Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Anna ombouwen van H0 naar H0e

Gestart door Cord, 19 augustus 2013, 19:18:53 PM

Cord

Laat ik maar eerst eens beginnen met die stoomdom. De stoomdom op het getransformeerde Anna-locje vond ik te groot worden voor smalspoor, want alles wordt toch een maatje kleiner dus moet die bult ook kleiner.


Dit is de donor-loc: de kap van een Lima-opwindlocje uit een tijd dat elektriciteit in kinderspeelgoed veel te gevaarlijk was. Onder het mom: "gooi nooit wat weg" een nieuwe en zeer bruikbare stoomdom.  :)


Het onderstel met wat paswerk voor de opbouw. De N-koppelingen laat ik er voorlopig nog even zitten.


Het machinistenhuis en de ketel met de dom van de Lima-loc. Ikzelf vind de verhoudingen nu beter kloppen.


De achterzijde van het machinistenhuis met weggeplamuurde verlichting en rechts de ketel.


Het lijkt nog niet goed aan te sluiten doordat alles nog los ligt, maar dat gaat goedkomen. Ik denk dat de schoorsteen nog wel een paar millimeter hoger mag, zodat de pijp net boven het dak uitkomt.
Aan de voorzijde hangt de bodem(traan)plaat een beetje over en ik ben er nog niet uit of ik 'm korter maak en hoeveel korter.


De achterzijde. Er komt nog een dakluik op het machinistenhuis.


En de voorzijde. Ik ben er nog niet uit of ik er verlichting opbouw. Ben een beetje bang dat het te vol wordt.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Kautenbach

Lekker bezig Wim, ziet er goed uit zo

Cord

Dankjewel Wim.
Nog even wat verder gewerkt: het machinistenhuis zit nu vast op de grondplaat waardoor de pasvorm wat beter is geworden.


Een dakluik erop gezet, de schoorsteen wat langer gemaakt.


Nog een onderdeel op de zijkant gezet dat komt uit een Revell bouwdoos van een Duitse stoomloc. Het geheel hangt nog wat achterover omdat er nog wat lood in de ketel moet komen. De ketel zit nog los, zodat ik kan nadenken of ik er wel of geen verlichting op zet.
Nog even en ze kan in de verf: het onderstel roestbruin en de opbouw ook roestbruin, roestbruin en roestbruin. Behalve de twee frontplaten boven de koppelingen worden vuilrood. Eigenlijk wordt het gewoon een smerig ding.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

krisds


Martin Welberg

Man wat een lekker lelijk vies ding !! Toppie !! 8)

Cord

Dank, maar ze moet nog geschilderd worden.  :)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Kautenbach

je locje doet me hier wel wat aan denken, foto uit Wolfgang Herdam, in een leerfabriek in Wiltz, deze is dan wel vuurloos, maar ook wel mooi dingetje ;)


TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Cord

#23
Citaat van: Kautenbach op 13 september 2013, 18:59:02 PM
je locje doet me hier wel wat aan denken, foto uit Wolfgang Herdam, in een leerfabriek in Wiltz, deze is dan wel vuurloos, maar ook wel mooi dingetje ;)
Vuurloos, betekent dat dan dat die ketel vol zit met perslucht? Lijkt me dat het actieradius dan niet al te groot is.

Dag Tjalling,
Je bedoelt deze?


Dit is van oorsprong een bouwpakketten de Pug Loc C026 van Airfix, het tegenwoordige Dapol. Ondanks dat de schaal 1:76 is, past-ie zonder veel moeite op H0e omdat-ie nogal klein is. Ik heb er een N-onderstel onder gezet en hij reed.


Voordeel van dit modelletje is dat de aandrijving onder de ketel zit en het machinistenhuis mooi leeg blijft. De kiepwagentjes zijn van Fleischmann op schaal N en heb ik ooit gescoord op een beurs on op Marktplaats, maar als je de buffers eraf knipt en een likje verf geeft dan doen ze het prima op mijn steenkolenmijnbaan.


Deze zomer op vakantie in Engeland geweest en heb me werkelijk scheel gekocht aan bouwkitjes.  :)




Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Vanmiddag even bezig geweest met het aanpassen van de ketel. Zoek de verschillen:


Eerste versie


Tweede versie


Antwoord: de zijsteunen aan weerszijde van de ketel (of wat het ook moge zijn) staan nu recht boven de cilinders.  :) Het lijkt gezeur, maar het zijn toch de kleine details die 't 'm doen.
En nu we het toch over details hebben:


De lampen van het voormalige Anna-locje voorzien van een ledje.


Het gekke ding brandt ook nog. Als de secondenlijm droog is zal ik met gele glasverf dat xenon-effect proberen weg te poetsen.
Dat lampje komt voor op de ketel, tegen de schoorsteen aan... en dan kan ze in de verf.

Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

PietB

Hi Wim,
ik vind het een zeer geslaagd project.
Grt Piet.

Cord

Dankjewel Piet, altijd leuk om te lezen. ;)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Tjalling

Hoi Wim,

Die bedoelde ik inderdaad. Het voordeel van die kit tov de kit van Peco, is dat hij wat langer is, daardoor makkelijker een open machinistenhuis kan houden. Die van Peco heb ik ooit eens in elkaar gezet.

Verder wordt Anna erg mooi! De steunen van de ketel (waar ook de stoomleidingen doorheen lopen) recht boven de cylinder maakt een groot verschil vwb geloofwaardigheid.

Vuurloze locs werden gevuld met stoom uit een fabriek, en konden vrij lang zonder bijvullen omdat er veel energie in stoom zit. perslucht-locomotieven zijn voornamelijk in steenkoolmijnen gebruikt. Om een redelijke actie-radius te hebben, heb je enorme drukken nodig. Die hebben daarom vaak een aantal kleine tanks voor perslucht.

Hier staat een voorbeeld: http://www.limburgsemijnen.nl/Steenkolenmijn%20Beringen%20te%20Belgie/slides/Ondergrondse%20Perslucht%20locomotief.html
(ook leuk om na te bouwen)

Groet,
Tjalling


 

Cord

Ook toevallig... daar was ik al mee bezig. :)


Dit is een mijnschacht met een bewegende lift. Beneden wordt als een soort schaduwstation een mijn gemaakt.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.