vernieuwing begonnen

Gestart door argilla, 12 augustus 2013, 15:25:40 PM

argilla

enkele foto's van de "totale" vernieuwing en herschikking van de Little King Valley RR . Eeerst aqaurium zand gelegd , nieuwe elektr. 2.5 mm carré , systeem zoals Gerolf aanbevolen had voor de verbindingen ( extra afgespoten met zuurvrije siliconen) , dank U Gerolf.
Dan gekapt porfier 3-5mm erover , netjes zien dat er geen steentjes op de voeten van de rails blijven ( het adhesie gewicht is te klein om deze te "crushen" zoals in het grootbedrijf) en dan vast gelegd met het gekende recept van watervaste houtlijm 2 soeplepels per fles ( dus heel licht aangemaakt)



lichte verkanting in de bogen




de nieuwe rails van RVS gekleurd (roest)






dit zijn de oude rails


de nieuwe rails van RVS hebben een voorziening om te verbinden met kleine hexschroefjes De oude zijn doorgelust met draadjes gesoldeerd aan de rails  per lengte van 1.20 m . De stroomvoeringsdraden zijn dus ingebed en onzichtbaar gehouden en vandaar wordt afgetakt per lengte.

en zo nog eeeettelijke meters te doen.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

TBCédric

Ziet er goed uit. Is je baan groter dan dit? -> extra delen?

groeten cedric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

argilla

#2
Citaat van: LS Models op 12 augustus 2013, 16:33:10 PM
Ziet er goed uit. Is je baan groter dan dit? -> extra delen?

groeten cedric

jazeker, een pak groter. De fouten uit het verleden zoals rails vastgemaakt ( met nagels en vijzen) op een houten ondergrond , geen speciaal expansie stuk rail ,, worden nu herstelt en hier en daar toevoegingen. van zulke speciale expansie stukken. Het hout rotte terwijl je bij wijze van spreken bij stond bedolven onder de ballast. Vroeger gebruikte ik gewoon zand als ballast ( het grovere) met tot gevolg een massa onkruid  met als gevolg dat je herbiciden moest gebruiken met als gevolg dat je hier en daar aantasting kreeg van elektrische verbindingen ( chloor derivaten) . Ook erg gezond voor de rails was dit niet. Evenmin voor de natuur .
Enfin je moet 2 x bouwen nietwaar. zegt een vlaams gezegde.

Gebruik ook nu RVS rails die een duidelijk en gemakkelijker in onderhoud zijn . Messing ( van LGB) oxideerd en die oxidatie is niet zo gemakkelijk te verwijderen. RVS heeft dat niet en met een poetswagon is het snel opgelost. Ook de verbinding zijn hier een pak beter. RVS is wel een stuk duurder maar het loont op lange termijn. Elektrische aansluiting zijn ook goed vermits langs de onderkant in elke lengte rails meerder voorzieningen zijn ( gaatjes met draad in getapt van de fabrikant uit) om aan te sluitingen te maken met kleine hex schroefjes.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PietB

Ik ben erg jaloers op jouw tuinbaan, Marc.
Wat prachtig, proficiat.
Zelf zal ik het met een H0 baan(binnenshuis) moeten doen, ruimte gebrek enz enz.
Blijf je draadje nauwgezet volgen.

grt Piet.

argilla

#4
ik zou langs deze weg eens iets willen vragen aan de forumleden bij de vorige editie van de baan moest ik telkens alles wat elektr. betrof opruimen en terug binnen zetten. Dus transfo's e.d  .
Dus ben ik op zoek naar "iets" wat ik buiten kan laten eventueel op wieltjes of zo mocht het nodig zijn ( bv winter) . Zeg maar een soort van CPU ( centrale verwerkings eenheid) waaruit je alles kan bedienen. Het gaat hier om een soort van "omkasting" kast , kist bak enz...
.je snapt wel wat ik bedoel. Welk materiaal ,  Weersbestendigheid,  vochtbestendigheid  alleee heel de santa boetiek.
Heeft iemand voorstellen, ideeen, noem maar op tekeningen websteks enz...enz..
Om telkens weer niet alles te moeten zeulen naar binnen. Het vorige was gemonteerd op een gammele plaat met een onderstel van een nachtkastje uit hout . Niet dat wat een CPU eigenlijk zou moeten zijn  :(
Of zijn er andere mogelijkheden ?

Alvast bedankt om mee te denken  ;)



PS: iets vergeten sorry! Bestaan er bloksystemen voor tuinbanen ? ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

conducteur

Ik denk dat normale bloksystemen ook moeten werken, maar dat je ze in een waterdicht doosje moet steken ;)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Die bloksystemen moeten waarschijnlijk wat meer "power" hebben, dus misschien versterking aan bestaande systemen?
Wat je CPU betreft: Flightcase zoals van een keyboard en dat "volbouwen" ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

pelicase

die waterdichte, zelfs luchtdichte valiezen kunnen alles aan. Volgens een reklamespot mag er zelfs een olifant op staan. Maar olifanten heb je niet in je tuin zeker Marc? je gebruikt waarschijnlijk ook dat roos poeder van Urbanus?  :D

PietB

Citaat van: conducteur op 13 augustus 2013, 14:26:52 PM
Ik denk dat normale bloksystemen ook moeten werken, maar dat je ze in een waterdicht doosje moet steken ;)
Ja maar dan ben je er niet, want als je ergens een lekstroompje hebt(water tussen de rails) heb je een bezet signaal.
Tenzij je met magneten en reedrelais of hallsensoren gaat werken.
Optische signalering kan ook maar dan is sneeuw weer een beperkende factor.

En wat betreft de behuizing,
Al eens aan een waterdichte groepenkast gedacht?

grt Piet.

argilla

Citaat van: Dirky op 13 augustus 2013, 15:22:07 PM
pelicase

die waterdichte, zelfs luchtdichte valiezen kunnen alles aan. Volgens een reklamespot mag er zelfs een olifant op staan. Maar olifanten heb je niet in je tuin zeker Marc? je gebruikt waarschijnlijk ook dat roos poeder van Urbanus?  :D


heb iets soortgelijk gevonden maar wel prijzig en toch niet echt........

http://explorer-cases.lejan.nl/?gclid=COjis7vU-rgCFQKWtAodizYANw
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Die groepenkast komt al dichter in de buurt wat ik me voorstelde. Alleen het zou best industrieel mogen ( qua afmetingen zijn de huis groepenkasten te klein) zijn . Zou ik dit tweedehandse kunnen ergens  op de kop tikken ? ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Citaat van: Gerolf op 13 augustus 2013, 14:57:16 PM
Die bloksystemen moeten waarschijnlijk wat meer "power" hebben, dus misschien versterking aan bestaande systemen?
Wat je CPU betreft: Flightcase zoals van een keyboard en dat "volbouwen" ?



ik dacht hieraan Gerolf, akkoord ? ?

http://www.2dehands.be/bouw/bouwmaterialen-onderdelen/groepenkast-stoppenkast-en-zekeringkast/metalen-zekeringkastjes-600-x-400-160794735.html
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PietB

Citaat van: argilla op 13 augustus 2013, 16:49:44 PM
Alleen het zou best industrieel mogen ( qua afmetingen zijn de huis groepenkasten te klein) zijn . Zou ik dit tweedehandse kunnen ergens  op de kop tikken ? ?
Zou je eens moeten kijken op de gekende 2de hands sites als speurders of marktplaats.
Ook zou je eens bij een sloopbedrijf kunnen informeren, als er een fabrieksgebouw of werkplaats wordt gesloopt blijven dit soort dingen vaak voor de handel beschikbaar.

grt Piet.

ysbeer

Weet wat ik nu zo graag eens op de foto wilde zien.

Een foto van de gehele baan en  de tuin waar in hij ligt.

Waarom,ach ja.
Ik blijf moed houden.

wim

doomslu

Citaat van: ysbeer op 14 augustus 2013, 12:25:39 PM
Weet wat ik nu zo graag eens op de foto wilde zien.

Een foto van de gehele baan en  de tuin waar in hij ligt.

Waarom,ach ja.
Ik blijf moed houden.

wim
Ik ook!  :D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *