Airbrush: (Cleaner pot) + Compressor Box

Gestart door Steven123, 13 augustus 2013, 20:54:48 PM

Steven123

Hallo allemaal,

Ik gebruik al een tijdje de erg eenvoudige 'Badger 250' als airbrush, maar die is niet regelbaar (steeds 100% verf aan/uit) :


En omdat ik stilaan het airbrushen professioneler zou willen aanpakken heb ik besloten om een 'echte' airbrush aan te schaffen.



Er zijn een aantal zaken die ik dan anders ga aanpakken;
om te beginnen verwijder ik de verf in de spuitkop door er white spirit in te gieten en dit erdoor te blazen, deze nevel van white spirit en verf-resten gingen tot nu toe allemaal de omgevingslucht in (niet echt gezond).

Gisteren wat video's bekeken op youtube ivm airbrushen en ik merkte dat veel mensen zo'n cleaning-pot hadden, dus heb ik er vandaag ook een gemaakt.


De bedoeling van die cleaning pot is dat je thinner in de airbrush doet, en de airbrush leeg blaast in de pot.
Zowel de thinner als de verf-resten belanden in de pot (ipv in de omgevingslucht)
en de perslucht die in de pot gaat komt er bovenaan min of meer gefilterd terug uit.
Eigenlijk heel eenvoudig, maar ik wou het toch even delen...




Bovenaan zit de ontluchting om de overdruk in de pot weg te werken, om thinner-deeltjes en dampen te reduceren komt er nog een kleine filter tussen, momenteel nog een gewoon stukje mousse.  (aan de onderkant van het deksel zit er nog een moer op die metalen ring)



Hier steekt het filterje op z'n plaats, er zit een kleine gleuf in het schroefbaar afsluit ding (uitgeboord)



Aan de zijkant heb ik er een rubber dopje in gestoken met een klein gaatje, langs hier spuit je de airbrush leeg in de pot...




Het volgende wat moet gebeuren is het geluid dempen van m'n compressortje,
dat is 96db en niet leefbaar
(op termijn voor oa de buren enzo)

Waarschijnlijk begin ik daar donderdag aan, het zal een MDF bak worden met geluidsisolatie aan de binnenkant.
Ik zal de foto's dan in dit topic posten.

Zo dat was het voorlopig,
Gegroet en veel plezier met de projecten ;)
Steven



edit: Titel gewijzigd
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Dirky

leuk idee om de natuur te vrijwaren van die stank  :)

Let op met het inkapselen van je compressor. Zorg dat de warmte weg kan!

Steven123

Citaat van: Dirky op 13 augustus 2013, 20:57:54 PM
Let op met het inkapselen van je compressor. Zorg dat de warmte weg kan!

Ja daar zit ik al een half uur over na te denken  :D
Als ik er een gat in maak (wat inderdaad nodig is) dan gaat dat werken als een klankkast van een gitaar (volgens mij), dus geluids-versterkend...


Nu ben ik daarnet op deze video gekomen:
http://www.youtube.com/watch?v=OxhK-aV_8y8
Wat ik daaraan interessant vind ik is op tijdstip [1:18], die man heeft er een tussenschot-systeem in verwerkt zoals bij een knalpot, er is dus een luchtverbinding tussen buiten en binnen, maar via een langere weg met hindernissen zodat het geluid sterk afneemt.

Dat systeem is wel goed om lucht aan te zuigen (ingang compressor) maar warmte moet in feite op een zo kort mogelijke weg naar buiten geraken.

Nu tijdens het typen denk ik eraan om misschien met een lucht-fan te werken ofzo, ik moet er eens goed over nadenken...
Mogelijk moet ik er toch een gat in maken...

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Tjalling

Goed idee!

Toch een vraagje: Heb je van te voren geprobeerd of de beker tegen Thinner kan? Beetje slordig als je na 3 keer alleen nog maar een zielig hoopje verschrompeld plastic hebt.

Groet,
Tjalling
 

Huugooke

Geweldig dat je aan het milieu denkt, maar ik denk dat het gebruik van zo'n pot vooral bedoeld is om je eigen milieu te beschermen. :) Als ik denk aan die miljoenen liters die verdampen bij het schilderen van huizen e.d.
Maakt jouw compressor zoveel lawaai? Industrieel model?

PeterC

In 2011 heeft Bert (Baureihe 103) tijden een sessie 'weatheren' een gelijkaardige 'spuitpot' laten zien en ik heb me er ook zo eentje gemaakt.  Een afsluitbaar emmertje (in mijn geval van ontsmettingsdoekjes) met een gat in het deksel (om de airbrush door te steken).  Onderaan het emmertje over de ganse rand gaatjes geboord (om de lucht te laten ontsnappen).  Het ganse emmertje gevuld met toiletpapier, tissue en/of keukenpapier.  Minder vuile lucht.



Citaat van: Steven123 op 13 augustus 2013, 20:54:48 PM
...om te beginnen verwijder ik de verf in de spuitkop door er white spirit in te gieten en dit erdoor te blazen...

Tegen de dampen van white-spirit kan ik al lang niet meer tegen (krijg er barstende koppijn van).  Mijn airbrush kuis ik nu met nagellak verwijderaar (kuist heel goed en stinkt veel minder - en geen koppijn).

Met die nagellak verwijderaar en haarlak om te schilderen moet ik mij nogal dikwijls in de vrouwenafdeling van de supermarkt begeven...   ...Soms rare blikken...  :) :) :)

Groetjes, Peter


marc goovaerts

Steven,
Waar heb je de onderdelen zoals de rubber dop en het "schroefbaar afsluit ding" vandaan gehaald ?

Huugooke

Raar Peter, van nagellak remover krijg IK nu schele hoofdpijn!
Ik hem me zo'n opvouwbare spuitcabien met luchtafvoer en filter aangeschaft. Scheelt een hoop!

Paulogic

Citeer
Met die nagellak verwijderaar en haarlak om te schilderen moet ik mij nogal dikwijls in de vrouwenafdeling van de supermarkt begeven...   ...Soms rare blikken...  :) :) :)

Huh??? welk haar ???  ;D ;D ;D

Alle gekheid op een kopje ... met haarlak schilderen of bedoel je dat je die gebruikt als vernis achteraf ?
mvg,
Paul(ogic)

doomslu

De 'haarlakmethode', Paul.
Tussenin een laagje haarlak, daarop een laag verf en dan een deel weer (makkelijk) verwijderen met een borstel en wat water.
Dit is een heel beknopte uitleg. Lees eens Art of Modelling.  ;)

Ik ken de theorie, maar heb het nog nooit geprobeerd...  :-[
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterC

Citaat van: Paulogic op 14 augustus 2013, 09:43:50 AM
Citeer
Met die nagellak verwijderaar en haarlak om te schilderen moet ik mij nogal dikwijls in de vrouwenafdeling van de supermarkt begeven...   ...Soms rare blikken...  :) :) :)

Huh??? welk haar ???  ;D ;D ;D

Alle gekheid op een kopje ... met haarlak schilderen of bedoel je dat je die gebruikt als vernis achteraf ?

Zie het antwoord hierboven  :)
Groetjes, Peter


Cedric

Heb vroeger ook zo'n pot zelfgemaakt. Ik heb de mijne opgevuld met restjes dampkapfilter, dit kun je gewoon in een doe-het-zelf zaak kopen en kost bijna niets.

Steven123

Citaat van: Tjalling op 13 augustus 2013, 21:28:49 PM
Toch een vraagje: Heb je van te voren geprobeerd of de beker tegen Thinner kan?
Beetje slordig als je na 3 keer alleen nog maar een zielig hoopje verschrompeld plastic hebt.
Ja dat zou inderdaad wat minder zijn  ;D, ik had me eigenlijk verkeerd uitgedrukt; ik schreef thinner hierboven eerder als algemeen woord voor verdunner maar in feite gebruik ik gewoon white spirit / terpentine of water naar gelang de soort verf.  White spirit is iets minder agressief dan echte thinner,  en bijgevolg heb ik dus nog geen probleem ondervonden wat dat betreft.


Citaat van: Huugooke op 13 augustus 2013, 21:34:31 PM
Maakt jouw compressor zoveel lawaai? Industrieel model?
Het is in elk geval geen industrieel model (gewoon uit de doe-het-zelf zaak), maar wel erg luid (96db volgens de gegevens)
Naar het schijnt is dat normaal bij 'oil free' compressors, omdat er geen of weinig smering aan de zuiger is... (ivm olie in de spuitnevel)


Citaat van: marc goovaerts op 13 augustus 2013, 21:56:24 PM
Waar heb je de onderdelen zoals de rubber dop en het "schroefbaar afsluit ding" vandaan gehaald ?
Goh, moeilijk te zeggen, ik verzamel veel rommel van kapotte toestellen voor het stort enzo.
Dat komt dan ergens in een rommelbakje terecht waar ik dan later in kom neuzen als ik iets fabriceer.
(dat schroefbaar afsluit ding is volgens mij van water of gas aansluitingen, dat rubberke heb ik geen idee meer van)






COMPRESSOR BOX

De afgelopen dagen heb ik aan de compressor box gewerkt.
Momenteel gereduceerd hij het geluid met ongeveer 50%, al een hele verbetering maar ik ga het nog iets proberen te verbeteren.
Hieronder het verslag van de bouw.


Dit is dus de compressor, een powerplus met een 6 liter vatje (96 decibel)
Buiten het geluid ben ik zeer tevreden over dit toestel, uitgangsdruk is mooi regelbaar en hij is compact.



Eerst heb ik hem uit elkaar gevezen om te kijken hoe alles werkt en wat er allemaal lawaai maakt...
(heb de basisonderdelen aangeduid op de foto - 'koeling elektromotor' blaast weg van de compressor)




('cilinder' moet eigenlijk 'zuiger' zijn...)


Daarna eens diep nagedacht hoe ik het best kon aanpakken.  Verder ook veel gegoogled voor ideeën/technieken.
Uiteindelijk heb ik het plan hieronder getekend,  dit leek me een redelijk compacte oplossing.
(heb nog wat kleur toegevoegd ter verduidelijking, blauw is frisse lucht, rood is opgewarmde lucht om af te voeren)



Dan begonnen aan de bak, hieronder al aan het lijmen...



Ik heb nog 4 (gebruikte) wielen gevonden, hieronder de gaatjes voorboren...



Na het lijmen heb ik alle randen met de bovenfrees afgerond.

Eerste laag met witte grondverf, met het verfrolletje.



Geschilderd en drogen...



Er komt een 90mm 12V fan in de box om de warmte af te voeren,
Om contact-geluid te minimaliseren steek ik een stuk schuimboard (2mm) tussen de fan en het hout.
Gat aftekenen met passer... 



Gat uitsnijden...



Dan de fan vastschroeven op de mdf met het schuimboard ertussen...



Langs de andere kant...



Daarna lijm ik de plank met de fan in de box op z'n plaats...



De 90mm fan heeft een goed debiet (verplaatst veel lucht per sec), om te voorkomen dat deze de box vacuüm zuigt moet er dus een luchtinvoer in de box zijn.
Heb de oppervlakte van het fan-gat berekend en dan een luchtingang voorzien die iets meer oppervlakte heeft zodat er voldoende lucht in de box kan...
Hieronder zie je de lucht-toevoer, de fan zuigt langs deze gleuf lucht in de box (de groene pijltjes)...



Alle vakken zijn gelijmd... (links uitvoer, rechts invoer)



Aan de onderkant van het deksel heb ik 6mm mdf gelijmd waardoor het deksel goed afdicht.



De binnenzijde voorzie ik van zwarte geluids-isolatie, deze lijm ik hier en daar vast met een warm lijmpistooltje...



Alles stukken eerst op maat maken en dan monteren...






De 90mm fan drijf ik aan met een 12V adaptertje,  de fan trekt 300mA volgens de sticker.
Hieronder soldeer ik de fan aan de adapter...



Als alles geïsoleerd is kan de compressor er mee in...



Ik voorzie in de box een stekkerblok waar zowel de compressor als de 12V adapter worden ingeplugd...



In het lucht-afvoer gangetje lijm ik nog 2 wandjes en bekleed ik de wand met zwart schuimboard, dit om zoveel mogelijk 'directe' geluidsstralen te vermijden.



Aan de onderkant van het deksel lijm ik ook isolatie en schuimboard...



Dit is dan de box, luchtingang



lucht uitgang




Na de geluidstest had ik dus ongeveer 50% minder geluid,  het resterende geluid komt voornamelijk uit de lucht-invoer gleuf.
Dat is eigenlijk goed nieuws want daar heb ik nog niets van schuimboard of geluidsfilter voorzien.
- Ik ga daar nog een akoestische filter voor proberen te maken met houten cilindertjes, maar daarover later meer.

- Verder moet de box nog een 2e laag witte verf krijgen.

- De wieltjes zorgen ook voor contact-geluid, dus onder de box zal telkens een karten doos (of iets beter) geplaatst worden om de trillingen op te vangen.

- De warmte-afvoer lijkt zeer goed te werken, de compressor is zelfs opvallend minder warm dan voordien. 
Dit komt ook door het feit dat de fan constant warmte afzuigt terwijl de compressor slechts om de zoveel minuten aan gaat.

Zo dat was het weer!
Groeten
Steven  ;)
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Dirky

ziet er weer eens "Stevens" uit!

Als je de box met de gleuf langs waar het geluid komt op een 10 cm van een wand zet die je voorziet van geluidsisolerende plaat zal je zeker nog minder geluid hebben. Weerkaatsend geluid is vaak sterker dan de bron...

krisds

het geluid kan ook nog voortgeplant worden door een mechanische verbinding (pootjes) tussen je compressor en kast. Misschien een stukje rubber o.i.d. voorzien onder de poten? Al lijkt er op je foto al iets dergelijks aan de poten te zitten, maar dat is niet goed te zien.