Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Airbrush: (Cleaner pot) + Compressor Box

Gestart door Steven123, 13 augustus 2013, 20:54:48 PM

Steven123

Citaat van: Dirky op 17 augustus 2013, 23:14:51 PM
ziet er weer eens "Stevens" uit!

Als je de box met de gleuf langs waar het geluid komt op een 10 cm van een wand zet die je voorziet van geluidsisolerende plaat zal je zeker nog minder geluid hebben. Weerkaatsend geluid is vaak sterker dan de bron...
Bedankt voor de tip, dat ga ik proberen toe te passen.  Heb intussen ook een geluidsfilter gemaakt in die schacht waardoor het geluid niet meer rechtstreeks uit de gleuf kan.


Citaat van: krisds op 20 augustus 2013, 11:07:36 AM
het geluid kan ook nog voortgeplant worden door een mechanische verbinding (pootjes) tussen je compressor en kast. Misschien een stukje rubber o.i.d. voorzien onder de poten? Al lijkt er op je foto al iets dergelijks aan de poten te zitten, maar dat is niet goed te zien.
Momenteel staat hij gewoon bovenop de geluids-isolatie, misschien kan ik er inderdaad nog iets extra tussen steken.
(Onder de compressor zitten er rubberen zuignappen)

Onder de bak zelf ga ik nog stukken schuim-buis steken, zo van die volle pijpen die blijven drijven in het zwembad.  :P
Op die manier komen de wielen ook van de grond, want die geven trillingen rechtstreeks door naar de vloer.



Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Steven123

Ik heb hier nog enkele foto's van de geluidsfilter voor de lucht-inlaat.

De filter is gebaseerd op deze link
Het kan bepaalde frequenties filteren afhankelijk van de dikte en afstand van de buisjes.


Ik heb 2x 48 gaten geboord en voorzien van manueel gezaagde cilindertjes,
(De platen zijn overschot van een ikea kast-achterwand, mdf 2mm)



Daarna al die dingen gelijmd






En daarna laten zakken met een touwtje, in de lucht inlaat van de bak.



Het lijkt best nog goed te werken, er komt duidelijk minder 'rechtstreeks' geluid uit de gleuf dan voordien.
Ik heb de filter ook maar op een beperkte grootte gemaakt om de aanzuiging niet extra te belasten (en was ook minder werk  ;D)

Zo dat was het weer,
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

dani

#17
fijn, fijn....   kan die kleine ventilator al die warmte  van zowel de motor van de compressor, als de cilinder van de compressor als ook de transformator  verwerken ?  dan draait die toch ook flin op toeren ?

Als zo een PC fan op hoge toeren draait maakt die ook wel wat geluid, en daar kan je misschien even proberen om een soort temperatuur afhankelijke regeling te maken met een NTC weerstand en een klein PWM schakelingetje.  (bvb met een NE555 en een transistor er achter)    Hoe warmer in de kast, hoe slenner de fan draait, en omgekeerd.  Bespaart ook weer wat geruis.

En ook zeker zorgen dat je ZACHTE rubber voetjes onder (de wielen van)  je kistje zet, die absorberen veel trillingen en maken het resonantie risico kleiner, waardoor weer stiller

Stomme vraag: waarom gaatjes in die 2 plaatjes gemaakt als je de staafjes er toch tussen lijmt ?

misschien ook nog een alternatief voor de PC fan :  kan je bvb de behuizing van de compressor er gewoon vanaf laten, of er een groot gat in maken en dan een flexibele buis op de inlaat van de koeling van de motor zetten zodat deze rechtstreeks zijn lucht aanzuigt vanuit het "muffler" gedeelte van de box ?  Da's een ventilator minder en dus minder complexiteit en kans op defecten.   Of is de rest van de box dan onvoldoende gekoeld ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

gardevil

Er bestaan van die handige pootjes om onder baskasten te zetten, ik weet niet hoe men die noemt, maar ze worden onderin de kast geschroefd en eindigen in een fijne punt, die op de grond rust. Hierdoor wordt het grondvlak kleiner en de overdracht van geluid eveneens.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

dani

Citaat van: gardevil op 20 augustus 2013, 16:52:20 PM
Er bestaan van die handige pootjes om onder baskasten te zetten, ik weet niet hoe men die noemt, maar ze worden onderin de kast geschroefd en eindigen in een fijne punt, die op de grond rust. Hierdoor wordt het grondvlak kleiner en de overdracht van geluid eveneens.
klopt, maar ik geloof dat er al wieltjes onder staan...  dus dat wordt lastig dan
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Het ziet er goed uit, maar ik zou toch eens meten of je compressor niet meer stroom trekt in de doos.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

gardevil

Citaat van: dani op 20 augustus 2013, 17:19:11 PM
Citaat van: gardevil op 20 augustus 2013, 16:52:20 PM
Er bestaan van die handige pootjes om onder baskasten te zetten, ik weet niet hoe men die noemt, maar ze worden onderin de kast geschroefd en eindigen in een fijne punt, die op de grond rust. Hierdoor wordt het grondvlak kleiner en de overdracht van geluid eveneens.
klopt, maar ik geloof dat er al wieltjes onder staan...  dus dat wordt lastig dan

Vervangen ?
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?