar met enkele mankementen.
Mankementen kan je altijd oplossen, ik ga ze wel verzwaren boven de draaistellen, een klein beetje metaal, nen 20 kan dat wel hebben. :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Jurgen

Als het echt slechts 0,2 mm is, dan denk ik dat dit een verwaarloosbaar minpunt is.

Wat het verzwaren betreft, zijn die rijtuigen op dezelfde manier te demonteren als de vorige modellen uit de LS/Heris samenwerking?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Anarchy

0,2mm kan je volgens mij bij quasi alle merken tegenkomen hoor ..

OlivierV

Citaat van: Jurgen op 23 augustus 2013, 10:32:58 AM
Als het echt slechts 0,2 mm is, dan denk ik dat dit een verwaarloosbaar minpunt is.

Wat het verzwaren betreft, zijn die rijtuigen op dezelfde manier te demonteren als de vorige modellen uit de LS/Heris samenwerking?
Als dat als volgt is ja.

Door aan de kop met een kleine schroevendraaier te peuteren klik je het er langs een zijde af en dan komt de andere zijde vanzelf, verder de kast van de wagons wat open rekken om het chassis er te laten uitvallen.


De zetels nemen er op de een of andere manier ook uit, maar dat is me nog niet gelukt.


Het dak kan er ook nog af, dus zelf verlichting maken in je rijtuigen moet ook lukken.

Hopelijk een duidelijke post met allemaal juiste prenten.


Groet,
Olivier

15u, pc uit, tot deze avond jongens.


- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

Ik heb denk ik de waggelende reden gevonden bij de i10 rijtuigen van Heris.

- Het gewicht, dat is makkelijk aan te pakken
- De draaistellen, net kreeg ik een ingeving en heb de draaistellen eens van een roco i6 en een heris i10 gehaald, daar zitten de grote verschillen, volgens mij moet je de heris rijtuigen zonder al te veel moeite stabiel krijgen met een juiste aanpassing aan het draaistel, dat ga ik dan een dezer nog eens proberen forceren en een testritje maken op mijn testovaal en de baan op de club om te zien of ze dan nog steeds even waggelig zijn.

Wordt vervolgd ...


Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

Mijn draaisteltruuk even toegepast.

- Resultaten van met de hand te trekken en te duwen zijn alvast veelbelovend.

Om te vergelijken, weer een Roco i6 bijgenomen.

Ene kant van het draaistel, niks behalve het tsjoepke om het draaistel in te klikken. Bij Roco 2 stukje die ervoor zorgen dat de nem-schacht goed en vrij kan bewegen.


Andere zijde, bij de Roco wederom hetzelfde, bij de heris 2 plastic uitsteeksels die het draaistel stabiel zouden moeten houden, niet dus ...


Vergelijken we de draaistellen, dan zit er bij Heris niks, bij Roco 2 blokjes die vlot heen en weer draaien op de stukjes naast het koppelingsmechanisme en dus voor de stabiliteit zorge. Bij Heris zien we niks.
µ

Oplossen die handel, bij de beide Heris draaistellen plakte ik op het vlakke deel naast de pinntetjes een stukje van een kapotte geodriehoek (die heb ik hier toch bij de vleet liggen) van ongeveer 1mm dik, de bezitters van plasticcard ed. in deze dikte kunnen dat gebruiken.


Dit heb ik eventjes getest en het rijtuig rijdt plotseling al een heel stuk stabieler.

Wat ik nog heb gedaan is aan de andere zijde een gelijkaardige constructie van afvalplastiek gemaakt.


Wanneer dit droog is zal ik het geheel eens enkele ronden op mijn testbaantje doen rijden en vervolgens ook op de clubbaan.
Indien mijn bevindingen positief zijn en je kan je ooit eens een set van deze rijtuigen voor +-55 euro nieuw aanschaffen, dan zou ik zeggen doen! Wat je dan nog rest is verzwaren en deze eenvoudige truuk toepassen.

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Olivier,
als je wil testrijden over wissels ed.,je weet mij wonen hé...
;)

OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 31 oktober 2013, 12:52:43 PM
Olivier,
als je wil testrijden over wissels ed.,je weet mij wonen hé...
;)

Weet ik, start uw 16 maar al op, 'k zal subiet even op mijn fiets springen en langskomen met mijn sleep. ;)

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Herwig

Let op:  zorg ervoor dat   "uwe sleep"     NIET     tussen    "uw fietsspaken"     kan terechtkomen, want dan....wreed accident.

Heris/Roco-foto's:  interessant en vermoedelijk doeltreffend.

Dat koppelingssysteem van Roco loopt mooi rechtdoor in één vlak:  is steviger/stabieler dan dat van Heris, want dit is met een knik naar boven toe.
Daarom zijn die achteraf te plaatsen koppelsysteempjes van Roco ook technisch goed.  (beter dan de Ribu's & Fleischmanns die met een verticaal stangetje werken.  Deze laatste zijn wel kleiner, dus soms meer kans om achteraf in te bouwen) 

OlivierV

Conclusie van de hele operatie, het is redelijk doeltreffend al wiebelen ze soms nog, misschien nog een beetje verzwaren, het belangrijkste is dat we vooruitgang boeken.

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan