Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

loknr verwijderen

Gestart door reeves, 21 augustus 2013, 21:23:56 PM

reeves

Hallo,

Iemand ervaring om een lok te omnummeren, hoe de loknr eraf halen zonder de onderliggende lak te beschadigen, het gaat om een marklin kap van een type 55

merci voor de tips
Tom

loco

Ik heb dit reeds meerdere keren gedaan met de platte achterzijde van de voorkant van een hobbymes nr 11 (bistro-mes of pedicuremesje nr 11). (Geen X-Acto gebruiken) Voorzichtig wegschrapen en al je tijd nemen. Geen krassen maken. Op één avond van 4 uur moet het lukken om 4 nummers te verwijderen. Ik heb dit indertijd gedaan voor een reeks 16 van Märklin en onlangs nog voor iemand voor zijn reeks 62 van Roco.
Je gaat niet alles kunnen wegnemen. Vaak blijven de contouren van het nummer nog zichtbaar, maar de meeste verf kan je wel wegnemen. Die contouren kan je ook verwijderen, maar neem daarvoor ook je tijd. Vaak gaat het nieuwe nummer dat je wilt aanbrengen veel verbergen. Soms is het nodig om selectief een likje verf te spuiten met de airbrush op de plaats van het oude nummer.



Metpetergaathetbeter

Tom,

lees eens MSM 108 (vernr.2813)

groeten Peter ;)

loco

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 21 augustus 2013, 23:21:09 PM
Tom,

lees eens MSM 108 (vernr.2813)

groeten Peter ;)

Hieronder de teskt voor wie zijn nummer 108 niet tergugvindt !!!

" Het weghalen gaat met een speciaal middeltje dat net als de decalset door Reel-Cees in samenwerking met MSM geleverd wordt. Je kunt natuurlijk ook andere gelijkaardige producten gebruiken om opschriften van rollend materieel te verwijderen."
Doet u dit nauwkeurig want het bepaalt het resultaat. Na het afplakken wordt met een in de remo-ver gedompeld  wattenstaafje voorzichtig éénmaal over het weg te halen nummer gewreven. Direct na het afwrijven dient men met een droog wattenstaafje na te wrijven. Let op dat de vloeistof heel kort op het model mag blijven om schade aan de kap te voorkomen. Probeer anders eerst aan de binnenkant van de kap hoe het middel werkt door aan de cabinebinnenkant
of stelbalk een stukje van de zwarte verf weg te vegen."



Heb je dit al eens geprobeerd op een Märklin Loc? Ik vrees dat dit niet gaat lukken omwille van de verf die Märklin voor zijn modellen gebruikt die verschillend is van de verf van Piko. ..
Is die set nog verkrijgbaar?
Weet iemand wat er precies in zit? Want dan moet je zo geen setje kopen.


Peter

Ik blijf bij mijn oude vertrouwde remover van het merk Gassner.
Werkt heel goed  en is op het overgrote deel van de modellen veilig.
Met vriendelijke groeten
Peter

Ed ten Dam

In de tijd van TDS modelspoor hebben we van duizenden modellen de nummers verwijderd (omdat ze anders na het spuiten te zien zouden zijn) met de goedkope nagellak remover (huismerk) van de HEMA. We hebben nooit een kap gehad die begon te vervormen, hoewel dit door velen vaak beweerd wordt!!

Ed

reeves

nagellakremover, dat lost de lak toch ook op van de kast?

Groet Tom

Metpetergaathetbeter

Tom ik zou toch maar voor de oplossing van Peter gaan, 't is natuurlijk uw lok (62 ?)
Groeten Peter ;)