Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Op zijn Japans

Gestart door janieburton, 20 augustus 2013, 20:23:44 PM


PietB

Ja dat heet nou beschaafd met elkaar omgaan.
Daar hebben Aziaten het patent op.
grt Piet.

janieburton

Denk eerder dat het procedures zijn die men moet volgen.
 

PietB

Ja dat zal wel maar het is ingegeven door de beschaving van de mensen.
Ik heb voor mijn vroegere werkgever veel in Azië gewerkt en de innerlijke beschaving van die volken, daar kunnen wij een voorbeeld aan nemen.
Maakt niet uit of het Indiërs, Cambodjanen, indonesiers, Vietnamezen, Koreanen of Japanners zijn, het zijn hele beschaafde mensen.
Dan zijn wij Europeanen maar horken.

grt Piet.

Huugooke

Ik heb eens gehoord dat de totale vertraging van de Japanse treinen per jaar, in seconden wordt geteld.
en dan bedoel ik dat ze niet aan minuten komen.

PietB

Citaat van: Huugooke op 20 augustus 2013, 21:17:13 PM
en dan bedoel ik dat ze niet aan minuten komen.
Inderdaad Hugo, lees dit artikel maar.
Ook op dat punt valt er in Europa nog wel heel wat te leren.

grt Piet.

Havoc

Uit het artikel:
Citeer
Wie in Japan een trein neemt en na een urenlange reis een minuut te laat aankomt, krijgt daarvoor excuses van de conducteur. En niet in de vorm van een snel 'sorry': de uitvoerige spijtbetuiging kan langer duren dan de vertraging zelf.

Als ze dat hier moesten doen... hoeveel vertraging had die TGV weer enkele dagen geleden? Twee uur of zoiets. Stel je voor dat je 2 uur naar een "spijtbetuiging" in van dat koeterwaals moet luisteren voor je van de trein mag :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Peter

We kunnen nog heel wat leren van de Japanners
Met vriendelijke groeten
Peter

Paulogic

Jawel, qua 'principes' zijn die mensen echt wel 'voor'. Maar op andere vlakken hebben ze ook rare ideeën... rondlopen met een geautomatiseerde staart (kwispel, kwispel) enz enz.
mvg,
Paul(ogic)

janieburton

Hoi Bossie,

Sorry maar Mbt tot de Indiërs daar heb ik andere ervaringen mee, zal niet in detail treden.
 

Jurgen

Fiets voor je plezier eerst eens door Vlaanderen en doe dan hetzelfde in Wallonië.

In Vlaanderen staart men je aan tot men vlak voor je neus staat en kijkt dan gewoon weg, in Wallonië krijg je gewoon een heel vriendelijke "Bonjour" toegeroepen.
Je mag zeggen van de Walen wat je wil maar ik vind ze sympathieker dan ons Vlamingen. Je moet dus niet speciaal naar Azië om respect te krijgen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Peter

Heb nog geen zekerheid of er dit jaar een 3e leerjaar Japans zal zijn. Hangt af van het aantal inschrijvingen. Toen ik voor een paar jaar gestopt ben, waren we met 7 leerlingen in het 2e (weinig hé)
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Ik vraag me af of je zo'n taal als japans echt kan leren hier, zonder dat je met die cultuur in aanraking komt. Lijkt me echt moeilijk. Zeker als je weet dat hoe je iets zegt afhangt van een hele hoop omstandigheden en dat veel daarvan soms een eeuwenoude achtergrond hebben.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Peter

Eigenlijk is het basisprinciepe van de Japanse taal heel eenvoudig

Je hebt geen enkel of meervoud (bv: 1 boek (hon) is ichi hon, drie boeken is san hon.
Je hebt slechts twee tijden  tegenwoordige en verleden tijd voor de vervoeging van de werkwoorden, en je kan die in de bevestigende of ontkennende vorm vervoegen.

en heel belangrijk: alle werkwoorden hebben dezelfde uitgang bij vervoegingen.
Dus als je de stam van een werkwoord kent weet je automatische de uitgang in de verschillende vormen.

Het moeilijkste: het geschrift: je hebt drie verschillende karakters: het Hiragana, het Katakana en het Kanji (dat laatste zijn die gekombineerde karakters.
Iemand die in Japan naar school is geweest tot hoger middelbaar kent gemiddelt 881 karakters

Na de droge theorie een vrolijke noot: het Japanse woord voor echtgenoote is.........Kanai :)
Met vriendelijke groeten
Peter

vanmiegroet

Maar het gemakkelijkste is: de werkwoorden komen achteraan.
Het Japans vind ik ook daarom een plezante taal om te spreken.

Maar van schrijven uhm, wel tjsa, schrijven :-\
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer