Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Verbazingwekkend

Gestart door Huugooke, 18 augustus 2013, 09:07:46 AM

Havoc

Dus mag het wel als er een rookgenerator inzit?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

Citaat van: ysbeer op 21 augustus 2013, 21:21:58 PM
Om weer bij de les te komen.

Op de doos van een stoomlok in HO mag geen rook en stoom meer worden afgebeeld.
De lok rijd op een motor.

wim

Is dit een late een 1 april grap?
 

ysbeer

Nee geen 1 Aprilgrap

Maar wel een 15 aug grap.
Nooit gedacht dat daar iemand in zou trappen.
Of is de regelgeving werkelijk zo dwaas.??

wim

janieburton

Citaat van: ysbeer op 22 augustus 2013, 01:08:09 AM
Nee geen 1 Aprilgrap

Maar wel een 15 aug grap.
Nooit gedacht dat daar iemand in zou trappen.
Of is de regelgeving werkelijk zo dwaas.??

wim

Europa/Belgie/Vlaanderen heeft in het vereleden nog zotte wetten erdoor gekregen.

In Vlaanderen is er een wet mbt het zuiveren van water als men verse aardappelen verwerkt dwz en een frietkot in Vlaanderen zou een waterzuivereingssysteem moeten plaatsen indien het zijn verse aardappelen zou schillen, wassen en verwerken tot frieten. De wetgevig in Vlaanderen maakt geen verschil tussen een frituur en een aardapelverwerkings bedrijf.
Daarom dat in Vlaanderen alle frituren hun frieten vers of in diepvries aankopen van een aardappel verwerkings bedrijf( in geen enkel Vlaams fritkot staat nog de overbekende frietensnijder).
In het Brusselse gewest en het Waalse gewest is dit niet van toepassing en daar kan men nog "a la minute" vers gesneden frietjes hebben
 

Klaas Zondervan

En dan te bedenken dat sommige Nederlandse rioolwaterzuiveringen problemen hebben omdat het aangevoerde water te schoon is. De rottingsbacteriën hebben dan te weinig voedsel om hun werk goed te doen. Dus Vlaamse frietkotten moeten juist zo veel mogelijk aardappelafval in het riool spoelen, die bacteriën lusten ook wel een patatje.

Jurgen

Dus, het water is te zuiver om het te kunnen zuiveren waardoor men het weer een beetje vuiler wil maken zodat men het nadien kan zuiveren.

Als ik me niet vergis was dit toch het hele idee achter de waterzuiveringsstations en de recyclagecentra om de natuur weer zuiver te maken. Dat proces zou dan nu ongedaan gemaakt moeten worden zodat men verder kan blijven zuiveren?

Ik probeer altijd ergens de logische uitleg te vinden, maar soms is het moeilijk hoor. Dat is pas verbazingwekkend!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

rgp

Hallo,

Dat van die frietkoten zal wel waar zijn, maar er is nog een ander aspect: prijs !  Het is veel goedkoper de pâtatten te transporteren naar Zuid-Italië ze daar te laten schillen en terug te brengen ! :o

Waterzuiveringsstations: het aangebrachte vervuilde water moet een minimum vervuilingsgraad hebben, anders werken die niet voldoende.  Dat is één van de redenen waarom er gescheiden riolering geplaatst wordt.

Kortom moest er geen gescheiden riolering geplaatst worden (en geen septische put hebt) dan zou als ge gaat k.kken bij regenweer, het geheel niet deftig gezuiverd worden, omdat het regenwater de faecaliën te veel verdund.

Roland

conducteur

Citaat van: janieburton op 22 augustus 2013, 10:44:15 AM
Citaat van: ysbeer op 22 augustus 2013, 01:08:09 AM
Nee geen 1 Aprilgrap

Maar wel een 15 aug grap.
Nooit gedacht dat daar iemand in zou trappen.
Of is de regelgeving werkelijk zo dwaas.??

wim

Europa/Belgie/Vlaanderen heeft in het vereleden nog zotte wetten erdoor gekregen.

In Vlaanderen is er een wet mbt het zuiveren van water als men verse aardappelen verwerkt dwz en een frietkot in Vlaanderen zou een waterzuivereingssysteem moeten plaatsen indien het zijn verse aardappelen zou schillen, wassen en verwerken tot frieten. De wetgevig in Vlaanderen maakt geen verschil tussen een frituur en een aardapelverwerkings bedrijf.
Daarom dat in Vlaanderen alle frituren hun frieten vers of in diepvries aankopen van een aardappel verwerkings bedrijf( in geen enkel Vlaams fritkot staat nog de overbekende frietensnijder).
In het Brusselse gewest en het Waalse gewest is dit niet van toepassing en daar kan men nog "a la minute" vers gesneden frietjes hebben
't Kastaarke, Zeebrugge 'nabij' de treinclub heeft nog vers geschilde frieten.


Citaat van: ysbeer op 22 augustus 2013, 01:08:09 AMNee geen 1 AprilgrapMaar wel een 15 aug grap.Nooit gedacht dat daar iemand in zou trappen.Of is de regelgeving werkelijk zo dwaas.??wim

Of het met verpakkingen van modelstoomlocs zo is, weet ik niet, maar het Alpro-sojamelk verhaal dat ik schreef ben ik zeker van dat het klopt. Ze mogen niet vermelden dat dingen er niet in zitten.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

janieburton

Citaat van: rgp op 22 augustus 2013, 15:53:26 PM
Waterzuiveringsstations: het aangebrachte vervuilde water moet een minimum vervuilingsgraad hebben, anders werken die niet voldoende.  Dat is één van de redenen waarom er gescheiden riolering geplaatst wordt.

Kortom moest er geen gescheiden riolering geplaatst worden (en geen septische put hebt) dan zou als ge gaat k.kken bij regenweer, het geheel niet deftig gezuiverd worden, omdat het regenwater de faecaliën te veel verdund.

Roland

Ik dacht dat een filter of filters altijd werken.

Dat van gescheiden riolereingen is wel straf ik kan toch mijn heel huis niet openbreken om dat Aquafin het regen water gescheiden wil.
Bij mij komen de regenwaterpijpen en de afwatering van het terras  rechtstreeks in de buizen waar al de rest van het afvalwater in terecht komt en bijkomende probleem is dat de vroegere eigenaar de regenwaterpijpen in de voor en achtergevel heeft ingewerkt toen hij de voor en achtergevel heeft geisoleerd langs de buitenkant
 

Klaas Zondervan

Citaat van: janieburton op 22 augustus 2013, 16:03:52 PM
Ik dacht dat een filter of filters altijd werken.
Rioolwaterzuivering werkt nauwelijks met filters. De belangrijkste zuivering gebeurt met bacteriën, en die hebben een bepaalde vervuilingsgraad nodig om hun werk goed te doen. Ik heb dat in een vorig bericht al gezegd, maar kennelijk nemen sommige mensen niet de moeite om een bericht goed te lezen.

Bij ons in de straat is een aantal jaren geleden ook gescheiden afvoer aangelegd. Op de regenwaterafvoer zijn eigenlijk alleen maar de straatkolken aangesloten. De dakafvoer van woningen is daar alleen op aangesloten als de bewoner dat graag wilde, en het niet te duur was.

janieburton

Citaat van: conducteur op 22 augustus 2013, 15:56:46 PM
Citaat van: janieburton op 22 augustus 2013, 10:44:15 AM
Citaat van: ysbeer op 22 augustus 2013, 01:08:09 AM
Nee geen 1 Aprilgrap

Maar wel een 15 aug grap.
Nooit gedacht dat daar iemand in zou trappen.
Of is de regelgeving werkelijk zo dwaas.??

wim

Europa/Belgie/Vlaanderen heeft in het vereleden nog zotte wetten erdoor gekregen.

In Vlaanderen is er een wet mbt het zuiveren van water als men verse aardappelen verwerkt dwz en een frietkot in Vlaanderen zou een waterzuivereingssysteem moeten plaatsen indien het zijn verse aardappelen zou schillen, wassen en verwerken tot frieten. De wetgevig in Vlaanderen maakt geen verschil tussen een frituur en een aardapelverwerkings bedrijf.
Daarom dat in Vlaanderen alle frituren hun frieten vers of in diepvries aankopen van een aardappel verwerkings bedrijf( in geen enkel Vlaams fritkot staat nog de overbekende frietensnijder).
In het Brusselse gewest en het Waalse gewest is dit niet van toepassing en daar kan men nog "a la minute" vers gesneden frietjes hebben
't Kastaarke, Zeebrugge 'nabij' de treinclub heeft nog vers geschilde frieten.


Citaat van: ysbeer op 22 augustus 2013, 01:08:09 AMNee geen 1 AprilgrapMaar wel een 15 aug grap.Nooit gedacht dat daar iemand in zou trappen.Of is de regelgeving werkelijk zo dwaas.??wim

Of het met verpakkingen van modelstoomlocs zo is, weet ik niet, maar het Alpro-sojamelk verhaal dat ik schreef ben ik zeker van dat het klopt. Ze mogen niet vermelden dat dingen er niet in zitten.


Ik heb dit een aantal weken geleden gehoord op de radio, dacht radio 2, ivm een item over "fritkoten" en het was een "woordvoerder" die dat verklaarde op vraag van de reporter.

Nu het "fritkot" waar jij overspreekt heeft misschien een mini zuiverings instalatie of "veegt" er zijn voeten aan.

Ik weet mensen die "een keukenbroyeur" hebben staan  tussen hun afwasbak en hun afvoer en die kappen ook hun keukenafval in hun gootsteen en deze broyeur vermaald alle huishoudelijke zeer fijn. Bij mijn weten mag dit in Belgie ook niet.   
 

janieburton

Citaat van: Klaas Zondervan op 22 augustus 2013, 16:13:23 PM
Citaat van: janieburton op 22 augustus 2013, 16:03:52 PM
Ik dacht dat een filter of filters altijd werken.
Rioolwaterzuivering werkt nauwelijks met filters. De belangrijkste zuivering gebeurt met bacteriën, en die hebben een bepaalde vervuilingsgraad nodig om hun werk goed te doen. Ik heb dat in een vorig bericht al gezegd, maar kennelijk nemen sommige mensen niet de moeite om een bericht goed te lezen.

Bij ons in de straat is een aantal jaren geleden ook gescheiden afvoer aangelegd. Op de regenwaterafvoer zijn eigenlijk alleen maar de straatkolken aangesloten. De dakafvoer van woningen is daar alleen op aangesloten als de bewoner dat graag wilde, en het niet te duur was.

Begrijp niet goed hoe je water vol met bacteriën kan zuiveren met "bacteriën", het zal wel aan mij liggen.
 

Havoc

CiteerDaarom dat in Vlaanderen alle frituren hun frieten vers of in diepvries aankopen van een aardappel verwerkings bedrijf( in geen enkel Vlaams fritkot staat nog de overbekende frietensnijder).

Bij het frietkot hier in de buurt staat ook nog een frietsnijder. Die laten wel geschilde patatten toekomen. Misschien ook een manier.

CiteerHet is veel goedkoper de pâtatten te transporteren naar Zuid-Italië ze daar te laten schillen en terug te brengen !

De eerste keer dat ik dat hoor. Er bestaan al aardappelschilmachines van voor WOII! Vroeger had "ons" frietkot hier zo'n machien. Gewoon uw patatten insmijten en die komen er geschild uit. Ziet/zag er uit als een kleine droogzwierder van vroeger, zo de maat van een gewone frietketel. http://www.dehorecakeukenshop.nl/bartscher-aardappelschilmachine-5-kg.html

De oudste foto die ik ooit gezien heb is een duitse propagandafoto van einde jaren 30. Zou die eens moeten terugzoeken, de patatten werden met smalspoor aangevoerd.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

Citaat van: janieburton op 22 augustus 2013, 20:55:57 PM
Begrijp niet goed hoe je water vol met bacteriën kan zuiveren met "bacteriën", het zal wel aan mij liggen.
ik denk het ook  dat het aan jou ligt.;;  Biofilters !    Sommige vijverfilters werken zelf op bijna hetzelfde principe.  De  "watten" of mousse inzet stukken zijn maar enkel een "huisvesting" (substraat) voor de bacteriën die het eigenlijke  opkuiswerk doen.

lees dit artikel eens helemaal door en kijk vooral onder "secundaire zuivering" en "actief slib" dan ga je het beter begrijpen, Janie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rioolwaterzuiveringsinstallatie


Moest het mogelijk zijn, en ik vind er de ruimte voor, dan had ik al gedacht aan het bouwen van zo een installatie op mijn treinbaan....  ergens in de industrie zone waar het eigenlijk best wel van toepassing kan zijn !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

argilla

Citaat van: janieburton op 22 augustus 2013, 16:03:52 PM
Citaat van: rgp op 22 augustus 2013, 15:53:26 PM
Waterzuiveringsstations: het aangebrachte vervuilde water moet een minimum vervuilingsgraad hebben, anders werken die niet voldoende.  Dat is één van de redenen waarom er gescheiden riolering geplaatst wordt.

Kortom moest er geen gescheiden riolering geplaatst worden (en geen septische put hebt) dan zou als ge gaat k.kken bij regenweer, het geheel niet deftig gezuiverd worden, omdat het regenwater de faecaliën te veel verdund.

Roland


Ik dacht dat een filter of filters altijd werken.

Dat van gescheiden riolereingen is wel straf ik kan toch mijn heel huis niet openbreken om dat Aquafin het regen water gescheiden wil.
Bij mij komen de regenwaterpijpen en de afwatering van het terras  rechtstreeks in de buizen waar al de rest van het afvalwater in terecht komt en bijkomende probleem is dat de vroegere eigenaar de regenwaterpijpen in de voor en achtergevel heeft ingewerkt toen hij de voor en achtergevel heeft geisoleerd langs de buitenkant



in onze gemeente "mocht" ik geen gescheiden riolering aanleggen. Regenwater moest bij het grijze water komen anders had men in Westerlo onvoldoende capaciteit om te zuiveren. ( niet genoeg water...... begrijpe wie kan)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15