Erg symbolische foto

Gestart door eve, 16 augustus 2013, 23:36:39 PM

eve


janieburton

 

oebr

zo is de Vennbahn ook gestorven.  Een overweg dichtgeäsfalteerd en we konden de rest van het seizoen op de buik schrijven.
(er waren nog wel wat andere redenen, maar dit was er eentje van)
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

marc goovaerts

In de jaren 70 zou het een mooie platenhoes vormen voor bv Pink Floyd

Paulogic

En de seinen staan er ook nog... voor als er een Jumpertrein passeert?
mvg,
Paul(ogic)

Jurgen

Citaat van: oebr op 17 augustus 2013, 00:32:11 AM
zo is de Vennbahn ook gestorven.  Een overweg dichtgeäsfalteerd en we konden de rest van het seizoen op de buik schrijven.
(er waren nog wel wat andere redenen, maar dit was er eentje van)


Hoezo? Dus jullie baatten de lijn uit en zonder jullie iets te vragen werd er een overweg gesloten door iemand die eigenlijk niets met de spoorlijn te maken heeft?
Ik mag hopen dat jullie toch een vergoeding gekregen hebben? Welke overweg was dat dan trouwens?



Ivm bovenstaande foto, is dat in Frankrijk? Of heb je die foto gewoon ergens op internet gevonden?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

PietB

Een soortgelijke situatie bestaat in Ijmuiden ook.

Einde van de Vislijn(IJmuiden)
De lichten van de AHOB hebben ze laten staan, op de rails zijn zware betronblokken gelegd en er is een provisorisch stootjuk geplaatst.
Het vervolg van de spoorlijn rechts, is opgebroken.
Dit is gedaan omdat een particulier/burger initiatief niet in de plannen van de gemeente Velsen te pas kwam.
De gemeente heeft de overweg opgebroken en later aan spoorbeheerder Prorail gezegd dat dit een vergissing was.
De lijn is sinds '76 gesloten en liep van Haarlem-centraal naar IJmuiden haven plm 3 km naar rechts op de foto.
De museum stichting HIJSM wilde daar met historisch materieel een toeristen lijn opzetten en met modern (diesel)materieel passagiers van de veerboot naar Newcastle vervoeren.
De gemeente Velsen zag 4 jaar geleden meer in een zgn snelbus verbinding, die moest komen lopen over het spoortrace(een vrije busbaan dus)
De omwonenden hebben dat met een kort geding tegen weten te houden.
De situatie is nu dat alle overwegen in deze gemeente op soortgelijke wijze uit bedrijf zijn genomen en dat de vrije busbaan plannen in de ijskast staan.
En prorail de spoorlijk wel weer wil activeren voor 850.000 Euro.
Dat geld heeft de stichting dus niet.
Maar een ding is wel zeker, de gemeente vangt geen toeristen belasting gegenereerd door de trein.

grt Piet.

eve

Citaat van: Jurgen op 17 augustus 2013, 14:15:40 PM

Ivm bovenstaande foto, is dat in Frankrijk? Of heb je die foto gewoon ergens op internet gevonden?

De foto toont een situatie in Australië.

Erik

oebr

@ Jürgen:

inderdaad, dat is het nadeel van zo'n grensregeling waarbij een spoor Belgisch is en alles eromheen buitenland.
Overigens werd dat lijntje onderhouden op kosten van de DG, mits voorschot van de vereniging. Toen ook in die periode van de overweg
de terugbetaling van het voorschot (nieuwe andersdenkende regering) op de lange baan geschoven werd, de stomer een dure reparatie moest ondergaan en 2 personeelsleden nog op de loonlijst stonden werd het deficit te groot om te kunnen overbruggen (tot de overweg weer open zou gaan en het voorschot toch betaald zou worden enz...). Met in het achterhoofd het besef dat de aantrekkelijkheid voor de toeristen - ondanks aandringen van de vereniging - niet wezenlijk verhoogd werd/zou worden (wat nu ook betekent dat de 'oostkantons' al lang niet meer zo populair zijn bij het grote publiek)(alleen een trein is niet interessant - je moet ook leuke bestemmingen kunnen aanbieden, of je klanten komen hooguit 1 à 2 keer , alleen teren op treinliefhebbers lukt financieel niet) en het feit dat een aantal segmenten op de lijn tussen Raeren en Sourbrodt voor een gigantisch dure renovatie stonden (het onderhoud van de lijn tussen Trois-Ponts en Sourbrodt werd nog een tijdje door Defensie gesponsord - schat toch maar een half miljoen euro per jaar, wat een renovatie zou kosten kan alleen maar een veelvoud zijn) maakten dat het geen zin meer had voort te doen. Korte pijn ipv aftakeling.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Jurgen

Jammer, ik had graag ooit eens meegereden. Helaas was ik te jong om zelf langs te gaan en met de ouders is het er nooit van gekomen.
Alternatief is om het nu met de fiets te doen en dat is, bij gebrek aan beter, ook aan te raden.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.