Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Arduino en modelspoorbesturing?

Gestart door Frank_N, 15 augustus 2013, 14:47:37 PM

dani

om er als "digibeet" aan te beginnen is denk ik toch niet zo heel simpel.  Je moet immer ook op de PC kant een beetje de weg weten.

Als je een arduioo module wil maken die je éénmalig programmeert en dan ézelfstandig" zijn ding doet op de baan, dan gaat het nog, maar als je ook op de PC je software wil ontwikkelen om met de arduino te praten in real time en naargelang de terugkoppeling van de arduino dingen te doen op de pc, dan ben je toch best dat je al wat programmeerervaring hebt.  Anders riskeert het dat Arduinootje op de hoop   "vergeten experimenten" belandt vrees ik.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Eerlijk gezegd, mijn eindwerk heeft geen terugkoppeling met pc voor de bediening. Een ander project met µC voor een clublid heeft die ook niet. Ik denk niet dat dat nodig is om dat te kunnen, om iets met µC te doen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Citaat van: Frank_N op 21 augustus 2013, 22:33:26 PM
Nu nog de vraag welke starterset is het meest interessant voor de analoge modelspoorder?

Ik denk niet dat er pakketten meer of minder geschikt zijn voor analoge modelspoorders.
Ik heb ook geen ervaring met Arduino om een goed starterspakket aan te bevelen. Anderen hopelijk wel.
Er bestaan ook Arduino-fora. Daar eens snuisteren wat men aanbeveelt?
Maar: goed kijken naar de data van de postings. Die markt evolueert immers pijlsnel  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

Citaat van: conducteur op 21 augustus 2013, 23:23:57 PM
Eerlijk gezegd, mijn eindwerk heeft geen terugkoppeling met pc voor de bediening. Een ander project met µC voor een clublid heeft die ook niet. Ik denk niet dat dat nodig is om dat te kunnen, om iets met µC te doen?
dat zeg ik toch... ?  gewoon als je "interactie" wil wordt het complexer.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Ik interpreteerde je bericht als 'het kan zonder interactie met de pc, maar als je het niet doet is het de moeite niet en stop je er snel mee;)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Frank_N

Goede observatie, het gaat allemaal steeds sneller Gerolf ;)
Als ik het allemaal goed begrijp, Dani moet men er ook ingroeien. Dat is dan weer een uitdaging!
Dus, Rian die interactie tussen Arduino en pc zou dan met wat experimenteren ook goed moeten kunnen komen.

Het is me gelukt mijn schaduwstation analoog te laten werken, dan zou  dat met Arduino ook moeten kunnen.
Dus word dan het volgende karwei experimenteren met Arduino versus relais/schaduwstation.
Daarna (als het lukt) kan je ermee verder.

Allemaal dank voor uw bijdrage :)
Groet van Frank

dani

als je wil gaan experimenteren met het enkel automatiseren van een "analoog" schaduwstation via Arduino dan heb je heel weinig nodig :

- de arduino
- de relaisjes
- de bezetmelders
- schakeltrapjes (heel simpel met een BD139 transistor en 2 weerstandjes + een blusdiode) per relaisje omdat de arduino niet rechtstreeks de relais aanstuurt (te zwakken uitgangen) ofwel een chip met  darlington trapjes er in.  kant en klaar  .. ene kant arduino signaaltjes er in, ander kant de relais er aan.   En die kosten 2 keer niks.  Als je echt meer technische uitleg wil, laat maar weten.

De  "logica" die je in je schaduwstation gebruike moet je dan maar "vertalen" naar een programmalus op de arduino en dat is op zich allemaal geen  "rocket science" dus dat moet wel lukken.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Citaat van: dani op 22 augustus 2013, 18:53:40 PM
ofwel een chip met  darlington trapjes er in.  kant en klaar  .. ene kant arduino signaaltjes er in, ander kant de relais er aan.   En die kosten 2 keer niks.  Als je echt meer technische uitleg wil, laat maar weten.



klopt,

zoals een ULN2803 bijvoorbeeld.

kost zo goed als niks voor 8 uitgangen tot 500mA en ge kunt ze dan nog parallel zetten voor nog meer stroom...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Frank_N

Heren Dani en Geert,

Wederom dank!
Alle electronica wat ik zelf maakte voor mijn baan(tje) is via optocouplers aan te sturen.
Bezetmelders heb ik mee geexperimenteert, ook daar is een bruikbare oplossing uitgerold.
Dat heb ik gedaan om een volledig galvanische scheiding te kunnen maken tussen de modelbaan en de besturing.
Wat ik van Arduino heb begrepen is dat het geen enkel probleem is met die optocouplers een samenwerkingsverband te maken :)
Groet van Frank

dani

optocouplers en arduino dat is zoals een hond en vlooien...  die zijn voor mekaar gemaakt en kunnen het prima samen vinden !
Klopt als een zwerende vinger :-)

(om misverstanden te vermijden :   dat is dus   "ja, dat kan prima samen ")
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

argilla

Citaat van: dani op 22 augustus 2013, 20:10:40 PM
optocouplers en arduino dat is zoals een hond en vlooien...  die zijn voor mekaar gemaakt en kunnen het prima samen vinden !
Klopt als een zwerende vinger :-)

(om misverstanden te vermijden :   dat is dus   "ja, dat kan prima samen ")




weet niet maar is het zoiets dat je bedoeld ? overigens wel interessante schakeling al versta ik niets van de programmatie ervan  Kan dit eenvoudiger ? ?
http://ardutrain.blogspot.be/2013/06/back-and-forth-train-control-by-arduino.html
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Zoiets kan zeker eenvoudiger (zonder microcontroller) maar het is dan om te bouwen niet eenvoudiger (meer componenten)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

http://ardutrain.blogspot.be/2013/06/back-and-forth-train-control-by-arduino.html
Een met al 2 treinen: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=EvjqzUNgRUg
Leuk idee om mee te beginnen!
Maar zoals gezegd: hoe moet je zoiets programmeren?
Is daar ergens info over te vinden?
Groet van Frank

Frank_N

Citaat van: Gerolf op 22 augustus 2013, 12:45:08 PM
Citaat van: Frank_N op 21 augustus 2013, 22:33:26 PM
Nu nog de vraag welke starterset is het meest interessant voor de analoge modelspoorder?

Ik denk niet dat er pakketten meer of minder geschikt zijn voor analoge modelspoorders.
Ik heb ook geen ervaring met Arduino om een goed starterspakket aan te bevelen. Anderen hopelijk wel.
Er bestaan ook Arduino-fora. Daar eens snuisteren wat men aanbeveelt?
Maar: goed kijken naar de data van de postings. Die markt evolueert immers pijlsnel  ;)

Dank U Gerolf, ik ga denk maar eens een starterset aanschaffen en daar mee aan de slag.
Voor mij is het programmeren nieuw, vermoed dat men met zo'n starterset een begin daarmee kan maken.
Groet van Frank